1 اردیبهشت 1403
از سال ۱۳۹۱
shardar1

ماراتون انتخاب شهردار بهبهان و گزینه های روی میز شورا

پس از استعفای مهندس آقامیری ، شهرداری بهبهان به سرپرستی آقای دایی زاده به کار خود ادامه می دهد و روز به روز بر میزان فلاکت شهر افزوده شده که کاسته نشده است و در این بین یازده نفر اعضای شورای شهر گاهی متفق و گاهی متحد و گاهی متفرق به اعمال نظر در خصوص اینکه شهردار بهبهان چه کسی باشد بهتر است نظر می دهند …. بله نظر می دهند و جالبتر اینکه به راحتی هم نظرشان عوض می شود و شاید دوباره هم عوض شود .

خوب در این میان هرکدام از اعضای شورای شهر گزینه خود را دارد و این انتقاد به شورای شهر وارد است که چرا این همه تشتط آراء ؟؟؟ ببینید اگر بعضی چیزها را در کنار هم قرار دهیم نقاط x معادله به راحتی پیدا خواهد شد . اگر فلان عضو شورا شخص معینی را برای شهرداری انتخاب می کند انگیزه های بسیاری می تواند داشته باشد . در بسیاری از جاهای دنیا نماینده منتخب مردم در شورای شهر ، برای مردم انگیزه دارد و دغدغه خود را معطوف به شهر و انتخاب اصلح برای شهرداری می کند لذا نظر او به راحتی عوض نخواهد شد. ولی ما می بینیم که وقتی با یک تلفن از طرف آن آقای مسئول که بعداً اشاره خواهم کرد نظر عضو شورا عوض می شود نتیجه می گیریم که این انتخاب برای مردم و خدا نیست و بدتر از این وقتی است که میدانیم شخص سفارش شده آن شخصی نیست که دلسوز شهر باشد. البته اثبات شئی نفی ما ادا نمی کند و بعضی از اعضا واقعاً دلسوز مردم هستند ولی بقیه از سادگی و صداقت آنها سوء استفاده می کنند.

آقامیری شهردار سابق بهبهان
آقامیری شهردار سابق بهبهان

بحثم را مصداقی مطرح می کنم تا ملموس تر شود . در میان کسانی که به عنوان گزینه شهردار معرفی شده اند اسم افرادی زیادی به چشم می خورد که از جمله آنها میتوان به افراد ذیل اشاره کرد : آقایان پیدایش ، ورزشی ، دایی زاده ، کشت زر ، دواهی پور ، آزاده و… الی ما شااله . نمی دانم این همه نیرو کجا بود یک دفعه .؟؟؟ جالب این است که بعضی از ایشان خود درس پس داده اند و در امتحانات هم نمره مردودی آورده و شاید در شهریور آن هم با تک ماده قبول شده باشند ولی هنوز در درس ضعیفند . هر یک از این آقایان که می بینید معرفی شده توسط یکی از اعضای شورای شهر و بعضی هم معرفی شده توسط چند تن هستند . نماینده بهبهان آقای شریعتی هم گفته : نظر من نظر شواری شهر است البته من به شخصه میدانم ایشان به کدام سو تمایل دارند و از طرفی آقای دانایی ریاست شورا به خود من گفتند که از طرف دفتر نماینده برای انتخاب شهردار فشار بسیار است . که من کار ندارم کی چه کسی را مطرح کرده ولی آنچه که حس وظیفه شناسی من و دوستانم در قبال این شهر اقتضا می کند این است که به بررسی موضوع با حساسیت و ظرافت کامل بپردازیم چرا که شهر دیگر رمقی برای بخور بخور صاحبان زر و زور ندارد.

ذکر چند نکته خالی از لطف نیست که بدین شرح بیان می نمایم . حسب شایعات و البته محکمات موجود از طرف فرماندار بهبهان با بعضی از اعضای شورای شهر تماس گرفته شده که شما برنامه تان چیست ؟ (خطاب به عضو شورا ) و بهتر است به آقای x رای دهید که اگر چنین سخنی صحت داشته باشد فاجعه ای بزرگ است که استقلال شورای شهر در تصمیم گیری خود را زیر سوال می برد و احتمال تبانی میان کاندید ها و مسئولین را قوت می بخشد . البته لازم به ذکر است که بنده شخصاً با دو تن از اعضای شورا که گفته شده بود فرماندار با آنها تماس گرفته ، مکالمه ای داشتم که یکی تائید کرد و البته گفت که فرماندار کسی را صریحا ًپیشنهاد نکرد و فقط پرسید برنامه ما چیست ؟ ولی خود من نظرم روی مهندس پیدایش بود چون به او قول داده بودم اگر کسی زودتر گفته بود به او قول میدادم (دکتر گلکار) و یکی به شدت تکذیب کرد که فرماندار چکاره است که بخواهد حتی به ما یک پیشنهاد هم بدهد، من نه چپم و نه راست و رأی خود را از مردم گرفته ام و خودم تنها تصمیم می گیرم ( آقای مهدی حمید )… والله اعلم و بما نحن لا نعلمون…

دایی زاده سرپرست شهرداری بهبهان
دایی زاده سرپرست شهرداری بهبهان

نکته بسیار مهم دیگر باند بازی و سیاست زدگی در انتخاب شهردار است چرا که چند روز پیش شخصی با من تماس گرفت که به نوعی در ارتباط کامل با یکی از اعضای شورای شهر است و می گفت باید کاری کنیم که آقای مهندس پیدایش به مقام شهرداری نرسد . و دلایلی را هم ذکر کرد ( این را هم بگوئیم که در حال حاضر به صورت غیر رسمی آقای پیدایش با هفت رأی در شورا بالقوه شهردار بهبهان است ) و گزینه ای را معرفی کرد که باید روی آن کار شود. من پس از پایان مکالمه 26 دقیقه ای ، با آقای دانایی ریاست محترم شورا  تماس گرفتم و نشان به آن نشان که در صحبت 46 دقیقه ای ما سخن ها رفت که جریان چیست؟؟ ایشان می گفت : گروهی جمع شده اند و می گویند پیدایش نه، که قبلا خود با افرادی کار کرده اند که بسیار بدتر از پیدایش بوده اند و دم برنیاوردند؛ اما الان هنوز نیامده به او اتهاماتی وارد می کنند و در پاسخ به این سوال من ،که آقای دانایی شما سوگند یاد کرده بودید که به پیدایش رای ندهید چرا قسم خود را شکستید؟ گفتند: اگر برنامه های او قانع کننده باشد و من تشخیص بدهم که او می تواند شهر را نجات دهد شرعا و قانوناً می توان بشکنم و به او رأی خواهم داد . در این پاسخ به صورت ضمنی و به قول اصولیین مستنبط از مفهوم مخالف کلام ، آقای دانایی باید پاسخ این سوال را بدهد که چرا بدون دیدن برنامه های نامزد احتمالی قسم یاد کرد و آیا نباید برنامه ها را میدید و بعد قسم یاد می کرد که حالا پس از دیدن برنامه سوگند بشکند؟؟؟

خدا را شکر بقیه هم که ساز خود را می زنند . اما بنده از آقای دانایی تقاضا کردم که به اتهاماتی که علیه آقای پیدایش مطرح است توجه جدی نموده و با حضور خود مهندس پیدایش در خصوص این اتهامات تصمیم شایسته را اتخاذ نمایند که خدا می داند دغدغه فقط بهبهان است که امام امت خمینی کبیر (ره) فرمود: ” بهبهان هم مانند خرمشهر و سوسنگرد مظلوم است.” اما خرمشهر و سوسنگرد از مظلومیت درآمدند و ما تاکنون مظلوم باقی ماندیم. البته با کمال احترام به آقای مهندس پیدایش و با توجه به اینکه هیچ متهمی ملزوماً مجرم نیست و هیچ اتهامی تا به اثبات نرسد برای متهم هیچگونه مسئولیت حقوقی و کیفری ایجاد نمی کند ( البته برای اکثر گزینه ها اتهاماتی وجود دارد و بعضا آرائی هم از دادگاه صادر شده است ) ضمن اعلام سه موضوع مورد شک در قالب سوال و نه اتهام از ایشان و اعضای شورایی که به ایشان رای می دهند و خواهند داد تقاضای رسیدگی و ارائه پاسخ داریم:

1-    چرا آپارتمانهایی که حد فاصل بیمارستان تامین اجتماعی و میدان دانشگاه آزاد است ساختش متوقف شد و تاکنون بدین شکل مانده است؟؟ آیا صحیح است که بانک آن را توقیف نموده؟؟؟

2-    طرح است که شما یک فقره چک به مبلغ پانصد میلیون ریال به شهرداری بهبهان بدهکار می باشید و قرار بوده به جای مبلغ مندرج در چک دو دستگاه آپارتمان به شهرداری تحویل دهید در این خصوص چه توضیحی دارید؟

3-    شما مبلغ چهارصد و شصت میلیون تومان وام معوق دارید یا خیر؟ اگر دارید چرا تاکنون تصفیه نکرده اید؟ و اگر ندارید لطفا بفرمائید که وامی در قالب طرح های عمرانی اخذ نموده اید که طرح اجرایی نشده باشد. ؟ (بانک تجارت)

و یک سوال دیگر که مربوط به مدیریت شما است …

شما تاکنون حتی یک ساعت پست اجرایی نداشته اید و مدیریت شما در خصوص دارای شخصیتان بوده که شنیده ایم در آن زمینه خدا را شکر موفق هم بوده اید ولی این مورد ربطی به سمت شهرداری ندارد . با این تفاسیر شما میدانید که می توانید؟؟؟؟

در آخر این تقاضا را از شورای شهر داریم به خاطر شهر بهبهان با فکر و اندیشه صحیح و بدور از هرگونه باند بازی و سیاست زدگی انتخابی کنید مدیر ، دلسوز و بی شائبه چرا که اگر شهردار خوب بود دعای خیرش برای شماست و اگر ذره ای بد بود جز ننگ برای شما اعضا هیچ به دنبال نخواهد داشت . ما مردم برای هر کاری حاضریم و به راحتی هم از کنار وقایع دور برمان عبور نخواهیم کرد…

 

 

    با سلام. کاش در تحلیلی که از روند انتخاب شهردار در بهبهان ارائه داده اید بیشتر به سوابق اجرایی کاندیدهای مطرح شده یا برنامه های عملی انها برای خروج بههبان از بحران اشاره می کردید. متاسفانه در متن فوق بیشتر سعی شده یکی از نامزدها که ظاهرا تا این لحظه با اقبال بیشتری روبرو ست را زیر سوال برده و با مطرح کردن چند اتهام روند انتخاب شهردار را کانالیزه کرده یا اینکه از هم اینک شهردار آینده ( هر که می خواهد باشد ) را تحت فشارهای صرفا سیاسی قرار دهید.در این خصوص ذکر چند نکته را الزامی میدانم:
    1- انتخاب شهردار یا هر مسوول اجرایی فرآیندی است که در دنیای واقع انجام می شود و از شرایط ایده آل فرسنگها فاصله دارد. در این دنیای واقعی لابی کردن و فشار گروههای ذینفع جهت به کرسی نشاندن نماینده خود واقعیتی است که نمیتوان از آن چشم پوشید. در شهر ما جریانات سیاسی ، نماینده شهر ، فرماندار و گروههای رسمی و غیر رسمی شورای شهر هر یک به نوبه خود بخشی از لابی انتخاب شهردار محسوب می شوند که هر یک توانایی جلب نظر اکثریت را داشته باشد نهایتا نماینده خود را بر مسند شهرداری بهبهان خواهد نشاند.اما آنچه در این فرایند بعضا کثیف مهم تر از سایر جنبه های آن است انتخاب فردی است که اگر چه نماینده یک طیف خاص باشد اما به لحاظ مدیریتی فردی قوی و صاحب ایده قلمداد گردد تا با توان مدیریتی خود ضمن برآورده کردن انتظارات حامیان سیاسی خود شاید گرهی از مشکلات روز افزون شهر بهبهان بگشاید. رسیدن به این مهم نیز تنها با فشار افکار عمومی دست یافتنی خواهد بود که انتقال فشار افکار عمومی به صاحبان قدرت و باندهای لابی کننده انتخاب شهردار بخشی از وظایف ذاتی رسانه هاست که به عنوان بخشی از فرآیند لابی انتخاب شهردار باید ایفای نقش کنند.
    2- در کشور ما و به خصوص شهر ما متاسفانه به دلیل نبود فضای عملکرد حزبی انتخاب افراد بعضا بر اساس شعار یا در وضعیت عقب مانده تر آن بر اساس گرایشهای قومی صورت می پذیرد و شناسنامه افراد انتخاب شده چندان روشن نیست تا بر اساس ان بتوان عملکرد اعضای شورای شهر را تحلیل و تفسیر کرد.
    3- در پایان انتظار می رود همه شهروندان دلسوز بهبهانی به خصوص سایت ارزشمند ارگانیان که متولی ارائه نظرات بخشی از نخبگان بهبهانی است با انتقال انتظارات افکار عمومی به جمع تصمیم گیران انتخاب شهردار که همانا شفاف شدن معیارهای انتخاب شهردار از سوی اعضای شورای شهر می باشد نقش تاثیر گذار خود را در این زمینه ایفا نماید.
    با سپاس

    با سلام به شما دوست گرامی . در پاسخ به فرمایشات شما ذکر مطالب ذیل را لازم می دانم:
    1- اول اینکه سوابق بسیاری از افراد مندرج در متن برای همه روشن است چون قبلا هرکدام سمتی را داشته اند به غیر از آقایان آزاده و دواهی پور . که لازم دیدم تا کسب اطلاعات دقیقتر از نشر آن خود داری نمایم . اما در حد اطلاعات معمول به عرض برسد آقای دواهی پور یک اصالتا یک شخص دزفولی است در حال حاضر معاون شهرداری اهواز بوده و در اول خود اقای دانایی ایشان را به عنوان گزینه مورد نظر خود معرفی کرد بعد نظرشان تقریبا عوض شد . ایشان مدتی نیز شهردار یکی از نواحی مشهد بود که به علتی که دقیقا مشخص نیست حکم محکومیتی علیه ایشان صادر گردید و تا پای زندان هم پیش رفتند اما به علت اینکه فعلا صلاح ندیدیم رسما مطرح کنم خود داری نمودم . اگرچه الان گفته شد دیگه- آقای آزاده اصالتا شهروند شهرستان بهمئی یا همان لیکک است و گزینه آقای آغاجری است که سوابق خاصی از ایشان نداریم فقط می دانم مدتی شهردار یکی از نواحی تهران بوده است .
    2- نظر به اینکه خود بنده سیاست زدگی را عامل محرومیت بهبهان می دانم به شما این اطمینان را می دهم که برای کسی نه تبلیغ می کنیم و نه کسی را تمجید بلکه فقط گزینه ای را زیر سوال بردیم که احتمال شهرداری وی می رود و منتظر پاسخیم نه محاکمه . اگر دقت بفرمائی من در قالب سوال به این گزینه مراجعه کرده ام و نه اتهام .
    3- خود شما بهتر از میدانید در ایران بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی چیزی به اسم حزب نداشته و نداریم و صرفا جناح بندی و جهت گیری های بعضا غلط است . نظر به این مهم این لابی کردن آن لابی گری که در کشور های حزبی مطرح است در کشور ما نیست و لابی برای رسیدن به اهداف شخصی است نه تشکیلات حزبی و مردمی و چنین موردی مسلما به نفع مردم نیست حتی اگر معمول باشد . این نکته باید روشن شود در حال حاضر شورای شهر نظرش روی شخص مورد اشاره است . شما از سوابق وی خبر دارید ؟ من هم نداشتم اما تحقیق من از موافقین و مخالفین وی منتج به این مطالب شد.
    4- ضمنا من نوعی تا کنون هیچ کسی را نه حمایت کرده و نه میکنم ( منظورم در طیف دوستانم است ) وگرنه خود من یک شهروند کاملا ساده و بی قدرت هستم و هدف من سوق دادن اعضای شورای شهر برای انتخاب شهرداری نمونه از طریق بیدار کردن مردم است
    نکته جالب اینکه – می دانید چرا فرمانداری و شهرداری بهبان هر سال نمونه کشوری می شود ؟؟؟ چون هیچ اعتراض خاصی رسانه ای نشده و به جایی نمیرسد . از دو حالت خارج نیست یا من اشتباه می کنم یا درست . اگر درست فبها و اگر اشتباه می کنم بیایند ذهن مرا روشن کنند.

    در آخر از نظر دقیق و منطقی شما دوست گرامی تشکر نموده و در صدد بکار بردن نصایح شما خواهم بود . با سپاس فراوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک سال پیش