4 اردیبهشت 1403
از سال ۱۳۹۱
ostad--daghayeghi

استاد احمدرضا دقایقی / مصاحبه

استاد احمدرضا دقایقی از استاتید بنام هنر خوشنویسی در بهبهان است. ایشان علاوه بر خوشنویسی در زمینه های مختلف هنری دیگر از جمله موسیقی نیز فعالیت داشته و شاگردان زیادی را نیز در هر دو زمینه خوشنویسی و موسیقی پرورش داده است. ایشان هم اکنون بعنوان مدرس و مسئول انجمن خوشنویسان بهبهان مشغول فعالیت می باشند.

لطفا بیوگرافی خودتان را بیان بفرمایید ؟

احمدرضا دقایقی، متولد چهارم خرداد ماه 1343 بهبهان

خوشنویسی را از دوران کودکی شروع کردم و از مجلات و روزنامه ها و کتاب جهت آموزش استفاده میکردم. پس از گذراندن دوره متوسطه و دیپلم با توجه به علاقه درونی، رشته هنرهای تجسمی را انتخاب کردم و مشغول تحصیل شدم و همزمان در کلاسهای انجمن خوشنویسان ایران شرکت نموده و موفق به دریافت مدرک ممتاز شدم. در سال 1385 موفق به دریافت گواهینامه فوق ممتاز از انجمن خوشنویسان ایران گردیدم و هم اکنون بعنوان مدرس و مسئول انجمن خوشنویسان بهبهان مشغول فعالیت می باشم.

daghayeghi-1
استاد احمدرضا دقایقی از اساتید خوشنویسی بهبهان

 جایگاه خوشنویسی بهبهان کجاست؟

در استان خوزستان همواره رتبه اول یا دوم را داشته ایم و انجمن خوشنویسان بهبهان یکی از انجمن های موفق در سطح استان و حتی کشور بوده است.

بزرگان خوشنویسی بهبهان چه کسانی بوده و هستند؟

البته شاید لازم باشد در این زمینه تحقیقاتی انجام شود که متاسفانه تاکنون انجام نشده، اما جسته گریخته خوشنویسان باذوقی داشته ایم که به دلیل فروتنی، آنچنان دارای شهرت و نام نبوده اند اما بعد از انقلاب اسلامی علاقمندان و خوشنویسان بسیاری داریم.

چه افراد و گروه هایی برای خوشنویسی بهبهان تلاش می کنند؟

بیشترین و شاید بتوان گفت اصلی ترین سهم را انجمن خوشنویسان بهبهان دارد که با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هم اکنون مشغول فعالیت است، هم در بعد آموزش خوشنویسی و هم  برگزاری نمایشگاه ها و فعالیت های خوشنویسی.

 آیا متولیان امر از جمله اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه لازم را به هنر خوشنویسی داشته است؟

در واقع می توان گفت خیر، چون آنها از طرف دیگر درگیر مشکلات ساختاری و بودجه ای هستند و از طرفی توجه به هنر خوشنویسی آداب خاص خود را دارد.

از آثار زیبای استاد احمدرضا دقایقی
از آثار زیبای استاد احمدرضا دقایقی

 استعداد فرزندان بهبهانی در زمینه خوشنویسی چگونه است؟ آیا برنامه ای برای پرورش این استعدادها وجود دارد؟

مردم بهبهان و فرزندان آنها دارای استعداد فوق العاده ای در همه زمینه های هنری خصوصا خوشنویسی دارند. همانطور که در رشته های علمی نیز شاهد اینگونه شکوفایی هستیم، برنامه مدون وجود ندارد اما آموزشگاههای هنری و همچنین انجمن خوشنویسان مکانهایی برای آموزش و کشف استعداد آنان است.

 آیا بهبهانی ها تاکنون توانسته اند رتبه ای در بخش های مختلف خوشنویسی کسب کنند؟ لطفا چند نمونه را ذکر بفرمایید

هم در سطح کشور و در جشنواره های مختلف، هنرمندان رتبه هایی را کسب کرده اند و هم در جشنواره های استانی مقام های بسیاری را کسب کرده اند که تعداد آنها بسیار زیاد است. فقط به چند هنرمند اکتفا می کنم : آقایان وحید بخت، غلامعباس محمودیان، مهران وحیدیان، ابراهیم تدین و سرکار خانم الهام طباخی

 تاکنون چند نمایشگاه خوشنویسی برگزار کرده اید؟ آیا فکر نمی کنید تعداد برگزاری اینگونه نمایشگاه ها در بهبهان نسبت به سایر شهرها کمتر است؟ علت چیست؟

اینجانب تاکنون 4 نمایشگاه انفرادی داشته ام و در بسیاری از جشنواره ها و نمایشگاههای جمعی نیز شرکت فعال داشته ام. نمایشگاه کم نبوده اما در صورت حمایت های بیشتر می توان فعالیت بیشتری نمود.

شما در زمینه ی موسیقی هم دستی دارید، موسیقی با خوشنویسی رابطه دارد؟ کدام را بیشتر می پسندید؟

خب هر دو از رشته های هنری هستند که نوعی آمیختگی در آنها نیز دیده می شود دیده می شود. خوشنویسی باکلام و ادبیات سروکار دارد، موسیقی سنتی نیز به همین شکل، درواقع هر دو مکمل هم هستند و نوعی از هنر و فرهنگ ایرانی اسلامی را در هر دو می توان جستجو کرد.

daghayeghi-9
استاد احمدرضا دقایقی علاوه بر خوشنویسی، در زمینه موسیقی هم فعالیت می کنند.

 استقبال مردم بهبهان از هنر و بویژه هنر دلنشین خوشنویسی چگونه است؟

مردم بهبهان همانطور که گفتم مردمی فهیم و دارای ذوق هنری هستند و هنر را خوب میفهمند، بنابراین همواره ما را در برنامه های مختلف مورد لطف و محبت خود قرار داده اند و خدا را شاکریم که مردمی اهل دل، باذوق و بی نظیر داریم.

 به آینده هنر بهبهان امیدوارید؟ چه باید کرد تا هنر در بهبهان شکوفا شود؟

برای رشد و شکوفایی و رسیدن به هر هدفی باید برنامه ریزی کرد و برنامه مدون داشت. هنر بهبهان در این سالها رشد و بالندگی خوبی داشته و امیدواریم روز به روز نیز بهتر و پربارتر شود.

 کلام آخر ؟

برای پیشرفت و توسعه و برای رسیدن به قله های افتخار و انسانیت راهی جز استفاده از توان و خلاقیت هنری وجود ندارد. بی گمان هنر هر سرزمین بیان کننده تفکر و اندیشه و آمالها و آرزوهای آن قوم است و در سایه ی این تعالی می توان بهتر و مطمئن تر حرکت کرد و این کار نیاز به برنامه ریزی درازمدت و صرف هزینه های مادی و معنوی دارد که ما پتانسیل آنرا داریم. انجمن خوشنویسان بهبهان هم اکنون 23 سال است که مامن علاقمندان و دوستداران به هنر خوشنویسی در این شهرستان بوده است و در خدمتگزاری به همشهریان و هنردوستان از هیچ کوششی دریغ نکرده است و هم اکنون نیز پذیرای هنرمندان، هنردوستان، خوشنویسان و علاقمندان این هنر قدسی است.

با سپاس از وقتی که در اختیار وبسایت ارگانیان قرار دادید …

چند اثر زیبا از استاد احمدرضا دقایقی

    سلام.سایت بسیار خوب و مفیدی دارید. مطالب بسیار عالی ست. همیشه پیگیر هستم.
    امیدوارم روزی برسد که بهبهان جایگاه واقعی خود را در استان و کشور داشته باشد.
    خدا قوت

    درود بر استاد دقایقی عزیز.ایشاله تو همه مراحل زندگیتون موفق باشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک سال پیش