6 مرداد 1403
از سال ۱۳۹۱
cover

هشدار : // مارون در آتش !

عزیزان ، همشهریان ، مسئولان ، مسئولان ، مسئولان …

همانطور که مطلع هستید و نیازی به توضیح نیست مهمترین ویژگی بهبهان، همجواری یا قرار گرفتن در بین النهرین مارون و زهره است . و بی شک دلیل اصلی پیدایش تمدن هزاران ساله ی ارگان وجود این رودخانه ها و حاشیه های امن آنها بوده است .

اما متاسفانه طی سالهای متمادی این رودخانه ها مورد هجوم و تخریب و ناسپاسی مردمی قرار گرفت که همواره زندگی خود را مدیون این رودخانه ها هستند . نمک خوردن و نمک دان شکستن … 

(( حاشیه سبز مارون چون نگینی سبز در دشت وسیع و گسترده و همراه با مارون اکنون تبدیل به خط نازک و باریک و در بیشتر مناطق محو شده که به صورت جانگدازی مورد هجوم و تخریب اهالی و ساکنان همجوار و مردم شهر قرار گرفته است .

قطع درختها و درختچه ها ، شکار بی رویه پرندگان و جانورانی که آخرین و تنها پناهگاهشان همین بیشه های سر سبز حاشیه مارون است . و آتش سوزی های پی در پی و نابودگر که سالانه چندین بار در این بیشه زار رخ می دهد .

خارسو بهبهان
قطع هشدار دهنده درختان در بشه زارهای خارسو

کشیدن جاده و مسیرهای ماشین رو به صورت شبکه های گسترده و کاملا غیر موجه به صورتی که کل منطقه را از لحاظ زیست محیطی نا امن و نابود کرده است . ریختن زباله به صورت گسترده و ناهنجار در حدی که منطقه را به یک زباله دانی بزرگ تبدیل نموده است .

و اما هشدار و خطر بسیار جدی که در صورت نادیده گرفتن آن و تکرار آن در سالهای آتی وضعیت غیر قابل جبرانی به این مناطق به خصوص منطقه خورسو ( خارستان) و مناطق همجوار خواهد زد :

هجوم گله دارارن و چراندن گله های بسیار بزرگ در گروههای متعدد در این مناطق باعث نابود شدن تمام نهالها و درختچه های کوتاه شده است .

خارسو بهبهان
چرای بی رویه گوسفندان و از بین رفتن پوشش گیاهی منطقه

 

بیشه زار در حال نابودی است و تنها راه نجات این منطقه این است که اجازه بدهیم لااقل خودش را ترمیم کند ، اما این حق را هم از او گرفته ایم . چون هر نهالی سبز شود بلافاصله چریده خواهد شد . تمامی درختان و درختچه های منطقه تا ارتفاع یک یا یک و نیم متری کچل و عاری از هر گونه برگی شده ند .

حاشیه سبز مارون ثروت عظیمی است که هم از طرف مسئولان و هم مردم نادیده گرفته شده و در حال نابودیست .

این منطقه یکی از مهمترین کوریدورهای جنوب کشور از لحاظ زیست محیطی و مکانی بسیار مناسب برای حضور انواع پرندگان مهاجر و بومی است . گربه ی جنگلی یکی از زیباترین گونه ها در خطر نابودی است . توکای سیاه پرنده ای کمیاب و خجالتی که در این منطقه زاد آوری دارد و همین دو گونه را هم که در نظر بگیریم اعلام کردن منطقه را به عنوان قرق موجه می نماید .

مسئولین منابع طبیعی و محیط زیست شهرستان بهبهان :

هرچند که می دانم در این زمینه فعالیتهای زیادی انجام شده و هرچند که می دانم مشکلات زیادی در این راه وجود دارد چون از نزدیک شاهد مسائل می باشم اما باور کنید با کمی تلاش و پیگیری و همکاری و رایزنی می شود مشکلات را تا حدودی حل کرد .

بررسی وضعیت گله های گوسفند و چرای آنها در منطقه بسیار جدی است کاش نادیده گرفته نشود . با در نظر گرفتن اینکه گوسفند داران بومی این منطقه و شهرستان نیستند . ( آیا اگر گوسفند داران بهبهان نیاز به چراگاه داشتند سایر شهرها اجازه ی چریدن دامهای ما را در مراتعشان می دادند ؟)

کشتار حیوانات و حیات وحش منطقه چه زمانی باید متوقف شود ؟

خاک برداری و ماسه برداری که در سطح وسیع و در نقاط غیر کارشناسی شده صورت می گیرد توسط چه سازمانی باید پیگیری شود ؟

 

 

 

    سلام و باتشکر از جناب تربتی
    بهبهان در میان سه رودخانه قرار داره که شما یکیشو فراموش کردید …رودخانه خیرآباد در شرق بهبهان

    متاسفانه نقش عامل انسانی که ما مردم باشیم بسیار بیشتر از چرای حیوان است…
    کمی به خود نگاه کنیم که برای یک یا چن شب ماندن چند درخت را قطع میکنیم…
    هر کجا بیشه میرویم رد لاستیک خودروهای سواری دیده میشود…
    اینقدر با فرهنگیم که با ماشین های سنگین برای تفریح می آییم…
    همیشه عامل انسانی مهمتر از هر چیز دیگری است …

    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت همکاران ما در وبسایت ارگانیان.
    جناب تربتی بسیار موضوع مهم و حیاتی را آن هم در آستانه عید نوروز یادآور شدید. بنده هم معتقدم عوامل انسانی بیشترین آسیب را به این مناطق وارد می کند. تا حدود زیادی عموم مردم شعار های متفاوت سر می دهیم اما به نظر من جا افتادن یک جمله بین تک تک همشهریان می تواند این مسئله را حل نماید:
    اگر من آشغال نریزم اگر من شاخه نشکنم، مشکل طبیعت اطراف رود حل می شود..
    اگر همه تک تک این فکر را بکنیم این مشکل حل خواهد شد. به امید اینکه انتشار این مطالب در نزدیکی عید، هرچند کم افرادی را هوشیار نماید. با اجازه شما با حفظ منبع این مطلب را در وبسایت انجمن بهبهانی های مقیم تهران و کرج منتشر کرده تا ما هم در این فرهنگ سازی نقشی کوچک داشته باشیم. بنده مدیر روابط عمومی انجمن بهبهانی های مقیم تهران و کرج هستم. با تشکر

    با سلام خدمت همگی و دوست خوبو استاد عزیزم اقای تربتی
    بله واقعا بی توجهی مردم به طبیعت بخصوص حاشیه مارون حقیقت تلخیه که خیلی سخت میشه جلوشو گرفت بنظرمن اگه مردم مراعات کنن اونموقست که جای تعجب داره وگرنه درحال حاضر اینگونه بی تفاوتی ها عادی و طبیعیه امیدوارم قدر داشته هامونو بدونیم
    حسن زارع اصل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک سال پیش