8 اردیبهشت 1403
از سال ۱۳۹۱
غار اوکنادو

پژوهشی در خصوص سختی آب کوهها و چشمه ها ی اطراف بهبهان

سفر به دامان طبیعت همیشه موجب انبساط خاطر انسان ها بوده و برای آنها آرامش جسم و روح را به همراه داشته  و به همین دلیل انسان ها درصددند که از زیباییهای طبیعت و مواهب طبیعی بیشترین بهره را ببرند. در این میان کوهها به خاطر آب و هوای مطلوب و مطبوع، پستی و بلندی ها،دره ها و تنگه ها،غارها ، آبشارهای دائمی و فصلی،انواع  درختان، درختچه ها و  گل و گیاه  و بسیاری دیگر از مواهب خدادادی باعث شده اندکه خیل عظیم گردشگران و ورزشکاران به سمت آن­ها جذب شود و بستری مناسب برای فعالیت های اکوتوریستی به حساب ­آیند.

یکی از مشکلات افرادی که به ورزش کوهنوردی و کوهپیمایی می پردازند تامین آب آشامیدنی مناسب و سالم است چرا که استفاده طولانی مدت از آب های سطحی –حتی آب زلال چشمه ­ها-منطقی نیست .زیرا در هرصورت امکان آلودگی این آبها و بروز بیماری ژیاردیا(نوعی تک سلولی که باعث بیماری های گوارشی می شود)وجود دارد .

دریاچه سد شهدا بهبهان
دریاچه سد شهدا بهبهان

در طی چند ماه اخیر بر روی سختی(TDS) آب چشمه­ها و تنگه­ های اطراف بهبهان پژوهش مختصری صورت گرفته است که امیدواریم با طرح آن زمینه برای تحقیقات بیشتر متخصصین و محققین فراهم گردد.

در این تحقیق نمونه آبهایی از غار اوکنادو(آب کنارو)،تنگ خاییز(بالاترین چشمه)،تنگ نیده(بالای تنگه و میانه­ های آن)،تنگ تکاب و در نهایت رودخانه مارون برداشته شد و بوسیله دستگاه میزان سختی آن­ها(Total Dissolved Solid=TDS) معین گردید و اطلاعات زیر بدست آمد:

غار اوکنادو=۱۰۷ ، چشمه خاییز=۱۴۱ ، بالای تنگ نیده=۱۱۳ ، اواسط تنگ نیده=۱۴۷ ،  تنگ تکاب=۱۵۵ و رودخانه مارون=۵۷۱ (نمونه آب از پشت دریاچه سد شهدا گرفته شد).

 

سنگابی طبیعی در غار اوکنادو
سنگابی طبیعی در غار اوکنادو

نکات زیر را می­توان از این نتایج استخراج کرد:

 

۱- سختی آب تمامی نمونه ها- به جز رودخانه مارون- معادل سختی آب خروجی دستگاههای تصفیه آب خانگی و آب معدنی­های موجود در بازاراست ودر بعضی موارد حتی کمتراست.

 

۲-  قابل پیش بینی  این است که هر چه از محل سرچشمه دورتر شویم- پایین دست چشمه­ ها- میزان سختی آب بالاتر می رود و قطعاً اگر نمونه آبها از نواحی مختلف چشمه ها و رودخانه ها برداشته شود نتایجی متفاوت بدست خواهد آمد.البته در نقاط مختلف شهر بهبهان هم میزان سختی آب یکسان نیست.

 

۳-میزان آلودگی میکربی آب چشمه ­ها – در سرچشمه- به طور معمول باید بسیار پایین باشد اما در این زمینه می­بایست تحقیق مستقلی انجام داد. هرچند در بدترین حالت آب چشمه­ ها از آب رودخانه­ ها که با انواع فاضلاب آلوده می­شود سالم­تر است.

 

۴- باتوجه به این که ساده ترین و بهترین راه پیشگیری از آلودگی ژیاردیا، جوشاندن آب است پیشنهاد می شود که از آب چشمه­ ها برای درست کردن چای استفاده کرد و یا قبل از مصرف آب را جوشاند.

(با تشکر از دوستان همراه:آقایان سید جلال صفا،دکتر آروین نژاد ،اسماعیل سبکبار و همچنین جناب آقای زکی نژاد که با دستگاه خود، کار سنجش سختی آبهای مختلف را بدون هرگونه چشمداشتی انجام دادند.)

 

 

 

    سلام باتشکر ازآقای طاهرزاده بابت این گزارش وادامه دار بود ن این گونه گزارشات .اگر ادرس دقیق غار اوکنا دو ذکر کنید ممنون میشم یک پیشنهاد به مدیر مسئول محترم هر وقت گزارشی از مسئولین شهرستان داشته باشید اگر شد قبل تر ان رادر سایت مطرح کرده تا همشریان ودوستانی که پیگیر مشکلات شهرستان هستند از این طریق خواسته های خود را باشما در میان بگذارند وشما پیگیر مطالبات مردم باشید باتشکر وسپاس فراوان

    سلام و عرض احترام
    تلاش خواهیم کرد پیشنهاد خوب شما را پس از بررسی، به شیوه ایی کارا عملی نماییم.
    باشد که موجبات مرتفع شدن بخشی از سوالات و مشکلات همشهریان گرامی فراهم آید.
    با تشکر از حسن توجه و پیشنهاد شما

    برای رفتن به غار اوکنادو باید از کمپ کوهنوردی خاییز حدود ۱ساعت در جهت مشرق(سمت تنگه علمدار)پیاده رفت .سپس از تنگه ای که به سمت غار می رود باید حدود ۱ ساعت دیگر کوهنوردی کرد تا به غار رسید.

    به روزیم با
    چون کوه آهنین، در صفین!!
    افشاگری مجری شبکه من وتو
    ۲۰هزار نیروی بسیجی (افراطی) مشغول خدمت رسانی هستند ؟
    در
    ashoora72.com
    لطفا نظر خود را در مورد تبادل لینک با ما را بیان نمایید

    دوست عزیز در ارگانیان تبادل لینک مستقیم نداریم.
    فقط در قسمت از بهبهان چه خبر لینک مطالب دیگر وب سایت های شهرستان قرار داده می شود.
    با تشکر از حسن توجه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک سال پیش