12 اردیبهشت 1403
از سال ۱۳۹۱
تئاتر "رینارد روباهه" به کارگردانی هادی شجاعی

می نویسم از هنرمندان شهرم // تئاتر بهبهان، دست خالی هنرنمایی می کند!

در چند سال اخیر رشد چشمگیر فعالیت های هنری بخصوص فعالیت های هنرمندان ما در عرصه تئاتر آنچنان خیره کننده بوده است که وقتی پای یکی از اجراهایشان می نشینی، بغض راه گلویت را می بندد و آنقدر ذوق می کنی وقتی میبینی در کنار همه مشکلات بهبهان، هنوز هستند عده ای که خستگی ناپذیر دارند از هنرشان دفاع می کنند و شور و نشاط را به تن خسته این شهر تزریق می کنند. این ذوق وقتی دو چندان می شود که می شنوی، کارگردان فلان نمایش وسیله شخصی خودش را می فروشد تا هنرش را به هر قیمتی زنده نگه دارد. بله این اتفاق خوب در هنر بهبهان دارد می افتد هنری که که اگر حمایت شود کاری می کند کارستان. کاری که با دست خالی هم دارند انجامش می دهند.

ناگفته های زیادی دارند این تئاتری ها. استاد حجت الله تجلی از پیشکسوتان این عرصه متنی را در روز ابتدای رونمایی از تئاتر کودکانه و فوق العاده زیبای ” رینارد روباهه ” قرائت می کند که گوشه ای از این ناگفته ها را به رخ خیلی ها می کشد. این متن قابل تامل در ادامه به محضر همه عزیزانی که دل در گرو هنر این شهر دارند تقدیم می شود، باشد که هر کداممان با قدمی یا قلمی، قدردان این عزیزان باشیم. (راستی دیدن این تئاتر زیبا و شاهکار را به همه شما پیشنهاد می کنیم) :

” یکی از ویژگی ها و کارکرد هایی که برای تئاتر مورد مداقه و مد نظر بزرگان است این که تئاتر یکی از عوامل فرهنگ ساز برای توسعه شهری است.

اینکه آموزش می دهد اینکه یکی از بزرگترین اجتماعات شادی بخش و سرگرمی ساز است اینکه روحیه تعامل و وحدت ایجاد می کند اینکه مردم را به دوستی و تفاهم و خرد می خواند اینکه موجب کاهش تنش و نزاع قومی قبیله ای و مشکلات ناشی از کمبود های اقتصادی می شود.اینکه روحیه شاد زیستی و نشاط را به جامعه به ارمغان می آورد اینکه مسایل و مشکلات اجتماعی را به گوش مردم و مسولین می رساند تا فکری به حال آن کنند.اینکه ادب و احترام و کلام خوش را ترویج می کند در بین اهالی همه و همه رشحاتی از کارکرد تئاتر است.

همیشه می گویند که تعلیم باید از کودکی آغاز شود نه تنها برای آمادگی بیشتر و انسانی تر که حضور آگاهانه ی او در تمامی عرصه ها با گوش و هوشی بالاتر ، خشونت، عصبیت، تعصب، نزاع و پرخاشگری رفتار غالب جوامع بدوی و توسعه نیافته است. خشوع –ادب و احترام و آگاهی و قانون مداری متمدانه ویژگی های اجتماعات توسعه یافته است.این همه را گفتیم تا بگوییم تئاتر آدم را متین و خوش برخورد و سالم و خوش رو و خوش اخلاق و مهربان تربیت می کند .با شنیدن کلام خوش  آهنگ دلنشین او را به سلامت روحی و روانی هدایت می کند.

بزرگی می گفت که کافی است سینما را از هند بگیری روز بعد فاجعه آغاز می شود مصایب در آنجا چنان است که مردم همدیگر را تیکه پاره میکنند.

خوشبختانه تئاتر در شهرستان بهبهان به یمن زحمات برگزارکنندگان آن در حدی رشد یافته که زبانزد استان و کشور است و نیز استقبال خوب مردم بهبهان بخصوص در بخش کودک نشان از بلوغ فکری و جایگاه شناخته شده آن در نزد اهالی می دهد و جا دارد که هم به مردم هم به مجریان آن تبریک بگوییم

حالا دیگر نمایشگران بهبهانی هیچ دست کمی از هنرمندان مرکز نشین ندارد، این را تخصصی شدن کار دربخش های مختلف به ما میگوید . ما در بخش تئاتر کودک چهره های شاخص داریم که از هر نمایشی به نمایشی دیگر نشانه هایی از رشد و متفاوت بودن و نو شدن به لحاظ فنی و اجرایی شاهد هستم. در تئاتر جدید هادی شجاعی که متنی خارجی و جهانی را که در سراسر دنیا اجراهای موفقی داشته و مورد نظر استادان فن می باشد دستمایه قرار گرفته و کمترین خروجی از دیدار آن ما را به این فهم می  رساند که ما شهروندی جهانی هستیم و جهانی فکر می کنیم و دنیا خانه ماست.

تئاتر "رینارد روباهه" به کارگردانی هادی شجاعی
تئاتر “رینارد روباهه” به کارگردانی هادی شجاعی

و همین احساس یگانگی خود دست آورد کمی نیست و می توانیم با آن سر خود را بالا بگیریم که مثلا همزمان درفلان تئاتر شیکاگو در تالار آفاق بهبهان این نمایش اجراء می شود.

خانم فوزی و خانم حقیقت نیز که تئاتر را تخصصی پی می گیرند و هجوم جمعیت برای دیدار نمایش آنها خود گویای این امر است که این شعله فروزان است و جان آدمها را روشنایی می بخشد.

چون بحث تئاتر کودک است به گونه های دیگر تئاتر در بهبهان نمی پردازم. هرچند که تئاتر بزرگتر ها نیز دست آورد های شگفت انگیزی داشته است. یک کارکرد دیگر تئاتر کودک این است که آنهارا عادت می دهد به تئاتر دیدن و ذخیره بالفعلی است برای دیگر گونه های نمایش که همه آگاهی دارند. باز هم به هادی شجاعی و مردم بهبهان که قدر هنرمندانشان را می دانند تبریک می گویم.خوب است از این فرصتی که دارم یک سوء استفاده هم بکنم.

آقای فرماندار در یک روزنامه محلی فرموده اند که من شرمنده ام هیچ کاری برای بهبهان نکرده ام به آقای فرماندار عرض می کنیم برای توسعه شهری اگر می خواهید یک قدمی بردارید یک سالن تئاتر بسازید چرا که استقبال مردم چنین می گوید چرا که همین حالا ۵ گروه نمایشی تئاتر آماده اجرا دارند اما سالن ندارند.متاسفانه آقای فرماندار نه تنها چنین نمی کنند بلکه از همین یک سالن سر پا هم مدام بخشنامه زبانی البته صادر می کنند که فلان روز و بهمان روز سالن را می خواهیم و این یعنی تئاتر تعطیل.

و به آقای شهردار فعال و محترم هم عرضی داریم که اگربه فکر زیبا سازی و مبلمان شهری هستید اینقدر به نرده های پارک ها گیر ندهید هی بکنید و هی دوباره سرپا کنید.

مردم هم به زیبایی روحی نیاز دارند که ارجح تر است.همین بغل گوش ما یک دهات تازه شهر شده به اسم (…) با سی چهل مغازه و یک خیابان هم سالن سینما دارد هم آمفی تئاتر؛ لطفا سالن بسازید تا لااقل جوانها اوقاتشان را  با دیدن کارهای فرهنگی به بطالت نگذرانند یا خدای ناکرده به تفریحات ناسالم روی نیاورند.

در آخر یک نکته به دوستان تئاتری که هدفی والا دارند و قابل تحسین که همانا تکثیر مهربانی و رفاقت و نوع دوستی و در یک کلام جامعه ای پیشرفت و سالم است. همت بلندتان ستودنی مباد که کم و زیاد نامهربانی روزگار شما را از راهی که برگزیده اید باز دارد چرا که شما و کار شما آینده روشن فرزندان ما را هموار میکند.

شما قهرمانان فرهنگی این قوم هستید.

عکس ها از :  خانم سیمین روشن بخت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک سال پیش