8 اردیبهشت 1403
از سال ۱۳۹۱
jameargan

ما بهبهانی ها گاهی چقدر ضعیف عمل کرده ایم…!؟

کوتاه و مختصر می نویسیم شاید کسی وقت و حوصله خواندن نداشته باشد:

وقتی جام ارگان(جام زندگی)، بعنوان نشان کاروان ورزشی ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو ژاپن انتخاب شد در کمال ناباوری در بهبهان نه تبلیغاتی انجام شد نه فعالیت خاصی برای معرفی این گنجینه ارزشمند صورت گرفت(!)؛ نکته قابل تامل تر اینکه قریب به اتفاق ما بهبهانی ها هم تاکنون زحمت یک سرچ ساده اینترنتی در خصوص این اثر ارزشمند و محتوای باستانی آن را به خود نداده ایم(!) حال تصور بفرمایید این نماد ارزشمند متعلق به شهری مثل اصفهان یا یزد یا حتی دزفول بود…

البته معتقدیم هنوز هم دیر نشده به شرطی که همه متولیان و حتی خود مردم بهبهان نیز برای شناخت و معرفی گنجینه های تاریخی دیار ارگان آستین ها را بالا بزنند. هنرمندان عزیز بهبهان نیز با تصویرگری و مجسمه سازی، این گنجینه ها را به بهانه های مختلف مانند سوغات، هدایای ادارات و … وارد عرصه شهرستان، استان، کشور و حتی بین الملل کنند. شهرداری بهبهان نیز می تواند نمادهای باستانی ارگان از جمله جام زندگی را بصورت تجسمی در یکی از معابر پرتردد شهری قرار دهد. بی شک دوستداران و دلسوزان حوزه میراث فرهنگی، روش ها و ایده های خلاقانه تری برای بروز و ظهور چنین آثار ارزشمندی خواهند داشت که باید از آنها استفاده شود.

اطلاعات کوتاهی از محتوای درون جام ارگان یا جام زندگی:

«یکی دیگر از یافته‌های بسیار مهم تابوت گور کیدین هوتران (که در منطقه باستانی ارگان کشف شد)، سینی است که امروزه آنرا جام ارگان می‌نامند، جام ارگان ۱۹۶ نقش دارد که ۱۱۴ نقش به انسان، ۲۰ نقش به پرنده، ۲۰ نقش به درخت و ۴۰ نقش آن به حیوان اختصاص دارد و البته اشیا و ابزار آلات موسیقی و ورزشی نیز در آن وجود دارد نقش‌های سینی ارگان شامل یک گل شانزده‌ پر گل خورشید یا (آفتابگردان) در مرکز سینی، سپس یک ردیف شیر، و پنج ردیف نقوش متنوع مربوط به مراسم مختلف در بقیه فضا کنده شده و فاصله بین این نقوش را چند ردیف گیس بافت پر کرده‌است. همچنین، قدیمی‌ترین تصویر از یک چنگ‌نواز یا به قولی لیرنواز ایرانی در میان گروه نوازندگان در این سینی به چشم می‌خورد. در لبهٔ پشت جام نیز کتیبه ای میخی به خط ایلامی نقش بسته‌است.»

✍ سجاد فرجیان پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک سال پیش