10 فروردین 1403
از سال ۱۳۹۱
پارکور بهبهان

بررسی یک رشته ورزشی نوظهور در بهبهان // ورزش پارکور در بهبهان چه جایگاهی دارد؟

با نام و یاد خدا، سید محمدرضا پورموسوی هستم، ۲۲ سال سن دارم دانشجوی مهندسی الکترونیک و مربی پارکور شهرستان بهبهان هستم. از زمان بچگی  ورزش های مختلفی از جمله فوتبال، هندبال، بسکتبال و ورزشهای دیگه رو تجربه کردم اما هیچکدوم هیجان مورد نظرم رو نداشتند و نتونستند من رو برای ادامه دادن به اون ورزش علاقه مند کنند ، با این وجود معمولا تلویزیون صحنه هایی از ورزشهای هیجانی مثل موتور، اسکیت و دوچرخه نمایشی رو به نمایش میگذاشت و گاها کلیپ هایی از بنیانگذاران ورزش پارکور رو توی اینترنت میدیدم که با دیدن این ورزشها همیشه به وجد میامدم و علاقه زیادی به اینگونه ورزشها پیدا کرده بودم ولی هیچکدوم از این رشته های ورزشی توی شهرستان و بعضا توی استان نمایندگی و هیچگونه آموزشگاهی برای مراجعه نداشت.

پس از مدتی از طریق اینترنت به چندتا کلیپ پارکور ایرانی برخورد کردم، تا قبل از دیدن این کلیپها اطلاعی از وجود ورزش پارکور در ایران نداشتم، این موضوع خیلی برایم امید بخش بود ولی باز هم با پیگیری دیدم که هیچگونه تیم پارکوری توی استان فعالیت ندارند و چاره ای نبود جز مشاوره گرفتن از پارکور کارهای دیگر استان ها. با تماس های اینترنتی و تلفنی راهنمایی هایی از دوستان عزیز گرفتیم و چون هیچ جایی نه در بهبهان و نه در شهرهای اطراف برای آموزش وجود نداشت.

با مشورت دوستان برای افزایش انعطاف و آمادگی جسمانی به همراه دوست خوبم سبحان شکیبا همزمان با شروع تمرینات پارکور به ورزش ووشو رفتیم و زیر نظر استاد مطهر امانی فنون ووشو رو آموزش دیدیم و سطح آمادگی خودمون رو بالا بردیم. تو این زمان به صورت فردی و معمولا توی پارکهای شهر به تمرین حرکات پارکور مشغول بودیم و سعی کردیم تا حدودی پارکور رو به دوستان و اطرافیان معرفی کنیم .

تعدادی از دوستان قدیمی و جدید هم پس از مدتی به ما ملحق شدند که باعث ایجاد انگیزه بیشتر در ما می­شد. تا اون زمان فقط با استفاده از کلیپ های آموزشی از طریق اینترنت به تمرینها مشغول بودیم تا اینکه من به دلیل گذروندن دانشگاه به شهر کاشان رفتم و اونجا به باشگاه پارکور کاشان رفتم و به مدت دو سال با استفاده از امکانات و تجربیات دوستان سطح دانش خودم رو از پارکور و فری­رانینگ بالا بردم و پس از اتمام دوره دانشگاه به تهران رفتم و پس از گذروندن دوره اختصاصی پارکور، مدرک خودم رو گرفتم .

برای اولین بار تابستان ۱۳۹۲ باشگاه پارکور توی بهبهان با امکانات بسیار محدود راه اندازی شد و پس از مدتی با هزینه های شخصی امکانات اندکی برای باشگاه فراهم کردیم و درحال حاضر هم تمرینات ما در مجموعه ورزشی شهید بقایی برقرار هست.

 بیشتر از ورزش پارکور برای ما بگویید؟

پارکور به معنای هنر جابه جایی است، حرکت از یک نقطه به نقطه دیگر با بالاترین سرعت و کارایی ممکن با استفاده از توانایی های بدن. با این حال در ورزش فری­رانینگ(دو آزاد) که از شاخه های پارکور به حساب می­آید حرکات بسیاری برای عبور از موانع استفاده میشود که در حالت عادی نیازی به انجام آنها نیست و مهمترین عنصر در فری­رانینگ هماهنگی بین فری­رانر و موانع است و حرکت باید زیبا و خلاقانه باشد.

به طور خلاصه میتوان گفت پارکور به معنای حرکت از نقطه A به B با کارآمدترین حالت ممکن. و فری­رانینگ حرکت از نقطه A به B به زیباترین حالت ممکن است.

 

پارکور و فری­رانینگ تقریبا همیشه با هم هستند و میتوان گفت برای یادگیری فری­رانینگ ابتدا باید پارکورکار خوبی بود و اصول پارکور را دانست.

پارکور هم مثل دفاع شخصی فنون خاصی دارد که با استفاده از حرکات موثر باعث غلبه انسان بر موانع موجود بر سر راهش میشود، که این حرکات باعث توسعه و رشد جسم و ذهن میشوند.

 

 مزایای این رشته ورزشی چیست؟

بسیاری پس از آشنایی با پارکور اصول آنرا در زندگی خود نیز به کار می برند. هنر پشت سر گذاشتن کارآمد موانع ، با به چالش کشیدن جسمی و فیزیکی خود باعث می شود که با مشکلات زندگی راحت تر کنار بیاییم و …

به دنباله ی این مسائل پارکور باعث برداشته شدن محدودیت های ذهنی افراد در شیوه ی تفکر، یادگیری تفکری نوین در مقابله با موانع و مشکلات، یادگیری تصویر سازی ذهنی، یادگیری مهارت های مدیریت هیجان، مهارت حل مسئله، مهارت تفکر خلاق و… میشود.

در واقع پارکور منجر به رشد شخصیتی افراد می شود . پارکور باعث میشود افراد یاد بگیرند که چطور بر ذهن ، تفکر و جسم خود غلبه کنند.

 آیا پارکور یک ورزش رزمی است؟

خیر. به دلیل اینکه پارکور ورزشی تقریبا جدید حساب میشه و تا به اینجا برای عموم مردم اطلاع رسانی های درستی درمورد ورزشهای جدید انجام نشده، خیلی ها اون رو با ورزشهای رزمی، ژیمناستیک، ایروبیک حرفه ای، تریکینگ و… اشتباه میگیرند و تفاوت اینها رو نمیدونند. پارکور مجموعه ای از حرکات برای غلبه بر موانع پیش رو به حساب میاد. پارکور بیشتر از اینکه یک ورزش باشد، راه و روش و یک سبک زندگیست.

 

 برای تبدیل شدن به یک پارکورکار حرفه ای چه باید کرد؟

در پارکور هیچ چیز غیر ممکن نیست. یکی از مهمترین مسئله هایی که برای پیشرفت در پارکور وجود دارد تمرین و ممارست بسیار هست، و البته درکنار تمرین های اصولی، حتما باید افراد از تغذیه مناسب، صحیح و متناسب با ورزش هم استفاده کنند.

جوانان بهبهان از این ورزش استقبال کرده اند؟ چند نفر در حال حاضر مشغول به انجام این ورزش می­باشند؟

به دلیل هیجان انگیز بودن حرکات این ورزش، مورد استقبال جوانان واقع شده اما به دلیل کمبود امکانات شرایط مناسب برای ترویج این ورزش وجود ندارد.

در حال حاضر حدود ۳۵ نفر فعالیت کامل دارند و عده ای هم کم و بیش فعالیت میکنند.

آیا مسابقاتی در سطح شهر، استان و یا کشور به این رشته ورزشی اختصاص داده شده است یا خیر؟ و اگر در مسابقاتی شرکت کرده اید موفقیتتان چه بوده است؟

خود ورزش پارکور ورزشی مسابقاتی نیست ولی در بخش فری­رانینگ گاهی مسابقاتی خصوصی در سطح کشور برگزار شده است. و با توجه به اینکه رشته پارکور و فری­رانینگ به تازگی تغییر فدراسیون داده و زیر نظر انجمن او-اسپرت  فعالیتش رو شروع کرده، یک دوره مسابقه کشوری با سطح بسیار بالا به میزبانی بهبهان برگزار شد که در این مسابقه موفق به کسب دو مدال نقره در رده های نوجوانان و جوانان و یک مدال برنز در رده بزرگسالان شدیم.

 

 

 از خطرات پارکور برای ما بگویید؟

پارکور هم مثل تمام ورزش ها اصول خاص خود رو دارد و اگر تمرین طبق اصول پیش نرود و به صورت آماتور و بدون اطلاعات کافی از شیوه ورزش تمرین شود قطعا میتونه مشکل ساز باشد. بعضا مشاهده شده که افرادی بدون اطلاعات و تجربه کافی و بدون حضور مربی اختصاصی پارکور به تمرین برخی حرکات اقدام کرده اند که منجر به آسیب جدی شده است.

ما سعی کردیم تا با اصولی ترین و به روزترین شیوه ممکن، و با اطلاعات کامل و تجزیه و تحلیل حرکات به تمرین اونها بپردازیم، و به لطف خدا توی این امکانات خیلی کم تا الآن آسیب خاصی نداشته ایم و امیدوارم بعدها هم مشکلی پیش نیاید.

 محل تمرینات شما در بهبهان کجاست؟

عمده تمرینات ما برای حفظ ایمنی در باشگاه انجام میشود، ولی برای افرادی که مدتی آموزش دیده اند و به سطح قابل قبولی رسیده باشند تمرین های بیرون از باشگاه برنامه ریزی شده که معمولا درون پارکهای شهر و به صورت فوق برنامه اجرا میشود.

کلاسهای آموزشی در استادیوم شهید بقایی و در روز های فرد از ساعت ۶الی۹عصر برگزار می شود.

 

 درخواست شما از مسوولین مربوطه؟

در بهبهان پتانسیل های بسیار خوبی برای پیشرفت وجود دارد ولی به دلیل کمبود امکانات باشگاهی، امکان استفاده از حداکثر توان این افراد وجود ندارد. در صورت ارائه امکانات از سوی مسئولین مطمعنا در آینده نه چندان دور میتوان در عرصه های استانی و کشوری درخشش بیشتری رو شاهد بود.

 

حرف آخر

تشکر ویژه دارم خانواده عزیزم و همچنین از بهترین دوست هام به خصوص سبحان شکیبا که در راه اندازی و پیشرفت تیم پارکور بهبهان کمک بسیاری کرد و همچنین  ابراهیم انعامی پور دوست قدیمی که سهم بسزایی در پیشرفت پارکور بهبهان داره.

    سلام به کادر عزیز ارگانیان خصوصا اقایان فرجیان پور و سلامی.با تشکر از سایت خوبتون.یه نقدی داشتم گفتم بگم.کجا بهتر از این جا.متاسفانه سایتتون تحرک و نشاط لازم رو نداره و هر چند روز یه بار باید منتظر اخباری تازه از شهرمان باشیم.اغلب در خیابان ها و …. اخباری رو میشنویم که در سایتتان نیست.امیدوارم خبرهای بیشتری رو داشته باشین.با توجه به اینکه کم کم به انتخابات هم نزدیک میشویم شما میتونید از ستاد ها گزارش هایی جذاب تهیه کنید.این نقد رو کردم چون به نظرم سایتتون اینجوری کسل کننده وبی روح هستش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک سال پیش