10 فروردین 1403
از سال ۱۳۹۱
halqe-moshtaq

درد دل خوشنویسان بهبهان // جای خالی فرماندار در آیین اختتامیه نمایشگاه حلقه مشتاق

غیر از هنر که تاج سر آفرینش است                           بنیاد هیچ منزلتی پایدار نیست

آیین اختتامیه نمایشگاه بزرگ اساتید انجمن خوشنویسان بهبهان در حالی به کار خود پایان داد که جای خالی فرماندار بهبهان و مسئولین شهری به شدت احساس می شد. نمایشگاه حلقه مشتاق به عنوان ویترین فعالیت های چند ساله انجمن خوشنویسان  از ۸ لغایت ۱۸ اسفند ماه توانست  آمار قابل ملاحظه ای را در جذب مخاطب به خود اختصاص دهد.

این نمایشگاه که با حضور هنرمندانه اساتید انجمن خوشنوسیان برگزار گردید در مدت کوتاهی تواست نظر مخاطبین و علاقه مندان را جذب کند. حلقه مشتاق جمع دلسوختگان عاشق پیشه ای بود که همه ی هم و غم خود را در راه اعتلای هنر خوشنویسی و فرهنگ و هنر بهبهان صرف نمودند. و دردا که همچون هزاران مورد مشابه به وقت بزنگاه و به ضرورت قدرشناسی در گام پایانی باز هم شاهد بی حرمتی و ناسپاسی بودیم از جانب حضراتی که من و شما مسئولین میخوانیمشان.

هر چند هنر و هنرمند بی نیاز از هر به به و چه چه ای رسالت خود را با گرده ی زخمی به دوش میکشد اما ضرورت قدردانی و سپاس توسط مسئولین ذی ربط میتواند دریچه های مسدود شده ی امید را به روی این پیامبران و منادیان عشق و احساس بگشاید.

آیین اختتامیه نمایشگاه حلقه مشتاق در محل نگارخانه میرزا شوقی بهبهان با حدود یک ساعت تاخیر به امید تشریف فرمایی جناب فرماندار همیشه خندان،  آغاز شد. تشریف فرمایی که رخ نداد و مراسمی که تا انتها جای خالی فرماندار و مسئولین شهری در آن ب شدت احساس میشد.

درآور تر آنکه در طول ۱۰ روز نمایشگاه نیز ، جناب فرماندار حتی برای لحظه ای نیز در نمایشگاه حضور نیافت تا این علامت سوال بزرگ که جایگاه هنر و هنرمند  کجاست در برابر دیدگانمان روشن شود

حقیقتا امدن یا نیامدن یک  مسئول به خودی خود مهم نیست ، مساله مهم و اتفاق بد انجاست که در ذهن یک مسئول عالی رتبه شهرستان و نماینده دولت هیچ گونه فایلی مبنی بر حمایت از جامعه هنری یافت نمیشود. تاسف آنجاست که برخی از این آقایان اصلا اعتقادی به نقش هنر در نهادینه کردن باید ها و نباید ها  ندارند.  مصیبت آنجاست که در ذهن این عزیزان ، پرداختن به هنر و قدردانی از جامعه هنری هیچگونه تعریفی ندارد و این خطر است . این مصیبت است که دنیا را بدون هنر و هنرمند تصور کنیم.

تا مدامی که واژه هنر و هنرمند و نقش موثر آن در جامعه نادیده گرفته  شود هیچ امیدی به بهبود نیست .

هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق             ثبت است بر جریده عالم دوام ما

جناب اقای فرماندار در حالی در آیین اختتامیه نمایشگاه خوشنویسی اساتید  انجمن خوشنویسان بهبهان شرکت نکردند که همه ی هماهنگی ها برای حضور ایشان صورت گرفته و برنامه با یک ساعت تاخیر به امید حضور ایشان اغاز شد حضوری که هیچگاه رخ نداد   و تاخیری که موجب اعتراض مدعوین واقع شد. وتماس های مکرری که بی پاسخ ماند

نمایشگاه حلقه مشتاق  در میان شور و اشتیاق علاقه مندان به ایستگاه پایانی رسید و هنرمندان پاسخ تلاش های شبانه روزی خود را از ولی نعمتان واقعی هنر دریافت کردند  و این همان اتفاق خوبی بود که می توانست با حضور فرماندار خوبتر جلوه کند.

فارغ از گلایه ها و خستگی و عدم حمایت های مادی و معنوی توسط مسئولین ارشد شهرستان، آیین اختتامیه با قدردانی حاجی زاده  سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهبهان از این رخداد هنری آغاز شد.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی  طی سخنانی به تاریخچه و اهمیت هنر خوشنویسی پرداختند و خواستار تکریم اهالی فرهنگ و هنر شدند. شعر خوانی و ذکر خاطرات استاد علیپور از فرهنگیان بازنشسته که از قضا دبیر دوره ی راهنمایی استاد تدین از هنرمندان انجمن خوشنویسان بودند بر صفای این محفل هنری افزود و در انتها استاد احمد رضا دقایقی مدیر انجمن خوشنوسیان بهبهان ضمن تشکر ازاساتید انجمن خوشنویسان بهبهان از فردای بهتر گفتند از برپایی منظم حلقه های مشتاق در سال های پیش رو از برگزاری جشنواره خوشنویسی و تذهیب استان خوزستان پس از وقفه های طولانی.

دقایقی  نیز در انتها قدردان حضور بی ادعای خوشنوسیان بهبهانی در این نمایشگاه شدند و در برگ پایانی این رویداد فاخر که شاید اگر در هر دیار دیگری به وقوع میپیوست بازتاب بسیار بسیار پررنگ تری داشت ، اهدا تندیس ویژه نمایشگاه به اساتید هنر خوشنویسی بود ، عکس یادگاری ، کات ، پایان.

و قاب هایی که از دیوار پایین کشیده شدند به امید نمایشگاهی دیگر ، راستی تا یادمان  نرفته بگوییم   بخش قابل ملاحظه ای  از هزینه های برپایی  این نمایشگاه توسط انجمن خوشنویسان و اساتید شرکت کننده پرداخت شده بود به امید حضور مردمان فهیم و قدرشناس این دیار. هزینه هایی که میتوانست در این روزگار پردرد در جای دیگر و برای خانواده ی خود هنرمندان هزینه شود این است رمز مانایی هنر و هنرمند که از خود میگذرد برای هدف و آرزو هایش …

 

به قلم : م . ش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک سال پیش