9 فروردین 1403
از سال ۱۳۹۱
tb_khrymh

گزارش ویژه ارگانیان // شیوع تب کریمه کنگو در بهبهان حقیقت دارد !؟

این روزها خبری تکان دهنده همه شهر را فراگرفته است. تب کریمه کنگو نامی است که بشدت در بین مردم بهبهان شنیده می شود. موضوع از آنجا آغاز شد که شنیده شد چند قصاب، در یک کشتارگاه غیرمجاز اقدام به ذبح غیرقانونی یک گاو کرده اند. و متاسفانه این گاو ناقل بیماری تب کریمه کنگو بوده، که این همشهریان هم از طریق آن به این بیماری خطرناک مبتلا می شوند.

در پی این خبر، شایعات زیادی در فضای مجازی بهبهان منتشر شد و حساسیت های زیادی را در افکار عمومی ایجاد کرد بطوری که فروش گوشت گرم در چند روز گذشته در بهبهان به حد صفر رسید چراکه یکی از عوامل انتقال این بیماری مصرف گوشت گرم اعلام شد.

تیم رسانه ای ارگانیان بدلیل حساسیت های موضوع به سرعت پیگیری های لازم را بعمل آورد و با افراد و منابع موثقی در این خصوص گفتگو کرد. متاسفانه شبکه بهداشت و درمان بهبهان تا حدودی در زمینه اطلاع رسانی در این خصوص  کوتاهی کرده و همین موضوع باعث شد تا شایعات زیادی روانه فضای مجازی بهبهان شود.

خبرنگار ارگانیان با حضور در بیمارستان شهیدزاده و عیادت غیرمستقیم (از طریق اتاق ایزوله) از بیمار مبتلا به تب کریمه، با پزشک معالج وی، دکتر ملکی گرجی متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری، دیدار و گفتگو کرد، که در ادامه توجه شما را به آن جلب می کنیم:

  • سلام آقای دکتر، بعنوان سوال اول بفرمایید که این بیماری همان تب کریمه کنگو است یا تب مالت یا چیزی دیگری است؟

به نام خدا، بله متاسفانه این بیماری تب کریمه کنگو است که از طریق گاو ذبح شده به این عزیزان منتقل شده است. عامل اصلی این بیماری کنه ای به نام هیولیما است. متاسفانه در فضای مجازی نام دیگر بیماری ها مطرح شده است که باید عرض کنم طبق شواهدات موجود (پلاکت خون و تب چند روزه بیمار و آزمایشات مربوطه) این بیماری یقینا تب کریمه است که به تایید دیگر همکار متخصص بنده نیز رسیده است.

  • تعداد بیماران چه تعدادی است و وضعیت آنها چگونه است؟

تعداد بیماران تا این لحظه ۳ نفر هستند که بدلیل اینکه بیمارستان شهیدزاده فقط یک اتاق ایزوله دارد مجبور شدیم دو نفر از این عزیزان را به اهواز اعزام کنیم. حال عمومی هر سه نفر خوب است و روز به روز بهتر شده اند و تب آنها قطع شده است. طول درمان این بیماری ۱۲ روز است که امیدواریم پس از این مدت بیمار مورد نظر را با درمان کامل مرخص کنیم که انشالله در این خصوص نگرانی خاصی وجود ندارد.

اتاق ایزوله بیمارستان شهیدزاده بهبهان
اتاق ایزوله بیمارستان شهیدزاده بهبهان
  • در خصوص کنترل این بیماری در بهبهان اقداماتی هم صورت گرفته است؟

بله خوشبختانه روز سه شنبه کمیته ای متشکل از شبکه بهداشت و درمان بهبهان و اداره دامپزشکی برگزار شد که تمهیدات پیشگیرانه ای اتخاد شد. امیدواریم مردم شریف بهبهان هم با رعایت موارد بهداشتی، از شیوع بیشتر این بیماری جلوگیری فرمایند.

  • مردم هم اکنون نگران شیوع این بیماری هستند، چه پیشنهاداتی به مردم دارید؟

همانگونه که عرض کردم مردم هم باید اقدامات پیشگرانه ای انجام دهند که مهمترین آن عدم استفاده از گوشت گرم است اما می توانند با فریز کردن این گوشت، از آن استفاده کنند و محیط را از احتمال حضور کنه های ناقل بیماری تمیز نگه دارند. اما باید عرض کنم که جای نگرانی خاصی وجود ندارد چراکه تا این لحظه بیماری کاملا کنترل شده است که با رعایت بیشتر مردم عزیز بهبهان این مورد نیز بطور کلی مرتفع خواهد شد.

 

جناب دکتر از وقتی که در اختیار مجموعه ارگانیان قرار دادید صمیمانه سپاسگزاریم.

 

پی نوشت : خبرنگار ارگانیان پس از گفتگو با دکتر ملکی گرجی، از اتاق ایزوله دیدار کرد و با خانواده بیمار به گفتگو پرداخت که نکاتی از طرف خانواده ایشان مطرح شد که ذکر آن خالی از لطف نیست:

متاسفانه شنیدن اخبار دروغ از فضای مجازی در این روزها به شدت ما را ناراحت کرده است و درحالی که ما نگران وضعیت سلامتی عزیزمان هستیم، این مورد فشار مضاعفی را به خانواده ما وارد نموده است. دوم اینکه متاسفانه در میان پرستاران زحمتکش بیمارستان، یکی از پرستاران اطلاعات خصوصی بیمار را منتشر کرده است که این مورد هم باعث تاسف و نگرانی ما شد که امیدواریم دیگر از این قبیل مشکلات پیش نیاید و هیچ عزیزی در بهبهان دچار این بیماری نشود. ما اول به خدا و سپس تلاش مجموعه درمانی امید داریم و طبق صحبت های مجموعه بزودی عزیزمان مرخص خواهد شد. نکته دیگری که خانواده بیمار مطرح نمودند: هر سه بیمار از خانواده های محترم و قشر زحمت کش قصابان هستند که در چند روز گذشته مردم از ترس این بیماری گوشت خریداری نکرده اند و ضرر زیادی به این قشر وارد شده است امیدواریم با تمهیدات اساسی شبکه بهداشت و درمان و همچنین اداره محترم دامپزشکی این مشکل نیز بزودی حل شود.

    با سلام ، لطفا عکس هایی از بیمار بگذارید (در صورت امکان)

    سلام ، با عرض پوزش به دلیل عدم رضایت ایشان امکان پذیر نیست.

    چرا بعضی سایتهای خبری تکذیب میکنن.
    خوزنا تکذیب کرده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک سال پیش