جناب آقای سجاد فرجیان پور
با درود و عرض ادب
مهم ترین دلائل مخالفان احداث پتروشیمی های بهبهان به شرح ذیل می باشند :
1-نداشتن ارزیابی زیست محیطی
2-نابودی کامل تالاب شادگان به دلیل اینکه بهبهان دریا ندارد در نتیجه تنها منبع آب مورد نیاز آن رودخانه مارون است که حق آبه تالاب شادگان از آن است .
3-طبق مطالعات آمایش سرزمینی خوزستان ، به دلیل وجود منابع کشاورزی در شهرستان بهبهان ، هر گونه صنایع آلاینده بالادستی و پائین دستی شیمیائی ، پتروشیمی و صنایع پائین دستی نفت و گاز در بهبهان ممنوع است
اما آقای مهندس امین نژاد مدیر عامل پالایشگاه بید بلند خلیج فارس بهبهان به تمام ایرادات مخالفان طرح مزبور به طور مبسوط و شفاف پاسخ داده اند :
1-این طرح صنعتی در محدوده 430 هکتاری پالایشگاه بید بلند خلیج فارس بهبهان بوده و قبلا برای محدوده مزبور در زمان احداث پالایشگاه تمامی مجوزهای زیست محیطی اخذ شده است .
2-طبق آخرین سند آمایش خوزستان هیچ محدودیتی برای ایجاد و توسعه صنایع بالادستی و پائین دستی در بهبهان و آغاجاری قید نشده است .
3-بیشتر از قرارداد قبلی با آبفای خوزستان آب برداشت نخواهد شد و از حقابه تالاب شادگان استفاده نمی شود : طبق قرارداد قبلی مجاز به برداشت 25 هزار متر مکعب آب بوده که پالایشگاه فقط 7 هزار متر مکعب مصرف می کند و با راه اندازی طرح های پروپیلن و پلی پروپیلن بهبهان 8 هزار متر مکعب دیگر و جمعا 15 هزار متر مکعب آب برداشت می شود که باز هم کمتر مقدار قرارداد می باشد .
4-بازچرخانی آب در پالایشگاه : برای کمک به موضوع « کاهش بحران آب » با آبفای خوزستان مکاتبات لازم جهت ساخت « تصفیه خانه 28 هزار متر مکعبی » شهر بهبهان توسط پالایشگاه و با هزینه پالایشگاه انجام شده و آب خروجی تصفیه خانه قابل استفاده پالایشگاه و طرح های پروپیلن و پلی پروپیلن مزبور بوده و سیستم بازچرخانی آب درون پالایشگاه روزانه یک میلیون لیتر آب را به چرخه تولید باز گردانده و حتی یک قطره پساب از محیط پالایشگاه و طرح مزبور خارج نشده پس آلودگی محیطی نداریم .
5-دغدغه زیست محیطی پالایشگاه کاهش آلایندگی زیست محیطی صنعت بوده و خوراک پالایشگاه با جمع آوری گازهائی است که قبلا در فلرها سوزانده می شد و پالایشگاه باعث کاهش گازسوزی در فلرها به میزان 593 م ف م ر ( میلیون فوت مکعب در روز ) شده است .
اکنون نگارنده این سطور چند سوال از مخالفان احداث طرح پروپیلن بهبهان دارد :

1-اگر پتروشیمی بهبهان به دلیل اینکه بهبهان دریا ندارد ، نباید اجرا شود پس چرا همین الان در کشور ده ها پتروشیمی در حال ساخت و یا اخیرا تکمیل شده مثل پتروشیمی های گچساران و دهدشت وجود دارند که مجاور دریا نیستند و هیچ کدام از مسئولین سازمان محیط زیست کشور جلوی احداث آنها را نمی گیرند ؟؟؟!!!
2- چرا همین یکی دو ماه گذشته 15 شهرک شیمیائی که هر کدام شامل ده ها مجتمع پتروشیمی است ، در تمام کشور تصویب شد و اکثر مکان ها هم مجاور دریا نیستند ؟؟؟!!!
متاسفانه به نظر می رسد که برخورد مسئولان محیط زیست با موضوع احداث پتروشیمی ها کلیشه ای ، گزینشی و سلیقه ای بوده چرا که باید جلوی احداث تمامی این گونه پتروشیمی ها گرفته می شد !!!!
بدرود
محمد پیله ور مدیر وبلاگ استان آریاگان