13 اردیبهشت 1403
از سال ۱۳۹۱
naser-emam-friday

حداقل از امام جمعه بهبهان انتظار داشتیم …!

حداقل از امام جمعه بهبهان انتظار داشتیم …!

مباحث مطرح شده در خصوص پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس طی یک هفته اخیر و جوابیه این مجموعه به نقدهای وارد شده، یک بار دیگر ضعف هایی از مدیریت شهری بهبهان را عیان کرد که در ادامه تیتر وار به آن خواهیم پرداخت:

مدیرعامل محترم مجموعه بیدبلندخلیج فارس، به نوعی با متر و معیار “حد ترخص شرعی” تا حدود زیادی شهر بهبهان را جدای از محدوده این مجموعه تلقی کرد و در جوابیه هم با قید جمله ” پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس از نظر جغرافیایی در محدوده قانونی حریم شهر بهبهان قرار ندارد” اتمام حجتی صریح در این زمینه صورت گرفت. این متر و معیار جدید و “من در آوردی” که به احتمال فراوان در صنعت نفت کشور اولین بار در بهبهان مطرح می شود گواهی است بر بسیاری از مسائل پیدا و پنهان! نکته عجیب تر اما سکوت مسئولان ارشد شهر بهبهان است! از نماینده محترم گرفته تا فرماندار گرامی؛ حداقل از امام جمعه محترم بهبهان انتظار می رفت در نمازجمعه به بهانه تشریح “حد ترخص شرعی” بهبهان، گریزی به این موضوع مهم نیز می زدند و موضع خود را در این زمینه روشن می کردند؛ چراکه معتقدیم این جمله کلیدی (پالایشگاه خارج از محدوده بهبهان است) می تواند سنگ بنای نامبارکی باشد برای آینده! احتمالا رسانه های محلی و دلسوزان واقعی این شهر هم عمق فاجعه این جملات کلیدی را متوجه نشدند که سکوت پیشه کردند…!؟

با وجود این سکوت های عجیب و دور از انتظار، معتقدیم رسالت اصلی همه دلسوزان واقعی بهبهان باید جلوگیری از تضییع حق و حقوق این شهر مظلوم باشد و نباید منتظر کسی بود؛ لذا چند نکته در خصوص جوابیه اخیر پالایشگاه خالی از لطف نیست:

– در خصوص محدوده جغرافیایی؛

 احتمالا پالایشگاه اگر در جاده “قبرستان جدید” و دفتر مدیرعامل در اطراف فلکه جوانمردی بود، جزئی از محدوده جغرافیایی و حد ترخص شرعی بهبهان بود! لذا آن زمان وظیفه داشتند که بهبهان را گلستان کنند.

– اگر پالایشگاه در محدوده جغرافیایی شهر بهبهان نیست، چرا این مجموعه می خواهد در “هکتارها زمین مرغوب در محدوده شهری بهبهان” که قریب به پنج هزار و پانصد نفر از مردم بهبهان در صف مسکن ملی آن هستند، شهرک مسکونی احداث کند!؟ پیشنهاد می شود این شهرک مسکونی، خارج از محدوده و در نزدیکی پالایشگاه یا در کنار شهر عزیز تشان (که در محدوده پالایشگاه قرار دارد) احداث شود. این کار برکات به مراتب بیشتری دارد…

– پالایشگاه بارها ملاک قضاوت در خصوص صنعت سبز بودن را سازمان ملی محیط زیست دانسته در حالیکه فراموش نکرده ایم که همین سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که کلنگ زنی پتروشیمی ( طرح توسعه پالایشگاه) فاقد مجوزهای محیط زیستی است و شروع پروژه را منوط به اخذ کامل مجوزهای محیط زیستی کرد و این درحالیست که اگر رسانه ها و دوستداران محیط زیستی در بهبهان نبودند این طرح با این اشکال اساسی، آغاز شده بود!؛ پس باید حق داد که به مسائل محیط زیستی این مجموعه با “دیده ی تردید” نگاه شود. بنابراین استفاده از واژه مغرض برای برخی منتقدان در شأن بزرگترین طرح گازی خاورمیانه و غرب آسیا نیست! بهتر است این عزیزان را دعوت کنید و طبق مستندات به آنها توضیح دهید دقیقا مانند کاری که آنها کردند و طبق مستندات حقوقی، جلوی شروع بکار پتروشیمی را گرفتند.

– در جوابیه پالایشگاه آمده است : “بودجه هزار میلیارد تومانی برای ساخت تصفیه خانه بزرگ فاضلاب در بهبهان در نظر گرفته شده است” در این خصوص نیز تحقیقات گسترده ای انجام دادیم؛ نفس این پروژه بسیار ارزشمند و خدمت بزرگی به محیط زیست است اما طبق آخرین بررسی ها در تفاهم نامه اولیه اعتبار اختصاص یافته پانصد میلیارد تومان بوده و در آخرین بروزرسانی این مبلغ به حدود هفتصد و بیست میلیارد تومان رسیده است که با عدد “هزارمیلیارد تومانی” قید شده در جوابیه اختلاف زیادی دارد!؟ نکته مهم تر این است که این طرح در قالب ” بیع متقابل” منعقد شده، به این معنی که پالایشگاه هزینه های سرمایه گذاری طرح را می پردازد و زمان بهره برداری در ازای این سرمایه گذاری، از محصولات خروجی آن برای مجموعه خود (احتمالا پتروشیمی بیدبلند خلیج فارس) استفاده می کند. پس هر چند که این پروژه از دید محیط زیستی ارزشمند است اما پالایشگاه به نحوی بازگشت سرمایه خود را خواهد داشت!

حرف ها و نکته ها درخصوص موارد مطرح شده فراوان است، اما پیکان اصلی گلایه ها به سمت مسئولان بهبهان است که چرا سکوت کرده اند!؟ معتقدیم موضع گیری اخیر مدیرعامل محترم پالایشگاه و در ادامه جوابیه عجیب تر آنها، حرف های ناگفته زیادی داشت که دل هر دلسوز واقعی بهبهان را به درد آورد. ما یک رسانه کوچک محلی هستیم اما رسالت خود می دانیم که در حد بضاعت مان از حق و حقوق شهرمان دفاع کنیم و در فضایی منطقی و گفتگو محور، بند بند خواسته های بحق مردم این شهر پیگیری کنیم.

در کمال احترام، سکوت مسئولان بهبهان از امام جمعه محترم گرفته تا نماینده مجلس و فرماندار بهبهان را در این موضوع صحیح نمی دانیم و از ایشان و همه دلسوزان واقعی بهبهان (چه در بهبهان چه خارج از شهرستان) می خواهیم به اینگونه مسائل مهم، ورود جدی و تخصصی داشته باشند تا در کنار هم این شهر غبار گرفته را سروسامان ببخشیم ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک سال پیش