10 فروردین 1403
از سال ۱۳۹۱
kargaran-shahrdari-behbabah

آقای شهردار لطفا حواستان به کارگران باشد // و اما باز هم تحصن کارگران شریف شهرداری

برو کار کن نگو پول چیست
که یا اخراجی و یا گویند پول نیست

شنیدن خبر تحصن کارگران شهرداری یکی از بیشترین خبرهایی است که به گوش ما میرسد، اداره ای که مدعی است حقوق کارگران را به روز کرده و کلیه مطالبات آنها را پرداخت کرده است. اگر اینچنین است پس دلیل این همه اعتراض و تحصن چیست؟ آیا کارگران از سر شکم پر اعتراض می کنند؟ آیا از اینکه حقوقشان به روز شده شاکی هستند و اعتراض می کنند؟

الله اعلم
دوشنبه شب همچون بسیاری از شب های این چند ماه گذشته باخبر شدیم که کارگران شهرداری در کنار کانال روبروی مسجد امام هادی(ع) واقع در جاده قدیم اهواز تحصن کرده اند، تصمیم بر این شد که به محل تجمع این عزیزان بروم و سوالات بی جوابم را از خودشان جویا شوم. همانگونه که اطلاع داده بودند کارگران عزیز به نشانه اعتراض جمع شده بودند و علاوه بر آنها تعدادی از رانندگان هم ماشین های خود را آورده و در این تجمع حضور داشتند.‌
برای روشن شدن قضیه به سراغ یکی از این عزیزان رفتم و از ایشان دلیل این تجمع و اعتراض را جویا شدم، طبق سخنان این کارگر زحمت کش، اعتراضات و درخواست این عزیزان را می توان در ۴ بخش عنوان کرد.
بخش اول: مهمترین درخواست این عزیزان پرداخت نشدن حقوق و دیگر مطالبات چند ماه گذشته می باشد. طبق حرف های این کارگرشریف، در سال جدید فقط مقداری از حقوق فروردین را پرداخت کرده اند و مابقی را هنوز پرداخت نکرده اند.‌ از ایشان سوال کردم آیا این مطالبات را پیمانکار میبایست پرداخت کند یا شهرداری؟ فرموند پیمانکار می گوید از مهرماه سال گذشته که قرارداد را امضا کرده ایم تا کنون، شهرداری مطالبات را پرداخت نکرده و ما از جیب خود حقوق شما را پرداخت می کنیم. از قرار معلوم دست به اخراج مسئولین در این زمینه هم بسیار خوب می باشد و در جواب این اعتراضات هم به راحتی نیروها را اخراج می کنند.
بخش دوم در خصوص بیمه می باشد، طبق شنیده ها بر اساس قانون کار افراد حداکثر یک هفته بعد از شروع کار می بایست بیمه شوند اما این کارگر عزیز ما می گوید خود من بعد از ۳ ماه بیمه شدم و هستند افرادی که ۴ ماه از شروع کار آنها گذشته و هنوز بیمه نشده اند !!! مشکل دیگر در خصوص پرداخت بیمه این عزیزان می باشد که به موقع پرداخت نمی شود و این امر موجب مشکلاتی برای آنها شده است. دوست عزیزمان در این خصوص گفت که ما هر دو یا سه ماه یکبار باید به بیمه مراجعه کنیم و از سوابق خود پرینت گرفته و برسی کنیم که‌ آیا بیمه ما به موقع پرداخت شده است یا خیر؟
بخش سوم که بسیار جالب می باشد مشکل قرارداد این عزیزان می باشد. به عنوان مثال همین کارگر عزیزی که خدمتشان بودم، ۶ ماه است که شروع به کار کرده و هنوز قرارداد ندارد!! ۶ماهه کار میکنه و هنوز قرارداد نداره، خدایا خودت به فریاد برس، به معنی واقعی جمله “ما میتوانیم” را درک کردم، کافی است ما چیزی را بخواهیم هیچ چیز حتی قانون و انسانیت هم نمیتواند مانع ما شود.
و اما بخش چهارم در خصوص مرخصی این عزیزان می باشد. همانگونه که همه ما مطلع می باشیم مرخصی یکی از مهمترین حقوق اولیه نیروی کار می باشد. جالب است بدانید این نیروهای زحمت کش شهرداری حدود دو ماه می باشد که به مرخصی نرفته اند و با وجود پرداخت نشدن حقوقشان تمامی ایام این دو ماه را کار کرده اند و اجازه هیچگونه مرخصی را دریافت نکرده اند و در پاسخ درخواست مرخصی به آنها گفته شده است که ما با کمبود نیرو مواجه هستیم و به این دلیل نمیتوانیم به شما مرخصی دهیم.
همانگونه که مشاهده می کنید این چهار بخش جزء حقوق اولیه نیروی کار می باشد و درخواست غیر معقولی نیست که از طرف این نیروهای زحمت کش درخواست شده است. جالب این است که پیمانکار رفع این مشکلات را بر عهده شهرداری می داند و شهرداری هم برطرف شدن این مشکلات را از وظایف پیمانکار می داند و هر کدام تلاش می کنند که توپ را به زمین دیگری بیاندازند و خود را بی گناه جلوه دهند.

اینکه مقصر اصلی در این زمینه کیست را بر عهده شما خوانندگان عزیز میگذاریم اما در پایان با ذکر چند نکته و سوال شما را در شناسایی مقصر و یا مقصرین این مشکلات یاری می کنیم:
* جناب آقای پیمانکار عزیز آیا اگر به جای این نیروهای عزیز دوستان و عزیزان خود شما بودند، باز هم با آنها به این شکل برخورد می کردید و به همین راحتی از ساده ترین حقوق اولیه آنها چشم پوشی می کردید؟
* آیا خود شما می توانید ۶ ماه را بدون بستن قرارداد که چند ماه آن هم بدون دریافت حقوق می باشد را کار کنید؟
* آیا شما به این فکر کرده اید که تعداد زیادی از این عزیزان متاهل می باشند و همچون خود شما باید برای خانواده خود هزینه کنند؟
* آیا اگر حق با شما باشد و شهرداری در این مدت هیچ مطالباتی را واریز نکرده باشد و پرداختی ها را تاکنون از جیب خود داده اید و متضرر شده اید، چرا استعفا نمی دهید و این از خودگذشتی را برعهده دیگران و علی الخصوص نیروهای بومی نمی گذارید؟
* آیا صدای اعتراض مردم در خصوص نظافت شهر به گوش شما رسیده است؟ آیا با وجود آن همچنان بر ماندن خود در این شرایط بی پولی و آلودگی بیش از حد شهر اصرار می ورزید؟
* جناب آقای شهردار اگر تمامی این مشکلات بر عهده پیمانکار می باشد پس وظیفه شما در این خصوص چیست؟ آیا نظارتی را بر کار ایشان انجام داده اید؟ آیا صدای اعتراض مردم در خصوص تنظیف شهر را به گوش ایشان رسانده اید؟ آیا اصلاً صدای اعتراض مردم به گوش خود شما رسیده است؟
* آیا باز هم نمی خواهید قبول کنید که در انتخاب پیمانکار اشتباه کرده اید و آیا بهتر نبود این کار را به نیروهای بومی که حداقل دلسوز شهر خود هستند واگذار کنید؟
* آیا نمی خواهید سر خود را از زیر برف بیرون آورده و با واقعیت مواجه شوید که حداقل در خصوص تنظیف شهر بسیار ضعیف عمل کرده اید و باید به فکر اصلاح آن باشید؟
* آیا واقعاً این همان حلقه گم گشته ای بود که دوستان خارج از شورا به دنبال آن بودند؟ (اعتراض کارگران برای دریافت مطالبات خود –وضعیت تأسف بار نظافت شهر – وضعیت تأسف بار آسفالت شهر، البته بجز بعضی از خیابان و کوچه های خاص- …)

بخش پایانی این متن خطاب به شورانشینان عزیز می باشد که در این یک سال پایانی تا حدودی فعال شده اند و به فکر حل مشکلات مردم افتاده اند. (باز هم برای چندمین بار آرزو می کنم که ای کاش هر روز انتخابات باشد، که حداقل به بهانه آن هم که شده این مسئولین اندکی به فکر مردم و حل مشکلات آنها باشند)

* عزیزان شورا نشین تا کنون در خصوص حل مشکل این عزیزان چه کاری را انجام داده اید؟
* دوست عزیزی که در مصاحبه خود شهردار را همچون امیرکبیر معرفی کردید، آیا در دوران امیر کبیر هم کارگران اینگونه از حقوق اولیه خود منع شدند؟! آیا مردم باید تعریف و تمجید شما را بپذیرند یا وضعیت نامناسبی که با چشم خود می بینند علی الخصوص در زمینه تنظیف شهر را؟

امیدواریم شورای شهر و جناب آقای پیدایش با همکاری دوستان و مشاوران خود هرچه سریعتر در خصوص حل مشکل این عزیزان اقدام نمایند و با این کار خانواده های زیادی را از بحران و بی پولی خارج کنند.

* در لحظات پایانی که مشغول نوشتن این متن بودم اطلاع دادند که به این عزیزان قول داده اند که به زودی مشکل قرارداد آنها حل شود و پول بیمه آنها هم واریز شده است. امیدواریم این وعده ها همچون گذشته نباشد و به زودی این مهم انجام شود و علاوه بر آن دیگر مطالبات این عزیزان هم واریز شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک سال پیش