6 اردیبهشت 1403
از سال ۱۳۹۱
ayandey-behabahan

آینده بهبهان را چه کسانی باید رقم بزنند ؟

آنچه که در تمامی دنیا برای دولت مردان و سیاست گزاران و تصویب کنندگان قانون اهمیت دارد این است که برای کشور و سرزمینشان چه آینده ای رقم خواهد خورد و این موضوع به اندازه ای برای آنها اهمیت دارد که می توان به عنوان اساسی ترین نیاز سیاسی اجتماعی و انگیزه حیات آن جوامع  از آن یاد کرد . برای مثال در بسیاری از کشور های توسعه یافته در هنگام انتخاب کابینه ، آن وزارت خانه ای که  اهمیت بسیار ویژه ای برای دولت و مجلس دارد، آموزش و پرورش است چرا که با آینده کشور رابطه مستقیم دارد  و چه بجا  که قرار بود در ایران قبل از نام فعلی وزارت آموزش و پرورش ، نام پرورش و آموزش به جای آن قرار دهند و می دانیم که پرورش مقوله ای بسیار مهم است که اولویت دارد. با این مقدمه می خواهم بگویم آینده ایران زمین به دست جوانان و کودکان آن رقم خواهد خورد کما اینکه جوانان بودند که انقلاب کردند ، جنگیدند ، ساختند و در آخر جوانان و کودکان به صورت طبیعی دیرتر خواهند مرد.

بهبهان به عنوان جزئی از جامعه ایران از این قاعده مستثنی نبوده و نخواهد بود و آینده آن باید جوری رقم بخورد که در راستای توسعه شهر و کشور باشد و فعلاً توسعه شهر برای ما مهم است که به طرح و بررسی نکاتی چند می پردازیم…

انتخاب نماینده مجلس شورای اسلامی :

در شهر های کوچک ( در برابر شهرهای بزرگ ) معمولا انتخاب نماینده ها برای مجلس با قومیت گرایی و کمی هم عوام فریبی همراه است و مردم، حزبی و جناحی فکر نمی کنند در نتیجه اهداف آن ها بسیار کوتاه و تا حدودی نوک بینی است . این بیماری سیاسی متاسفانه به ضرر شهرهای فوق الاشاره از جمله بهبهان بوده است و می بینیم که متاسفانه انتخاب ها هیچ گاه مطلقاً به سود شهر نبوده است و کمااینکه تجربه ی تلخی هم در یکی از دوره های قبل داشتیم و نتیجه آن شد که انتظار می رفت . مردم باید نوع نگرش خود برای انتخاب نماینده که در قانون گذاری کشور نقش مستقیم دارد را عوض کنند . پارامترهایی که می تواند در انتخاب اصلح برای گزینش نماینده مد نظر قرار گیرد عبارتند از : تحصیلات مرتبط با قانون گذاری یا اقلاً آشنایی با روند تصویب قانون با در نظر گرفتن پتانسیل های حوزه انتخابیه ، اقتدار و صلابت در گفتار و کردار ، مقبولیت عامه مردم (حتی کسانی که کاندید مورد نظرشان رأی نیاورده باشد حاضر به همکاری باشند ) ، آشنایی کامل با خلق و خوی مردم و نگرش سیاسی آنها ( این امر انکار ناپذیر است که بهبهان شهریست سیاسی و این یک نکته مثبت هم می تواند باشد ) ، مشخص نمودن جناح و حزبی که تحت لوای آن می خواهد کار کند( این یک امر متعارف در تمام دنیاست ) و کسی که خود را مستقل معرفی می کند در واقع شخصی است که “یمیلون مع کل ریح” ، سابقه فعالیت اجتماعی و حساس بودن نسبت به سرنوشت مردم ، عدم وابستگی به صاحبان قدرت و زر و روز و…. . پس نتیجه این می شود که برا ی انتخاب نماینده برای شهر بهبهان مردم باید خیلی ظریف و حساس انتخاب کنند ضمن اینکه حق رأی ندادن همچنان محفوظ است و به عقیده اینجانب رأی دادن تکلیف نیست. متأسفانه نمایندگان ما از هر یک از پارامترهای لازم یکی دوتا کم دارند یا اصلاً هیچ ندارند . خلاصه اینکه برای انتخاب نماینده مردم باید دنبال یک نفر بروند و او را بیاورند برای این کار ،  نه اینکه خود نماینده به دنبال رأی از دو سال قبل به گدایی بیفتد و التماس رأی کند که از پست ترین کارهاست.

ayandey-behabahan1

انتخاب اعضای شورای شهر:

متاسفانه به غیر از یک یا حد اکثر دو دوره که شورای شهر از پیکره تقریباً خوبی برخوردار بود در دوره سوم و چهارم ما از شورای شهر ناراضی بوده ایم لذا باید چاره ای اندیشید که اینگونه انتخاب ها بعضاً تکرار نشود. شورای شهر مجلسی کوچک در حوزه شهرستان است و باید اعضای آن پاک و سالم با سابقه ای درخشان و دل سوز باشند نه اینکه با گول زدن مردم و شام دادن و خرید شناسنامه به شورا راه یابند و چه کوته فکرند آن مردمی که گول این افراد را می خورند و آینده شهر خود را به یک شام می فروشند. کسانی که وارد شورای شهر می شوند باید از هر لحاظ فقط و فقط منافع مردم را در نظر گیرند . در این خصوص لازم است که با مصوبات شورای عالی شهر سازی ، شورای تامین شهرستان و سایر نهاد هایی که در خصوص عمران شهری تصمیم گیری می کنند آشنایی و همکاری مستمر و صادقانه با این شوراها داشته و تن پروری را کنار بگذارند . می بینیم اعضایی از شورا که هنوز دوره تصدی آنها تمام نشده درحال برنامه ریزی برای مشمول طرح کردن زمین های خانوادگی و دوستان و آشنایان خود شده و بار خود را از جیب مردم می بندند و چه بد سرانجامی برای خود رقم میزنند و درک نکرده اند که :

نام نیکو گر بماند زآدمی           به کزو ماند سرای زرنگار

اما توصیه ما به مردم این است که در انتخاب شورای شهر، عمران شهر را مد نظر قرار دهند و نه حوائج شخصی و خانوادگی . کاندید شورای شهری که با اسپانسری ثروتمندان و وعده وعید بلاجهت وارد شورا می شود فقط در صدد راضی نگاه داشتن طیفی است که با کمک آنها به قدرت رسیده و واضح است که نمی تواند به نفع مردم و عوام تصمیم گیری کند . یکی از مشکلات عمده ای که باعث تصمیم گیری نادرست اعضای شورای شهر در بهبهان می شود عدم آشنایی با طرح تفصیلی و جامع شهر است که خود این طرح نیز به علت قدیمی بودن دارای مشکلات بسیار زیادی است . پس اینجا دو مهم لازم می آید یکی اینکه طرح تفصیلی شهر که متأسفانه کاملاً اجرا نشد باید مورد بازنگری قرار گیرد و دوم اینکه تمامی اعضای شورای شهر باید در خصوص این طرح مورد گزینش قرار گیرند تا قبل از ورود به شورا با وظایف خود آشنا باشند. که نکند خدایی ناکرده تصمیماتی بگیرند مضحک، مانند آن دوره از شورا که اعضا مصوبه ای را گذراندند که ، اعضای شورا به یک سفر تفریحاتی به دبی بروند و اتفاقاً رفتند به جز چند نفر (البته گفتند طرح ملی بوده . بر فرض هم که ملی باشد نباید شما می رفتید . مگر پول مردم علف خرس است ؟؟ ) و یا حق جلسه بگیرند بدون اینکه در جلسه حضور یابند . اینها دردی است که فقط با انتخاب درست اعضای جدید و جوان و دردآشنا قابل درمان است . این نکته را نباید از یاد برد که جوان گزینی به خاطر انرژیک بودن این سن و سال می تواند بسیار موثر باشد.

انتخاب فرماندار شهرستان:

علی رغم اینکه انتخاب فرماندار مستقیما توسط مردم شهرستان صورت نمی پذیرد، بلکه با واسطه بوده و از طریق استاندار انجام میشود اما بدون شک مردم می توانند بر انتخاب فرماندار از طریق نماینده یا شورای شهر اعمال نفوذ یا نظر کنند و از این طریق،  فرمانداری با خصوصیات مد نظر خود برای شهر بیاورند . مسلماً اگر دولت و مجلس در سطح نمایندگان و فرمانداران از تجانس و همگنی سیاسی برخوردار باشند به خواسته های مردم بهتر رسیدگی خواهد شد  و چه بهتر که فرماندار یک شهر بومی باشد و البته نه هر بومی . زمانی فرمانداری بهبهان محل استراحت فرمانداران پیر یا تبعید فرمانداران بود اما باید این اوضاع عوض شود. سکاندار یک شهر باید زیر و بم شهر خود را بشناسد . هنوز سوالی که در ذهن من است، اینکه تاکنون چه عواملی در نصب فرماندارن بهبهان عزیز نقش داشته که به اینجا رسیده ایم ؟ فرماندار یک شهر هم نماینده دولت در شهر است و هم پاسدار حقوق مردم و کسی که این دو وظیفه را برای شهر به نحو احسن انجام دهد او فرماندار خوبی است . لازم به ذکر است که کم شدن بودجه بهبهان به هر دلیلی اصلا منطقی و قابل توجیه نبوده و فرماندار و نماینده باید پاسخگو باشند. فرماندار نباید خونسرد باشد…

شهردار باید چه شخصی باشد؟

در این خصوص در مقالات قبلی مندرج در این وبسایت سخن های بسیاری رانده شده و نقطه نظر ها و گفتنی ها را گفته ایم . مخاطبان خواه پند گیرند خواه توجه نکنند که ما بشیریم و نذیر . فقط نکته ای که حائز اهمیت فراوان است اینکه شهردار شهر بحران زده با میلیاردها تومان بدهی ناشی از بی تدبیری در انتخاب شهرداران گذشته ، باید شخصی (( مدیر )) می بوده که متأسفانه این مورد نیز همانند عوامل قبل تحقق نیافته است . پس اعضای شورای شهر بهبهان باید شخصی مدیر و آگاه به وظایف، برای شهرداری انتخاب کنند و دلال بازی در انتخاب شهردار را کنار بگذارند و اگر می خواهند لابی کنند فقط برای مردم باشد . مطلقاً برای مردم . نه کم و نه بیش . پس دوباره می گویم اسم بزرگ نشانه عمل بزرگ نیست . مثال تبل تهی را زیاد شنیده ایم . ( شهردار باید مدیر بوده و آگاه به وظایف باشد ولاغیر )

روسای سایر ادارات نیز باید بر همین مبنای مردم دار بودن انتخاب شوند و البته آگاه به وظایف. برای جلوگیری از اطاله کلام توضیح اضافی نمی دهم . این چند ارگان کلیدی بود که احساس کردم با آینده مستقیم شهر در ارتباط است و نیاز به اصلاح دارد . امیدواریم که فرج خیری در این ماه مبارک رمضان حاصل شود اما باید خاطر نشان کنم:

1-   اگر با همین روالی که در جریان است ما به کار خود در شهر ادامه دهیم نه تنها توفیقی حاصل نخواهد شد بلکه روز بروز شهر فلج تر شده و بالاخره نابود خواهد شد. بخدا که جایگاه بهبهان این نبوده و نیست.

2-   اگر روش خود را تغییر داده و به جوانان فرصت بالندگی و شکوفا شدن دهیم مسلماً نتیجه خواهیم گرفت . در تاریخ کمتر کسی را خواهیم یافت که از اعتماد به جوانان سرافکنده باشد . حساب دو دوتا، چهار تاست . وقتی با این قالب و روش نتیجه نگرفتیم پس باید تغییر دهیم و کاری کنیم کارستان. و به امید بهروزی…

 

 

    سلام مطلب بسیار خوب و اموزنده ای بود. ولی دوست عزیز شما باید همچین مطلبی رو بصورت کلی تر تو سطح عموم مردم بیان کنید ، چون تقریبا تعداد بالای مردم به وب و وبلاگ دسرسی ندارند و این مطلب باید در اکثریت مردم مطرح بشه و البته اینم کار فرمانداری و آموزش و پرورش و ارگانهای دیگر هستش که اینها هم از انقلاب تا حالا همچین اطلاعاتی رو در مورد وظایف هر یک از این مسئولین منتشر نکرده اند. و مردم رو به سمت انتخاب درست هدایت نکرده اند.

    سلام به شما دوست گرامی – ممنونم از اظهار نظر شما . به هر حال محدودیت های ما رو حتماً می دونید . محدودیت به معنای رسانه و وسایل ارتباط جمعی . فرمانداری یا آموزش پرورش هم به ندرت حاضر به همکاری می شوند . ولی سعی می کنیم در همه جا حرف بزنیم . کار کنیم تا بالاخره این مردم کمی به خود بیام و مسئولین خواب الود و خواب به خود بیان. بازم از شما ممنونم. مردم وظیفه سنگینی دارن و شاید باید هزینه هایی هم بدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک سال پیش