6 مرداد 1403
از سال ۱۳۹۱
habibpoor

معرفی مداحان بهبهان // گفتگو با کربلایی مرتضی حبیب پور، مداح برجسته بهبهان

ماه محرم که میشود افراد زیادی برای هرچه با شکوه تر برگزار شدن عزاداری ها، در این ماه دست به کار می شوند و زحمات زیادی را متحمل میشوند که بدون شک اجر و پاداش این قبیل کارها توسط صاحب این ماه شریف به بهترین نحو پاسخ داده خواهد شد. یکی از این فعالیت های ارزشمند، نوحه سرایی و نوحه خوانی است. به  همین مناسبت تصمیم گرفتیم مصاحبه ای کوتاه و خواندنی را با یکی از مداحان برجسته بهبهان داشته باشیم، که توجه شما را به متن این گفتگو جلب می کنیم :

لطفا بیوگرافی خودتان را بیان بفرمایید ؟

مرتضی (مجید) حبیب پور هستم سال ۱۳۵۱ در شهرستان  بهبهان و محل ابوعلی به دنیا آمدم.

 از چه سالی و زیر نظر چه کسی مداحی را شروع کردید؟

پدرم نذر کرده بودند تا صاحب فرزند پسر شوند و این پسر را در راه اهل بیت وقف کنند به همین دلیل از سال ۱۳۶۰ و زیر نظر اساتیدی همچون مرحوم سید لطف الله عبدالمطلبی که همسایه  دیوار به دیوار ما بودند شروع کردم.

در همان سال بود  که با چند نفر از بچه های کوچه خودمان چوب بلندی را در وسط کوچه نصب کردیم و من در آنجا برای بچه های هم سن و سال خودم شروع به نوحه خوانی کردم که سال های بعد این مراسم را گسترده تر کردیم و بلندگو و دیگر وسایل را کم کم خریداری کردیم و ۱۲ یا ۱۳ ساله بودم که برای اولین بار در روز عاشورا در پشت وانت  رو به روی محل نو فعلی برای عزاداران مسجد ثامن الائمه(حاج قندی) نوحه خواندم که در این روز هیئت عزاداران محل ابوعلی (محل پدری و مادری خودم) بعد از عزاداران مسجد ثامن الائمه بودند و با دیدن این صحنه آمدند و گفتند بیا برای محل خودمان نوحه بخوان و از همانجا استارت کارم شروع شد و رفتم برای محل ابوعلی نوحه خواندم و تا کنون هم به همین دلیل اول برای مسجد ثامن الائمه نوحه میخوانم بعد برا محل ابوعلی و بعد از این دو برای عزاداران محل شاه فضل و پهلوانان نوحه می خوانم.

مرتضی حبیب پور / مداح برجسته بهبهان
مرتضی حبیب پور / مداح برجسته بهبهان

پیرغلامان و مداحان قدیمی بهبهان چه کسانی هستند و از ایشان کدامشان در قید حیات هستند؟

مرحوم سید لطف الله عبدالمطلبی- مرحوم فضل الله فردایی ( موری)- مرحوم حاج محمدجعفر گله دار زاده- مرحوم  امیدوار و دیگرافرادی که در قید حیات هستند همچون : حاج رحیم حسینی فر (سنگک)- احمد زمانی- پرویز ابوعلی و در سبک سه سنگ هم حاج محمد امیدوار و حاج نذیر رنجبر

آیا شعرای نوحه های شما بهبهانی هستند؟ (نام ببرید) و بفرمایید چه عزیزانی نوحه های سایر مداحان بهبهان را می سرایند؟

بله ، مرحوم سید محمد سید و همچنین آقایان محمد رضا سروری – فریدون یوسفی- حاج بشیر تجلی- نعمت الله رو انداز- محمد تمدن- روح الله نیک باغ- سید ابوالقاسم موسوی- سیروس مختاران و  دوستانی دیگری که در حال حاضر حضور ذهن ندارم.

کدام نوحه خودتان را می پسندید؟

تقریبا همه نوحه هایم را دوست دارم ولی در این بین نوحه قربون نومت ابوالفضل و در این یکی دو سال هم نوحه فریاد فریاد از این جدایی را بیشتر دوست دارم که مردم هم اسقبال بیشتری از این دو نوحه میکنند.

اهل کدام محل هستید و برای چه هیئت و محل هایی مداحی می کنید؟

همانطور که عنوان کردم اهل محل ابوعلی (بوولی ها) هستم. در حال حاضر برای محل ابوعلی- امامزاده شاه فضل و محل پهلوانان نوحه می خوانم.البته تا یکی دو سال پیش که مسجد ثامن الائمه هم به سبک بهبهانی ها سینه میزدند در آنجا هم مداحی میکردم (در این یکی دو سال سبک سینه زنی خود را تغییر داده اند)

 آیا خاطره ای از محرم و مداحی خود دارید؟

سه سال پیش در شب هفتم یا هشتم محرم که برای مداحی به مسجد ثامن الائمه رفته بودم بدون اینکه از قبل مشکلی داشته باشم (گرفتگی صدا) صدایم قطع شد به طوری که اصلا قدرت صحبت کردن را هم نداشتم خیلی ناراحت شدم و سریعا به بیمارستان مراجعه کردم و فقط دعا می کردم که بخاطر این ایام مشکلی برایم پیش نیاید و دکترها بعد از معاینات گفتند که مشکل خاصی نیست و بر اثر استرس به شما شک وارد شده ( در آن شب قرار بود برای ۷ هیئت عزاداری نوحه بخوانم و بعد از این اتفاق در این هیئت ها مسئولین از عزاداران خواستند که برای سلامتی من دعا کند) که خدا رو شکر با دعای مردم مشکلم حل شد و از شب بعد مجددا شروع به نوحه خوانی کردم.

habibpoor-1

آیا بهبهان سبک خاصی در سینه زنی و حتی نوحه خوانی دارد؟

بله،در کل بیشتر شهرها سبک خاصی را برای  عزاداری خود دارند مانند بوشهر و کرمان و زنجان و دیگر شهر ها

بهبهانی ها در شور سینه زنی برای حضرت اباعبدالله(ع) معروفند، آیا این شور توام با شعور است؟ مسئولین و برگزارکنندگان مراسمات چه وظیفه ای در این زمینه دارند؟

تا حدود زیادی نه، مسئولین و برگزار کنندگان باید قبل از محرم جلساتی را برای عزاداران برگزار کنند برای فرهنگ سازی بیشتر همچنین می توانند هر شب قبل از مراسم سینه زنی یک سخنرانی داشته باشند که تاثیر فراوانی دارد.به طور مثال در سال گذشته یک شب در امامزاده شاه فضل و شبی دیگر در محل پهلوانان قبل از من جناب آقای شاه عفو سخنرانی کردند که تاثیر فراوانی داشت.

شما بعنوان یک مداح اهل بیت، آیا در انتخاب نوحه ها دقت می کنید که بار معنایی غنی داشته باشد؟

بله بسیار زیاد، نوحه اول باید بر روی خودم تاثیر بگذارد و بار معنایی و حرفی را برای گفتن داشته باشد.

چند سالی است در بهبهان، محرم که می شود یاد و خاطره مرحوم حاج محمد جعفر گله دار زاده نیز پر رنگ تر می شود، از ایشان خاطره ای دارید؟

به نظر من اصلا پررنگ نمیشود و حتی کمرنگ تر هم می شود ( این سخن قدیم که میگوید خاک مرده مهرش را میگیرد بسیار سخن درستی میباشد)حدود ۱۵ سال افتخار این را داشتم که در کنار ایشان برای هیئت عزاداران شاه فضل مداحی کنم. بعد از فوت مرحوم مهدی حق پرست(یادشان گرامی، خیلی زود ما را ترک کردند) در سال ۷۵ یا ۷۶ بود که در کنار هم برای عزاداران شاه فضل شروع به مداحی کردیم تا سالی که آن اتفاق افتاد و متاسفانه ایشان را هم بسیار زود از دست دادیم(یادشان گرامی) و تمام این دوران که ایشان به عنوان استاد در کنار من بودند برای من خاطره بود و من هم همیشه ایشان را به زبان بهبهانی اسا(استاد) خطاب می کردم. با وجودی که ایشان بزرگتر،استاد و معلم من بودند ولی همیشه قبل از مداحی اجازه و رخصتی از من میگرفت که این اخلاق و افتادگی ایشان نمونه بود،از لحاظ شخصیتی و افتادگی و اخلاق، من درس های فراوانی را از ایشان یاد گرفتم و به همین دلیل هر وقت که برای زیارت امامزاده حیدر میروم اول بر سر مزار ایشان میروم و بعد وارد حرم می شوم و زیارت می کنم.(روحشان شاد و راهشان پر رهرو باد)

کلام آخر ؟

هرکسی که همیشه اهل بیت را در کنار خود داشته باشد بدون شک در زندگی به همه جا و همه چیز میرسد و چیز مهمتری را که در دوران مداحیم (حدود ۳۲ سال) فهمیده ام اینست که هر سال مراسم عزاداری این عزیزان با شکوه تر برگزار می شود چه ما باشیم چه دیگر مداحان چه ما زنده باشیم چه زنده نباشیم  که دلیل این هم مظلومیت امام حسین (ع) و یارانشان در زمان شهادت می باشد.

در آخر هم دو خواسته دارم،

خواسته اولم این است که سعی و تلاش کنیم تا سبک مداحی و سینه زنی بهبهان حفظ شود و سبک های دیگر علی الخصوص سبک سینه زنی تهرانی ها وارد شهر ما نشود که باعث فراموشی سبک بهبهانی می شود. من هر سال جوانانی که مشتاق هستند را بدون هیچ چشم داشتی وارد این حرفه می کنم و افتخار میکنم که حداقل این کار کوچک را می توانم انجام دهم.

و درخواست دیگرم از مداحان جوان و جوانانی که می خواهند وارد این حرفه شوند این است که یکی از مهمترین اصول یعنی احترام به بزرگتر را رعایت کنند و همانند کشتی گیران که باید در مرحله اول مرام و معرفت داشته باشند  این عزیزان هم این مرام و معرفت را داشنه باشند و به بزرگترهای خود احترام بگذارند.البته این مرام و معرفت را عزاداران هم باید داشته باشند.

 

“با تشکر از وقتی که در اختیار وبسایت ارگانیان قرار دادید. عزاداری های شما مورد قبول درگاه احدیت/ التماس دعا”

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک سال پیش