7 اردیبهشت 1403
از سال ۱۳۹۱
حفاظت از طبیعت

توصیه­ هایی زیست محیطی برای کوهنوردان و سایر افرادی که به طبیعت می­روند

هم اکنون بسیاری از کشورهای جهان، گردشگری را بهترین راه برای اعتلای فرهنگ، ایجاد تفاهم بین المللی و دست یابی به درآمدهای سرشار اقتصادی می دانند و به همین علت، مورد توجه خاص کشورها قرار گرفته است. در این میان، یکی از زیر شاخه های مورد عنایت در گردشگری، اکوتوریسم است که سازگاری خاصی نیز با طبیعت دارد. ایران کشوری است سرشار از منابع گردشگری،به گونه ­ای که از نظر جذابیت های گردشگری در میان ۱۵ کشور برتر جهان قرار دارد.

در این میان کوهها و جنگل­ها و… به خاطر آب و هوای مطلوب و مطبوع، پستی و بلندی ها،دره ها و تنگه ها،غارها ، آبشارهای دائمی و فصلی،انواع  درختان، درختچه­ ها و  گل و گیاه  و بسیاری دیگر از مواهب خدادادی باعث شده اند که خیل عظیم کوهنوردان، گردشگران و سایر شهروندان به سمت آن­ها جذب شود و بستری مناسب برای فعالیت های اکوتوریستی به حساب ­آیند.

متاسفانه فعالیت های مخرب انسان،آنچنان باعث آلودگی های محیط زیست و تخریب و کاهش شدید منابع طبیعی شده که طبیعت توان خودپالایی و جایگزینی آن را ندارد.در زیر توصیه ­هایی ساده برای کاستن از اثرات نامطلوب ورود به عرصه طبیعت ارائه شده است که با رعایت آن­ها می­توانیم گامی کوچک در راه حفظ و حراست و جلوگیری از تخریب و آلودگی منابع طبیعی برداریم.

۱- برای روشن­کردن آتش،بوته ­ها و گیاهان خشک را از ریشه جدا نکنید،زیرا ممکن است گیاه در حالت خواب باشد و در بدترین حالت هم ریشه گیاهان کاملاً خشکیده باعث حفظ خاک و جلوگیری ازفرسایش آن می­شود ومنابع آب زیرزمینی را غنی ­تر می­کنند.

۲-در حاشیه مسیرهای  تردد،بذر و میوه­ های گیاهان بومی آن منطقه(مانند :بلوط،بادام،بن،گلها و…)را پخش نموده تا به پراکندگی آن­ها کمک کنید.اگر آن­ها را در زمین بکارید قطعاً کارتان کامل­تر خواهد بود.

۳-آب چشمه­ ها و رودهارا قبل از مصرف بجوشانید تا امکان ابتلا به بیماری­های گوارشی به حداقل برسد.

۴-با صداهای غیرطبیعی آرامش کوهستان را برهم نزنید و آلودگی صوتی ایجاد ننمائید و از صداهای طبیعی(مانند آواز پرندگان و صدای آب و…)لذت ببرید.

۵-در مسیرهای مشخص حرکت کنید و به لانه و محل زندگی پرندگان و… نزدیک نشوید و به خاطر داشته باشید که آستانه تحریک جانوران مختلف متفاوت است.

۶-باقیمانده مواد غذایی را در طبیعت رها نکنید،مگر آن­که مطمئن باشید که جانوران آن منطقه آن­ها را مصرف می­کنند.(پوست تخم مرغ ،پوست بسیاری از میوه­ها و… برای جانوران بی مصرف هستند  و آلودگی بصری ایجاد می­کنند.)

حفاظت از طبیعت
طبیعت را با زباله هایمان نابود نکنیم.

۷-ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف می­توانند قرن­ها در طبیعت باقی بمانند و درصورتی که بوسیله جانوران خورده شوند خطرات جدی برای آن­ها درپی خواهد داشت.

۸-به جای شکلات ، بیسکویت و… از انجیر،کشمش و… استفاده کنید که هم برای جسم و جان شما فواید بی شماری دارند و هم به محیط زیست زیان کمتری وارد کرده و زباله­ای تولید ننموده­اید.

۹-در فصل­ های نامساعد سال برای پرندگان و… دانه و غذا بریزید و افراد خیر را به این کار دعوت نمائید.

۱۰-سنگها،چوبها و تنه­های برجای مانده درختان و… را جابجا نکنید زیرا مخفی­گاه و لانه بسیاری از جانوران هستند.

 

 

    یه چیز جالب از بر وبچ کارمندای دانشگاه آزاد دیدم . پنج شنبه وجمعه صبحا زباله های اطراف خارستان و پشت کریا و زیر پل مارون زباله ها رو جمع می کردن . بدون اینکه کسی بدونه ومصادره ش کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک سال پیش