1 اردیبهشت 1403
از سال ۱۳۹۱
sed-abdolla

آرامگاه جد رهبر مشروطه در بهبهان

مرحوم حضرت آیت الله العظمی سید عبدالله بحرانی موسوی بلادی بهبهانی قدس سره در سال 1065 هجری در بلاد که یکی از بخشهای تابع بحرین است متولد شد این سید بزرگ مدتها در شهر بلاد ، رئیس و مرجع تقلید و رهبر مردم بود و اقامه جماعت می نمود . سپس به علت انزجار از سوء رفتار اعراب معروف به (بعتوب) مولد (موطن) خود کشور بحرین (که قبلاً جزء قلمرو حکومت ایران بود) را ترک گفته و به بهبهان مهاجرت نمودند و در این شهر با کمال عزت و احترام به انجام وظایف دینی و مرجعیت و امور شرعی مسلمین شیعه اثنی عشری مشغول بودند . و بعد از ایشان فرزندان و نوادگان وی از علما و دانشمندان مرجع مردم گردیده و راه جد خود را در ترویج فرهنگ اسلامی و تعلیم مردم پیش گرفتند که از مشهورترین آنان می توان به آیت الله سید عبداله بهبهانی(ثانی) ، در کنار سید محمد طباطبایی و سایر آزادی خواهان چون ستار خان و باقر خان  به عنوان رهبریت نهضت مشروطه اشاره نمود. (ایشان فرزند سید اسماعیل بوده که در زمان ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه قاجار از عوامل اصلی تهییج مردم برای شکل گیری انقلاب مشروطه و راه اندازی اولین مجلس شورای ملی و تصویب اولین قانون اساسی ایران بوده است.) آیت الله سید عبداله بهبهانی بحرانی (جد) سپس در سال 1165 در سن تقریباً یکصد (100) سالگی بدرود زندگانی گفته که کرامات زیادی در خصوص معظم له نقل نموده اند و مرقد شریفش در بهبهان می باشد که امروزه معروف به (جدّا: جد اعلی سادات موسوی بلادی) می باشد .

آرامگاه سید عبداله بلادی بهبهانی (ره)
آرامگاه سید عبدالله بلادی بهبهانی (ره) واقع در چهارراه خروار

دانشمند و مورخ شهیر معاصر آقای رکن زاده آدمیت در کتاب «دانشمندان و سخن سرایان فارس» در جلد 3 صفحه 598 در مورد سید عبداله موسوی بلادی بهبهانی بحرانی چنین می نویسد : عبدالله بهبهانی متوفی 1165 ( سید عبدالله بن علوی معروف به عتیق الحسین ) . مجتهد بهبهانی از مجتهدین بزرگ قرن 12 هجری است و جد اعلای مرحوم سید عبدالله مجتهد بهبهانی پیشوای نهضت مشروطه ایران به سال 1285 هجری شمسی است . مرحوم محمد حسین خان صنیع الدوله در جلد اول ( مرآة البلدان ) ذیل کلمه ( بهبهانی ) می نویسد. مقبره او در بهبهان زیارتگاه مردم است.

شیخ عبدالله بحرانی لاهیجی در زمان صفویه از بحرین به بهبهان آمده در آنجا موطن شدند معروف است که چون آزاد خان افغان متوجه بهبهان شد اهل بهبهان در خیال مدافعه افتاده یک توپ داشتند که آن توپ را از گلوله مسی پر کرده از آقا سید عبدالله مرحوم خواهش کردند که شما تیر توپ را به دست خود آتش بزنید که آقا سید عبدالله توپ را آتش کرد . اتفاقاً گلوله به تیرک چادر آزاد خان افغان خورد و تیرک شکست و قطعه چوبی بر سر خان افغان آمد و سر وی را شکست و این سانحه را به فال بد گرفته و از بهبهان عطف عنان کرده و اهل بهبهان از شر او ( آزاد خان) ایمن شدند ، سال فوتش را در جایی ندیده ام ظاهرا در نیمه قرن دوازدهم فوت شده است.

آیت الله العظمی آقا سید عبداله بلادی بهبهانی (ره)
آیت الله العظمی آقا سید عبدالله بلادی بهبهانی (ره)

مرحوم آیت الله سید عبداله بهبهانی دارای شش فرزند که 4 نفر از ایشان از زن بحرینی و 2 نفر ایشان از زن بهبهانی وی به نامهای سید حسین و سید محمد کبیر ( که به علت زیادی سنوات حیات شریف ایشان به محمد کبیر معروف بود –حدود 114 سال) که سید حسین پدر جد آیت الله بهبهانی معروف رهبر مشروطیت بوده است . لذا این امر( وجود چنین عالمی در بهبهان ) نه تنها باعث مباهات بهبهان و بهبهانی ها،  بلکه ایران و ایرانیست که باید به داشته های خود افتخار کنند و خود را دست کم نگیرند . چرا که شخص مذکور با این همه عظمت فقط یکی از علما و دانشمندان بهبهان است.

واجب دیده شد که ترتیبی اندیشیده شود و مرقد شریف ایشان را که سالها به مکانی مخروبه و قدیمی مبدل شده و به علت  عدم مرمت در سنوات گذشته توسط سادات و اولاد و نبودن اطلاع عمومی از وجود این مکان ، در محرومیت قرار گرفته بود ، مورد باز سازی قرار داده تا مردم شریف بهبهان از این قضیه مهم آگاه شوند . از طرفی اشخاص مطلعی که از مقام شامخ این روحانی بزرگ مطلع بودند پیشنهاد می کردند که این فضای کوچک و غیر مسقف و خرابه در خور شأن این عالم ربانی نیست و با هماهنگی اداره اوقاف و امور خیریه بهبهان کار بازسازی شروع شد و عمده هزینه بازسازی بنا از محل درآمد خیریه ثلث اموال مرحوم حاج سید محمد حسن ثریا ، تامین و بانیان طرح بازسازی مرقد شریف فرزندان ایشان حاج سید محمد جعفر و حاج سید تقی و نوه ایشان سید عنایت اله ثریا بوده که از اخلاف مرحوم آیت اله العظمی سید عبدالله موسوی بهبهانی بحرانی می باشند. پس از آن طرح اولیه بنا ترسیم و طرح مصوب به اجرا در آمد. که پس از اقدامات مورد نیاز ساختمان به شکل امروزی احداث شد که انشااله در خور شأن آن عالم بزرگوار باشد . لازم به ذکر است مرحوم آقا سید عبداله بهبهانی معروف به (جدا) نیای بسیاری از سادات بهبهان ، تهران ، بوشهر ، شیراز ، ده بزرگ ، لار ، کرمانشاه و باشت و…. کشورهای بحرین ، عراق ، کویت و…. می باشد . مطالب مندرج در این مقاله با نکته برداری از کتاب (نتاج سید محمد عابد فرزند امام موسی کاظم) به تألیف سید ابوالمحاسن بلادی بهبهانی نقل گردیده است .

در آخر لازم به ذکر است یاد آور شوم که بزرگداشت فضلا و دانشمندان این خطه نباید به ساخت مقبره و بارگاه ختم شود بلکه ترویج فرهنگ دانشمند پروری باید به حدی در شهر و جامعه ما نمود یابد که در هر برهه تاریخی ما دانشمندی نو و مشهور سر برآرد و برای شهرستان بهبهان افتخاری دیگر رقم زند. بهبهان شهریست با پیشینه ای غنی و فکری بیدار ولی بدون عمل و جامعه ای قدر نشناس که دو خصلت اخیر باید اصلاح شود . امیدواریم که در آینده ای نزدیک هر روز در مجلات و اخبار نام بهبهان در همه فنون و علوم پر رنگتر ظاهر شود.

 

 

    عکس ارائه شده مربوط به سید عبداله (جدا) دربهبهان نیست واصولا از آن زمان عکسی در دسترس نیست. عکس مربوط به سید عبداله بلا دی بوشهری از اجداد سادات بلادی در بوشهر است. ایشان از نواده های سید عبداله بحرینی است. در این مورد می توانید به شجره نامه منتشر شده فرزندان سید عبداله بحرینی مراجعه نمایید

    با سلام خدمت اقای موسوی و تشکر بابت تذکر شما . از انجایی که ذیل تصویر فوق الاشاره در کتاب نتاج سید محمد عابد اشاره شده ایشان همان سید عبدالله بهبهانی معروف به جدا هستند ، لذا تصویر منتسب و بنام ایشان منتشر شد . با اشاره شما و پس از بررسی مجدد اصلاح خواهد شد.

    چه مقبره ی زیبا ومدرنی شده………خیلی قشنگه……
    کی طراحیش کرده؟

    ضمن تشکر از سید سجاد رافع , عکس ارسالی مربوط به علامه سید عبدالله بلادی بهبهانی بوشهری می باشد که از نوادگان سید عبدالله بلادی بحرانی بهبهانی و از نوابغ علمی و صاحب حدود 80 کتاب در علوم مختلف از جمله فقهی , و انساب می باشد
    کتاب الغصن الثالث من الغیث الزابد فی ضبط ذریته محمد عابد از تالیفات ایشان است که حدود 120 سال پیش به زبان عربی نگاشته شده و حدود 70 سال بعد توسط پسر ایشان (سید ابوالمحاسن بلادی ) به فارسی ترجمه و با افزودن نام تعدادی از اولاد سید عبدالله تحت عنوان نتاج سید محمد عابد چاپ شده است.
    تحریر سوم این کتاب در سال 1401 تحت عنوان شجره طیبه (نسب نامه سادات بلادی ) با اصلاحات کلی و افزودن نام تعداد زیادی ازنوادگان سید عبدالله بلادی بحرانی بهبهانی و تذکره اعیان سادات بلادی و با افزودن نمایه و شجره درختی 6 نفر اولاد مستقیم سید عبدالله و اولاد آنها توسط سید عبدالحمید بلادی (موخر) بهبهانی تالیف و چاپ شد .
    در سال 1402 چاپ دوم نسب نامه سادات بلادی با اسامی بیش از 14000 نفر از نوادگان سید عبدالله بلادی بحرانی با اصلاحات فراوان و افزودن بسیاری از نوادگان در بهبهان ,, ده بزرگ , شیراز , بوشهر , , لامرد , و سایر شهرستانها و همچنین بحرین , کویت, عراق و…. با کد جدید که نشان دهنده اجداد هر یک از اولاد می باشد چاپ گردید و در اختیار علاقمندان قرار گرفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک سال پیش