12 اردیبهشت 1403
از سال ۱۳۹۱
arganian-jashnvare-narges

یادداشت قابل تأمل و انتقادی یکی از فعالان مطرح حوزه میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان درخصوص اهمیت ویژه جشنواره گل نرگس بهبهان

اداره کل میراث فرهنگی خوزستان فواید سفر و اهدا هشت هزار شاخه گل نرگس به مشهد را با صرف صدها میلیون تومان تشریح کند.

در روزهای گذشته شاهد اعزام کاروان ١۵٠ نفره و البته خانوادگی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری صنایع‌دستی خوزستان و برخی دیگر از افراد به مشهد بودیم، آن هم برای اهدای هشت هزار گل نرگس. البته برای اعزام این کاروان، سفرهای مقدماتی دیگری هم انجام شده بود.

این کاروان با صرف صدها میلیون تومان پول در مشهد جدا از ارزش معنوی آن، چه آورده‌ مالی دیگری برای خوزستان دارد؟

اگر بگیم ارزش تبلیغی داره باز هم گرانه و به صرفه نیست.

حال مشخص می‌شود که اگر جشنواره سالانه گل نرگس در بهبهان به شکل ناشایست و ضعیف برگزار می‌شود به دلیل عدم تمرکز مدیران استانی و ملی است، چون عمده خانم ها و آقایان مسئول اعزام شده سرگرم تدارکات سفر مشهد هستند و نه جشنواره بهبهان.

راستی برخی کارمندان بسیار زحمت کش اداره کل که بار سخت گردشگری و میراث فرهنگی روی دوش آنهاست چرا در این سفر نبودند؟

چرا دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری که همواره در مراحل مختلف پا به پای اداره کل در رویدادها کمک کننده هستند دعوت نشدند؟

و اما بار دیگر این پرسش مطرح می‌شود که اهدای هشت هزار گل نرگس در مشهد آن هم با طرف صدها میلیون تومان پول که از طرف خوزستان خرج می‌شود که البته از خود اهالی نرگس کار شنیده ام که این تعداد به ٢٠ هزار شاخه گل نرگس می‌رسد، چه سودی برای خوزستان و گردشگری بهبهان دارد؟

چه زمانی تفاهم‌نامه اعزام گردشگر مشهدی به  خوزستان امضا می‌شود؟

راستی این خبر زیر را چگونه تحلیل کنیم؟

مدیرکل میراث‌فرهنگی خوزستان خبر داد:

افزایش اعزام کاروان‌های زیارتی از خوزستان به مشهد

️مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان با بیان این‌که فرهنگ اهدای ۸ هزار شاخه گل نرگس به حرم مطهر رضوی طی سال‌های اخیر ترویج شده است گفت: تفاهم‌نامه‌ افزایش تعاملات و برنامه‌ریزی بهتر برای اعزام کاروان‌های زیارتی به مشهد مقدس تهیه شده و به زودی امضا خواهد شد.

بارها هم گفتیم و خیلی از دلسوزان گفتند که حداقل جشن باشکوهی در خود شهرستان مظلوم بهبهان برگزار کنید بهتر است. حداقل شادی و نشاط در شهر ایجاد می‌کنه.

راستی چرا مسئولان میراث‌فرهنگی خوزستان در خصوص بستن ورودی گردشگران به مقبره یعقوب لیث در هشتم دی و حجم گسترده حفاری های غیرمجاز دهان خود را بسته‌اند؟ چرا به جای خرج پول در استان‌های دیگر کمبودهای اداری، ساماندهی برخی محوطه های گردشگری و برخی خلاهای یگان حفاظت را برطرف نمی‌کنند؟

✍ مجتبی گهستونی

روزنامه نگار و فعال میراث فرهنگی و گردشگری و محیط زیست»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک سال پیش