29 اسفند 1402
از سال ۱۳۹۱
گوجه فرنگی سم زده در بهبهان

سایه سنگین سرطان بر روی بهبهان // جزئیات پرونده گوجه فرنگی های آلوده در بهبهان !

در پی انتشار اخباری مبنی بر آلوده بودن گوجه فرنگی های موجود در بازار بهبهان به مواد سمی، که باعث قرمزشدن زودرس آن می شود بر آن شدیم تا از منابع آگاه در این مورد تحقیقاتی را بعمل آوریم که در ادامه، جزئیات آن را خدمت مردم شریف بهبهان ارائه خواهیم کرد.

شواهد امر حاکی از آن است که دلیل اصلی استفاده بیش از حد بسیاری ازکشاورزان از این سم، بازار مناسب این محصول(گوجه فرنگی) در ماههای اخیر بوده و همین مسئله سبب شده تا تعدادی از کشاورزان از موقعیت بدست آمده سوء استفاده کرده و با این کار محصولات خود را سریعا روانه بازار کنند.

و بعضا وقتی از آنها در این مورد سوال می شود که چرا چنین مواد سمی را به خورد جامعه که خانواده های خودشان نیز جزئی از آن می باشند، می دهند، عنوان می کنند که محصولات مصرفی خانواده خود را بطور جداگانه و در بخشی از زمین زراعی که سم پاشی نشده است، کشت کرده ایم!

در همین رابطه، نتایج تحقیقات بدست آمده از منابع آگاه ( واحد نباتات جهاد کشاورزی بهبهان و یک کارشناس سم و فعال در حوزه فروش با مجوز سم) را در اختیار مردم شریف بهبهان قرار می دهیم :

۱) ماده مصرفی برای رسیدن زودرس، اتیلن می باشد که در چند سال اخیر نیز استفاده می شده ولی امسال بدلیل شرایط بازار، مصرف آن از طرف برخی کشاورزان بشدت بالا رفته است. این ماده فوق العاده سرطان زاست و بعضا مواد استفاده شده توسط کشاورزان از نوع تقلبی است که دوره ماندگاری آن در محصول بیش از ۱۴ روز بوده و این در حالی است که اگر از سم استاندارد استفاده می شد ماندگاری آن در محصول نهایتا دو روز می بوده است. این بدین معناست که گوجه فرنگی های موجود در بازار تقریبا تا بیش از یک هفته حاوی سموم مورد نظر می باشند.

۲) تا حدود سال ۸۶، سم بصورت کنترل شده در اختیار کشاورزان قرار داده می شد، به این ترتیب که کشاورزان محصول آفت زده خود را به اداره کشاورزی برده و بعد از تشخیص آفت، نوع سم مورد نیاز توسط کارشناس مربوطه، از طریق نسخه آن هم بصورت محدود و به اندازه مورد نیاز در اختیار کشاورز قرار داده می شد ولی متاسفانه از سال ۸۶ به بعد، فروش سم به بخش خصوصی واگذار و عملا نظارت قانونی بر توزیع سم کمتر شد.

به همین دلیل مراکز غیرقانونی فروش سم، بعضا سم های غیرمجاز را براحتی و در حجم های کنترل نشده در اختیار کشاورزان قرار داده و وضعیت اسفبار کنونی را رقم زده اند. این درحالی است که در بهبهان هم واحد گیاه پزشکی (برای تشخیص نوع آفت و تجویز سم مناسب) وجود دارد و هم مراکز توزیع سم مجاز.

ماجرا از آنجا جالب تر می شود که همه این کارها (تجویز و توزیع مقدار سم ) توسط سم فروشان غیر مجاز انجام می شود و هیچ نظارت موثری هم بر این موضوع انجام نشده و بازار ایشان روز به روز بهتر شده درحالیکه موسسات گیاه پزشکی کم رونق تر از گذشته شده اند!

۳) نحوه تشخیص گوجه فرنگی های سم زده :

الف) قرمز مایل به صورتی با لکه های سفید رنگ ریز بر روی پوست گوجه فرنگی.

ب) درون گوجه هنوز سبز بوده و بعضا بدون آب می باشد.

ج) مزه متفاوت و پلاسیده شدن زودرس.

بنابراین اکیدا توصیه می شود که گوجه فرنگی با این شروط را خریداری نکرده، در عوض می توانید حتی از گوجه های سبز (کال) بازار، با شرایط زیر استفاده کنید:

الف) آنها را در جای تاریک قرار داده و حتی می توانید برای رسیدن طبیعی آن ها چند عدد سیب قاچ شده را بین آنها قرار دهید.

ب) گوجه فرنگی سبز را به مدت ۱۰ تا ۱۴ روز در جای مناسب نگهداری کرده تا به قرمزی طبیعی خود برسند.

۴) در پی تحقیقات در زمینه گوجه فرنگی متوجه خطر بزرگتر در سایر محصولات مانند خیار و بامیه نیز شدیم. سم مورد استفاده در کشت خیار، نیترات می باشد که حدود ۲ سال است که مصرف آن ممنوع اعلام شده است.

نکته قابل تامل اینجاست که با شست و شوی این محصولات فقط بخشی از سم از بین می رود ولی بعضا این مواد سمی در درون محصول بدلیل نوع سم پاشی، جذب شده است و طبق شواهد عینی در بهبهان، حضور این سم سرطان زا با دوز بالا در خیار مشاهده شده است.

۵) درباره نظارت بر محصولات کشاورزی هم باید عرض کنیم که طبق تحقیقات ما، متاسفانه هیچ ارگانی مستقیما مسئولیت نظارت بر محصولات کشاورزی را بر عهده نمی گیرد چرا که نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی گران قیمت دارد. این در حالی است که طبق ماده ۲۸ آیین نامه حفظ نباتات این وظیفه بر عهده بهداری های هر منطقه است.

ماده ۲۸ آیین نامه حفظ نباتات بهبهان
ماده ۲۸ آیین نامه حفظ نباتات

 

سخن پایانی با مردم مظلوم و شریف بهبهان

 

موضوع استفاده از سم در محصولات کشاورزی، کاملا جدی است، نشان به آن نشان که دردهای ناحیه معده و حتی سرطان های چند وقت اخیر که بعضا در ناحیه دستگاه گوارشی بوجود آمده است، می تواند شاهدی بر این مدعا باشد و قطعا یکی از دلایل رشد سرطان در جامعه ما همین میوه جات و سبزیجاتی هستند که شاید روزی بدلیل جلوگیری از سرطان خود را معرفی کرده بودند ولی اکنون یکی از عوامل آن !

ناگفته نماند در تحقیقات و بررسی های انجام شده، بودند کشاورزان شریفی که به هیچ وجه زیر بار استفاده نادرست از این سموم نرفته و نان حلال را بر سر سفره  خانواده های خود برده اند و ای کاش ارگانهای مربوطه برای حمایت از این قشر فهیم تمهیداتی بیاندیشند تا سود کافی از محصولات خود ببرند چرا که گوجه های آنها شاید کمی دیرتر و کمی سبزتر باشند ولی رنگ و بوی سلامتی دارند.

همچنین  مسئولین مربوطه بخصوص جناب آقای شریعتی نماینده محترم شهرستان، که از قضا عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی هم هستند، می توانند با ارائه طرح های مناسب، راه را بر این مسیر خطرناک که شاید سالهای آینده اثرات مخرب آن (بعضا بصورت مشکلات دستگاه گوارشی و سرطان) در جامعه هویدا شود را مسدود کنند. همچنین مردم هم در صورت علاقمندی می توانند از باغچه های خانگی خود برای کشت محصولات مصرفیشان، اقدام کنند.

 

 بطور کلی، موضوعی اساسی که در این تحقیقات و بررسی ها به آن رسیدیم این است که :

 

مساله جدی تر از آن است که مردم بهبهان تصور می کنند.

 

با تشکر از : آقایان امین تربتی (فعال محیط زیست)، احسان قاسم پور(کارشناس سم شناسی) و آقای باغدار (عضو واحد نباتات جهاد کشاورزی بهبهان) که در این تحقیقات ما را یاری کردند.

    تلاشهای شما و دوستانی که نام بردید ستودنی است.
    به شخصه در حد توان سعی میکنم اطرافیانم را با اطلاعاتی که شما تهیه کرده اید توجیه کنم و از آنها بخواهم به دیگران نیز اطلاع رسانی کنند.
    به امید اقدام قانونی و عملی از سوی مسئولین امر.

    سلام و تشکر بابت اطلاع رسانی
    شنیدن همچین خبری آن هم در خبرگذاری ناشناخته ای مثل ارگانیان برای بسیاری از مردم بهبهان دشوار هست و در پی نشر این خبر، واکنشی قانونی و محکم از سوی نهاد های قانونی و شهری بهبهان لازم الاجراست.
    به نظر بنده با توجه به اثرات سوء و هولناک این عارضه، هم توزیع کنندگان سم و هم استفاده کنندگان از این سموم باید متحمل جزای قضایی شامل حبس و جریمه های نقدی سنگین شوند تا از تکرار چنین ضایعاتی در شهر عزیزمان فقط برای به قولا “چند دلار بیشتر” باشیم.

    متاسفانه اکثر کشاورزهای بهبهان فقط در فکر سود خود هستند …
    این سری افراد انسان نیستند … از حیوان پست ترند
    مردم هم کاملا می دونن که از چه قشر و طبقه ای هستند

    با درود و سپاس از نشر این مطلب و پیگیری هایی که انجام شده
    قرار بود جلسه ای درخصوص نحوه پیگیری عملی این قضایا برگزار بشه ، آیا دوستان برنامه ریزی کردن؟ بهرحال من و دوستانم آماده هرگونه کمکی در این زمینه هستیم

    ببینیم اقای شریعتی نماینده شهر ، عضو کمیسیون کشاورزی با این هه اهن و تولوپش که خودش را فرا ملی عنوان کرده چه گل بزرگی به سر مردم بدبخت این شهر می زنه.

    البته گل های زیادی از طرف ایشون دیده شده که به سر مردم این شهر خراب شده.

    با عرض سلام و خسته
    چرا این موضوع ب این مهمی رو تو اخبار بیان نمیکنیین تا پیگیری شه.تا کی باید شاهد این اقدام زشتشون باشیم.
    چرا مسولین کاری نمیکنن
    منتظرن یکی ی بلایی سرش بیاد بعد پیگیری کنند

    جهت استحضار شما عزیزان که خبر هارو به موقع دنبال میکنید… حتما این خبرو بخونید و تاریخ مصاحبه رو هم ببینید( با آقای شریعتی هم مصاحبه کردن)
    http://qudsonline.ir/detail/News/217082

    با سلام و عرض تشکر بابت لینک مفیدتون

    با توجه به تاریخ انتشار مطلب مورد نظر شما، که اتفاقا گام مثبتی هم بود، انتظار می رفت که گام های عملی مثبتی از سوی نماینده محترم برداشته شود که متاسفانه تاکنون شاهد آن نبوده ایم ولی امید داریم در آینده نزدیک سازوکار قانونی آن در مجلس به همت نمایندگان، مخصوصا نماینده محترم شهرمان که اتفاقا عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هم می باشند، فراهم شود.

    با سلام و تشکر از اطلاع رسانی شما؛
    من تعداد زیادی از کشاورزان بهبهان را به تدین و نان حلال خوردن می شناسم .(همشهری محترم behbahan27) افرادی که از اتیلن (که در فرآیند رسش سریع کاربرددارد)استفاده ی بد کرده اند نیازمند آموزش هستند ومتولی آموزش و نظارت ؛سازمان جهاد کشاورزی است که کارشناسان توانمندی داردو امید است به وظایف آموزشی و نظارتی خود ؛اهمیت بیشتری بدهند.

    سلام آقای فرجیان عزیز بنده ..هستم و پیگیر وضعیت بهبهان و خیلی از وضعیت بیماری سرطان ناراضی هستم حتی چند نفر از آشنا ها هم به دلیل همین بیماری فوت شدن حتی مادر دوست صمیمی خودم هم همینطور ولی خدا را شکر ایشون با عمل بهبود پیدا کردن .. مر۳۰٫٫٫

    سلام و درود به دوستان
    بر خود دانستم اندک اطلاعاتی را به حضور دوستان برسانم بنده گوجه کار نیستم که طرفدار انها باشم ولی اندکی باید دانست .اول اینکه باید به عرض برسانم ک هر گیاهی از بدو شروع رشد تنها هدفش رسیدن به میوه هست مثلا اگر عمر گیاه سه ماه باشد ولی شرایط اب و هوایی جوری باشد که عمر گیاه به ۲ ماه برسد باز هم میوه اش را خواهد داد حالا کاری به کمی و کیفی بودنش کاری ندارم حال بحث گوجه هست و چن سالی هست بحث سم فنیشینگ و امثال این سم وارد بازار شده.در ابتدا از قدیم ایام گوجه کاران به جای این سم از کود اوره استفاده میکردن یعنی مصرف بیش از اندازه کود اوره باعث از بین رفتن تدریجی بوته شده و چون بوته هدفش رسیدن به میوه هست تمام سعی خود رو برای به ثمر رسیدن هدفش میکنه و در این مورد گوجه بعد از چهارده الی ۱۷ روز قرمز شده و این سم که با فورمول خاصی تولید شده و ما هنوز دست نیافتیم به این فورمول معجزه گر انرا سرطانزا میدانیم این سم با کم کردن عمر بوته و بوته تمام انرژی خودشو برای قرمز کردن گوجه میکنه
    و درباره بازار گوجه حرف بزنیم الان در یک فصلی هستیم ک گوجه کم یاب هست و در بازار با توجه به کیفیتش از ۱۰۰۰ شروع شده تا ۴۰۰۰و اگر کشاورزان این کار را نکنند ایا این گوجه به ۱۰۰۰۰تومان کشیده نمیشه خودتان قضاوت کنید.و سوم اینکه گوجه فصل پاییز از لحاظ رنگ و مزه چه فنیشینگ زده شده باشه چه به صورت طبیعی زده شود هیچ مزه ای ندارد بابت سرما
    و از نظر من هیچ مشکلی برای مصرف اینگونه گوجه ها وجود ندارد چون من خودم مصرف میکنم
    با تشکر

    سلام.
    قابل توجه آقا رضای عزیز.
    من بهبهانی و ساکن شهرستان جم نزدیک عسلویه هستم. خبر دارم که روزانه گوجه بسیار زیادی به بهبهان از پارسیان و جم فرستاده می شه. لذا برای جلوگیری از افزایش قیمت گوجه بدلیل کمبود آن در شهرستان، بهتره به فکر چاره بود نه به خطر انداختن سلامتی مردم. چاره هم اینه که تا زمانی که کمبود گوجه هست، از این شهرها به بازار بهبهان گوجه تزریق شود. بنابراین استفاده بیش از حد سم برای گوجه اصلا توجیه بازرگانی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک سال پیش