29 اسفند 1402
از سال ۱۳۹۱
etebar

گفتگو با نویسنده یک کتاب // کتاب ” غذاهای سنتی بهبهان” گامی نو در جهت پاسداشت سنت ها

بوی غذا آن هم از نوع سنتی هر انسانی را به فضای گذشته برده و ناخودآگاه به یاد مادر بزرگ ها می اندازد. بسیاری از غذاهای بهبهانی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و عطر آن هنوز هم در معدود خانه های ما بهبهانی ها جریان دارد ولی متاسفانه در دنیای کنونی با ظهور فست فود ها و غالب شدن غذاهای مختلف، رنگ و بوی غذاهای سنتی بهبهان از سفره های بهبهانی ها رخت بربسته است.

اما چند صباحی است که با برپایی جشنواره های مختلف از جمله اولین جشنواره بومی محلی بهبهان این غذاها یک بار دیگر بهبهانی ها را به فضای گذشته پیوند داد. اخیرا نیز با رونمایی از کتاب ” غذاهای سنتی بهبهان” تحولی نو در زمینه زنده نگه داشتن بخشی از گذشته شیرین ما بهبهانی ها صورت گرفته است. نویسنده این کتاب ، ملک تاج اعتبار است. بانویی که عاشقانه تلاش دارد نام بهبهان را به همه دنیا معرفی کند.

به بهانه رونمایی از کتاب ایشان، پای صحبت هایش نشستم. درد دلها داشت ولی همچنان با غرور و قدرت برای تجلی نام بهبهان مصمم بود. در ادامه گوشه هایی از گفتگوی صمیمانه با ایشان آمده است :

علاقه شما به احیای غذاهای سنتی به چه زمانی برمی گردد ؟

همیشه دوست داشتم غذاهای سنتی بهبهان را که از جنبه های مختلف با ارزش بوده را دوباره احیا کنم. بنابراین در اولین گام ها در سال ۸۴ با همکاری شهرداری بهبهان و زحمات بی دریغ آقای مالک قرغانی، جشنواره غذاهای سنتی را برگزار کردیم و توانستیم تا حدودی غذاهای فراموش شده را احیا کنیم.

مطالب را از چه طریقی جمع آوری کردید؟

در این مسیر از محضر مادر بزرگوارم بهره ها بردم. بعلاوه از هر سالخورده ای در این زمینه کمک گرفتم.

غیر از بحث غذاهای سنتی، در چه زمینه ای فعالیت دارید ؟

در جشن جهانی راهنمایان گردشگری که همه ساله در یک استان برگزار می شود به نمایندگی از بهبهان حضور دارم و در آنجا نیز تمام تلاشم برای معرفی بهبهان و غذاهای سنتی آن است. در این جشن همه راهنمایان گردشگری مطرح کشور حضور دارند و بنده سعی دارم با بیان فرصت ها و جاذبه های بی نظیر بهبهان، ایشان را ترغیب به حضور در بهبهان کنم که کمک شایانی به مسئله جذب توریست در بهبهان می کند.

جشن راهنمایان گردشگری / استان کرمان
جشن راهنمایان گردشگری / استان کرمان

بهبهان در زمینه جذب گردشگر چه چیزی کم دارد ؟

همانگونه که مستحضرید صنعت جهانگردی یکی از چهار فعالیت اصلی اقتصادی دنیا به شمار آمده و نقش قابل توجهی در اقتصاد جهان توسعه یافته و در حال توسعه دارد.

بهبهان نیز بدلیل قرار داشتن در مسیر شیراز، از این نعمت برخوردار است که سالانه گردشگران زیادی از بهبهان عبور می کنند ولی متاسفانه باوجود قابلیت های متعدد بهبهان درجذب توریست، بدلیل عدم وجود مکان مناسب برای اسکان این عزیزان، تاکنون در زمینه جذب توریست موفق نبوده ایم چرا که اگر شرایط لازم فراهم شود علاوه بر استقبال گسترده از بهبهان، زمینه های ایجاد اشتغال نیز برای افراد زیادی فراهم می شود.

در بحث غذاهای سنتی بهبهان، به چه نکات جالبی رسیده اید؟

شاید باورتان نشود ولی بایستی عرض کنم غذاهای سنتی بهبهان از پتانسیل بالایی برای عرضه در سطوح مختلف جهانی دارد، چراکه استقبال توریست های کشورهای مختلف از این نوع غذاها بی نظیر بوده است. غذاهایی که برخی از آنها فقط و فقط در بهبهان عزیز ما پخت میشده است مانند گلفته، حره، برزنگک و …

مسئولین در این زمینه به شما کمک کرده اند ؟

مدت کوتاهی است که بنده بعنوان مشاور شهردار در زمینه گردشگری و حفظ سنت ها هستم که انشاالله با حمایت های شهردار محترم  از این رهگذر بتوانیم کار عملی برای بهبهان انجام دهیم.

اما در این زمینه مشکلات فراوانی وجود دارد که نیاز اساسی به حمایت های مسئولین دارد. متاسفانه آقای شریعتی باوجود پیگیری های زیاد بنده هیچ گونه اهمیتی به این موضوع نمی دهند. ای کاش ایشان قبل از ثبت گل نرگس، به فکر فراهم کردن زیرساخت های لازم برای جذب توریست باشند تا زمینه برای خدمات و اسکان آنها مهیا باشد؛

ملک تاج اعتبار غذاهای سنتی بهبهان

 

متاسفانه باید عرض کنم تاکنون بنده در زمینه اسکان با مشکلات عدیده ای روبرو بوده ام و در مواردی از منزل شخصی برای اسکان گردشگران داخلی و خارجی استفاده کرده ام! تا حداقل بتوانیم خاطره ی خوشی برای این عزیزان رقم بزنیم.

متاسفانه در این مسیر مشکلات فراوان است و انتظار مرتفع کردن آن می رود، مثلا در همین مراسم اختتامیه گل نرگس که با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگردی برگزار شد، می توانستیم این مشکلات را عنوان کرده و بسیاری از مشکلات را حل کنیم ولی متاسفانه بنده حتی به این جلسه دعوت هم نشدم! کاش مسئولین بجای هیاهوی تبلیغاتی ثبت گل نرگس، فکری به حال سرمایه ها و منافعی که از گذر حضور گردشگران به بهبهان می رسد، می کردند.

گام های بعدی شما :

اول : از آرزوهای من احداث یک رستوران سنتی در بهبهان با عرضه غذاهای سنتی بهبهان است که در کنار آن آداب و رسوم ما نیز بتبع آن احیا می شود.

دوم: معرفی جدی تر غذاهای سنتی بهبهان به مردم ایران و دنیا

سوم: امسال نیز به یاری خداوند منان در جشن جهانی راهنمایان گردشگری که در مشهد مقدس (۲۸ اسفند) برگزار می شود با حمایت ها و همیاری جناب آقای باذلی محبوب، بنده بعنوان نماینده و سفیر فرهنگی بهبهان حضور خواهم داشت که انشالله بتوانم در زمینه جذب گردشگر برای بهبهان عزیز، رایزنی های لازم را انجام دهم.

حرف آخر

در پایان از خانواده مهربانم بخصوص همسرم که باوجود تحمل سختی های فراوان همواره مشوق بنده در این زمینه بوده اند و همچنین همه عزیزانی که در مراحل مختلف تهیه و تدوین کتاب یاری ام داده اند بخصوص آقایان خیرالله محمدیان و جلیل نوذری صمیمانه تشکر و قدردانی می کنم و امیدورام همه ی این قدم ها، کمکی هر چند ناچیز برای اعتلای نام بهبهان باشد.

 

دفاتر فروش کتاب ” غذاهای سنتی بهبهان” :

  • کتابسرای مهدی / خیابان پیروز
  • کتابخانه امام خمینی(ره) / میدان شیراز جنب سالن دانش آموز
  • کتابفروشی نگار / پاساژ مودتی
  • کتابفروشی مفید / خیابان شهید آصفی

 

آلبوم حضور توریست های خارجی با راهنمایی سرکارخانم اعتبار :

برای دیدن تصاویر بیشتر کلیک کنید.

    با آرزوی سلامتی و موفقیت روز افزون برای ایشان

    سلام. خیلی ممنون بابت معرفی این کتاب. از کجا می تونم این کتاب رو بخرم. اسم انتشاراتی اش چیه؟ انلاین هم امکان خرید هست؟

    خیلی ممنون

    درود خانم دکتر نورایی

    از اینکه جهانگرد بزرگواریی چون شما به این تارنما سر زده مسروریم و علاقمندنی شما را با وجود بهبهانی نبودن می ستاییم. متاسفانه تاکنون امکان ارسال کتاب به خارج از کشور برایمان مقدورنبوده است. انشالله هر زمان که به ایران عزیز تشریف آوردید، با کمال میل خدمتتان ارسال خواهیم کرد. باشد که پذیرای شما در شهر تاریخی بهبهان (ارگان) باشیم.

    تشکر از حسن توجه شما

    با همت و تلاش همچنین بانوانی میتوان به بهبهان اعتباری دوباره بخشید

    سلام و با تشکر از تصاویر زیبای سایت
    خوشحال شدیم کوچولوهای لی لی را در عکسها دیدیم
    مدیریت خانه خلاقیت و بازی لی لی- دهدار

    با تشکر از معرفی این کتاب
    غیر از بهبهان کجا میشه این کتاب رو خرید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک سال پیش