6 مرداد 1403
از سال ۱۳۹۱
نیروی انتظامی بهبهان

هشدار نیروی محترم انتظامی بهبهان به مردم// غفلت مالباختگان؛ عامل اصلى سرقت موتورسیکلت‌

موتورسیکلت اگر چه وسیله‌ای است که استفاده از آن ایمنی کمتری در مقایسه با سایر وسایل نقلیه دارد، لیکن به دلیل برخورداری از مزایای فراوان، بیشتر مورد توجه عموم جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان می‌باشد. قیمت پایین، قدرت مانور آن در ترافیک‌های سنگین و وجود مدل‌های متنوع، به بازارِ این وسیله‌ی نقلیه رونق زیادی بخشیده است.

شاید وقتی صحبت از ضعف ایمنی این مرکب خطرناک به میان می‌آید، بیش از هر چیز آسیب‌پذیری راکبان آن در تصادفات رانندگی به ذهن متبادر می‌شود؛ اما واقعیت این است که ناامنی این وسیله‌ی نقلیه، فقط در مسائل ترافیکی آن خلاصه نمی‌شود؛ ایمنی در برابر سرقت نیز مؤلفه‌ی مهمی است که موتورسیکلت‌ها تقریباً از آن بی‌بهره‌اند.

به همان میزان که استفاده از این وسیله‌ مورد توجه افراد جامعه قرار دارد، توجه تبهکاران به ویژه سارقان نیز به آن معطوف می‌باشد. سهولت سرقت موتورسیکلت در مقایسه با سرقت خودرو و همچنین سهولت در اوراق نمودن یا فروش آن به اوراقچیان غیر مجاز، از مهم‌ترین دلایلی است که مجرمان را به سرقت این وسیله ترغیب می‌کند. به هر جهت آمار بسیار بالا و قرار داشتن در صدر جرایم و همچنین امکان سوء استفاده از موتورسیکلت‌های مسروقه در اقدامات ضد امنیتی و تبهکارانه، سرقت این وسیله‌ی نقلیه را حایز اهمیت فراوان نموده است.

بی‌توجهی افراد در خرید و فروش این وسیله‌ی نقلیه، بدون سند و به اصطلا‌ح «سوئیچی»، مهمترین علت افزایش سرقت آن است. رعایت نکردن اصول ایمنی از سوی کارخانجات تولید کننده‌ی آن نیز در سهولت سرقت موتورسیکلت تأثیر بسزایی دارد؛ چرا که قطعات موتورها به راحتی اوراق شده و در بازار گرم فروش قطعات دسته دوم و سرقتی به فروش می‌رسد. با این حال نکته‌ی قابل تأمل در سرقت موتورسیکلت این است که بیش از ۸۰ درصد سرقت‌ها به دلیل غفلت مالباختگان اتفاق می‌افتد، چرا که این غفلت و ناآگاهی نسبت به موارد ایمنی است که زمینه‌ی سوء‌‌‌استفاده سارقان را فراهم می‌کند.

پارک نمودن موتورسیکلت‌ها در معابر عمومی، خود بستر ارتکاب سرقت را فراهم می‌کند، چرا که در بسیاری موارد مشاهده شده موتورسیکلت‌ها بدون تجهیزات ایمنی در خیابان رها می‌شوند و افراد سودجو و فرصت طلب نیز که شاید انگیزه‌ی ارتکاب سرقت را از قبل نداشته باشند، با مشاهده‌ی آن وسوسه شده و دست به سرقت می‌زنند.

بررسی موتورسیکلت‌های مسروقه و اظهارات مالباختگان نشان داده است که در بسیاری از موارد، ‌افراد، موتورسیکلت خود را تنها با بستن قفل فرمان در خیابان رها کرده‌اند.

روش‌های مراقبتی از موتورسیکلت‌ها:

۱- لزوم شماره‌گذاری و نصب پلاک بر روی موتور و استفاده از تجهیزات ایمنی تأخیری و بازدارنده:

موتورسیکلت‌سواران باید توجه داشته باشند که هیچ اعتمادی به قفل فرمان و سوئیچ موتورسیکلتها نمی باشد چراکه براحتی و حتی در چند ثانیه قابل تخریب و دستکاری از سوی سارق است و حتماً باید وسیله‌ی نقلیه‌ی خود را با قفل و زنجیر ضد برش ، یا قفل کتابی ، سوئیچ مخفی یا هر تجهیزاتی که وقوع سرقت را برای سارق دشوارتر نماید مجهز کنند.. راکبان موتورسیکلت ها بهتر است موتورسیکلتهای خود را در پارکینگ‌های مخصوص متوقف کنند و از رها نمودن در اماکن عمومی، حاشیه خیابان‌ها و … خودداری کرده و در شرایط اضطراری آن را به افراد مطمئن سپرده و یا این‌که در شعاع دید خود قرار دهند و از تحویل موتورسیکلت به افراد ناشناس نیز قویا” خودداری کنند. متأسفانه وقوع سرقت موتورسیکلتها ، بیشتر از جلوی درب منازل اتفاق افتاده است چراکه مالکان موتورسیکلتها با این استناد که تاکنون سرقتی در محل ما انجام نشده است موتورسیکلت شان را در جلوی درب منزل رها می کنند و موجبات وقوع سرقت را برای سارق فراهم می آورند.

در برخی موارد مشاهده شده است که موتورسیکلت‌ها از حیاط منازل هم به سرقت رفته‌اند؛ بنابراین لازم است افراد در زمان متوقف کردن موتورسیکلتِ خود در حیاط یا پارکینگ منزل نیز آن را به شیئی محکم و ثابت قفل و زنجیر کنند.

۲– پرهیز از رها نمودن اسناد و مدارک در قسمت‌های مختلف موتورسیکلت:

معمولا‌ً در پی مراجعه مالباختگان به کلانتری‌ها برای گزارش وقوع سرقت، مشخص می‌شود که افراد حتی کارت موتورسیکلت خود را به همراه نداشته و تمامی ‌مدارک و اسناد مربوط به وسیله‌ی نقلیه را داخل زین و یا زیر قاب باتری نگهداری می‌کرده‌اند، از این رو به هیچ وجه قادر به احراز هویت نیستند.

۳- پرهیز از خرید موتورسیکلت‌های فاقد سند مالکیت:

توجه به این نکته ضروری است که تمامی ‌موتورسیکلت‌ها باید پلا‌ک داشته و پلا‌ک نیز باید بر روی آن‌ها نصب شود. نخستین چیزی که با دیدن موتورسیکلت فاقد پلاک به ذهن می‌رسد این است که این موتورسیکلت دارای سند مالکیت نیست و حتی ممکن است مسروقه باشد.

افراد باید از خرید موتورسیکلت ‌بدون انتقال سند در دفاتر رسمی یا به اصطلا‌ح سوئیچی خودداری کنند و به هیچ وجه موتورهای قولنامه‌ای و فاقد پلا‌ک را خریداری نکنند، چرا که موتور بدون سند برای پلیس حکم مال مسروقه را دارد و راکب آن به عنوان متهم دستگیر و در صورتی که نتواند ثابت کند این موتور را خریداری کرده، مطمئناً بازداشت می‌شود.

۴- هوشیاری در هنگام خرید:

هر گونه خرید و فروش موتورسیکلت باید از طریق فروشگاه‌های معتبر و رسمی صورت گیرد. از دیگر موارد مهم در هنگام خرید موتورسیکلت، مطابقت دادن شماره‌ی موتور و شاسی آن با اسناد مالکیت می‌باشد، ضمن این‌که خریدار باید مخدوش نبودن شماره‌ی موتور و شاسی را نیز به دقت کنترل کند. نکته‌ی دیگری که افراد باید پس از خرید موتورسیکلت رعایت کنند، تعویض قفل‌ها و کلیدهای آن است.

۵- دقت در نگهداری سوئیچ موتورسیکلت:

مالکان موتورسیکلت باید از جا گذاشتن سوئیچ بر روی موتورسیکلت یا واگذاری آن به افراد ناشناس و غیر مطمئن به عناوین مختلف خودداری نمایند.    

 

فرماندهی انتظامی شهرستان بهبهان- معاونت اجتماعی

    با درود
    تشکر میکنم از زحمات فراوان پرسنل زحمت کش نیروی انتظامی که حقیقتا با تمامی مشکلاتی که در پیش رو دارندشب وروز در جهت امنیت شهرستان تلاش ومساعدت بی دریغشان رانثار مردم عزیزشهرمان میکنن در آن ساعاتی که ما در بستر گرم ونرم خود مشغول خواب هستیم. پرسنل خدوم نیروی انتطامی مشغول گشت زنی در اوج شدت سرما وگرمای زمستانی وتابستانی در کوچه پس کوچه های شهرمان هستند کاش همه ی مسئولین ما بسان پرسنل زحمتکش نیروی انتظامی سخت کوش ودلسوز بودن تابر مشکلات شهرعزیزمان اندکی کاسته می شد درپایان قدردانی میکنم از معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی شهرستان بهبهان جناب سروان دسترنج که الحق والنصاف. یکی از پاکترین،دلسوزترین وخدمتگذارترین پرسنل نیروی انتظامی میباشد که با ارائه این مطلب نکات هوشیاری و پیشگیری را گوش زد نمودند.

    سلام.یه سوال واسه چی نیروی انتظامی موتور میگیره؟وظیمه اونا برقراری نظمه نه موتور گرفتن این کار راهنمایی و رانندگی هس☺

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک سال پیش