31 فروردین 1403
از سال ۱۳۹۱
شیخ غلامرضا شاه عفو بهبهان

گفتگو با شیخ غلامرضا شاه عفو درخصوص انتخابات مجلس

انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۹۴ و باز هم رقابت بین افرادی برای بدست آوردن صندلی های سبز بهارستان. بهبهان از گذشته تا کنون یکی از شهرهای سیاسی و مهم در عرصه انتخابات می باشد و همواره در ایام انتخابات شور و شعف خاص خود را دارد. نمایندگان بهبهان به نسبت وعده ها و عملکردشان همچون دیگر مسئولین، حامیان و منتقدین خاص خود را دارند، با شروع ایام تبلیغات و نزدیک شدن به روز سرنوشت ساز ۷ اسفند ماه تصمیم گرفتیم به سراغ یکی از این منتقدان، جناب آقای شاه عفو رفته و نظر ایشان را در این خصوص جویا شویم.
شما عزیزان را دعوت می کنم به خواندن این مصاحبه :
* عملکرد نماینده فعلی را چگونه ارزیابی می کنید؟ طبق گفته نماینده فعلی دو سال از دوره نمایندگی ایشان در زمان دولت قبل بوده است، آیا این موضوع میتواند تأثیری بر روی عملکرد نماینده داشته باشد؟
بسم الله الرحمن الرحیم
برای تعیین جایگاه ایشان در بین مردم از لحاظ عملکردی و تایید و رد آن، می توان در بین مردم نظر سنجی انجام داد اما از نظر شخصی عملکرد ایشان را قبول ندارم، می توانستند بسیار بهتر از این کار کنند. عزل و نصب ها نامناسب بود و می توان گفت نوعی مهره چینی بود برای ایام انتخابات، همه این را می دانند و ما هم می دانیم. بنابراین من به عنوان یک شهروند بهبهانی عملکرد ایشان را خوب و مورد قبول نمی دانم.
این هم که بگویند دو سال از دوره آنها در زمان دولت قبل بوده، بهانه می باشد. کسی اگر اهل کار و فعالیت فراگیر بر اساس وعده های تبلیغاتی بوده یقینن (یقیناً) می توانست از همان فرصت هم برای مردم استفاده های مناسب به دست بیاورد. همانطور که گفتم این حرف ها بیشتر بهانه می باشد. اگر اینطور است این دو سالی که دولت جدید روی کار آمده چرا آنطور که بایسته و شایسته مردم است فعالیت خود را انجام نداده اند؟
* به نوعی میتوان گفت مردم بهبهان تا کنون نسبت به عملکرد هیچکدام از نمایندگان خود رضایت مناسب را نداشته اند. دلیل این نارضایتی انتخاب اشتباه خود مردم است یا اینکه نمایندگان بعد از انتخاب شدن به وعده هایشان عمل نکرده اند؟
بنده خدایی بود که می گفت : من و دوستم هر دو در مورد مقام و صندلی و صدارت و وکالت و مقامات کذایی صحبت می کردیم و هر دو هم این مقام ها را مزمت می کردیم، بعد از گذشت مدتی دوست من مسئول قسمتی شد و حرف هایش هم تغییر کرد، گفتم فلانی شما که تا چند روز پیش اینگونه نبودید، گفت: هوای این طرف میز با هوای آن طرف میز تفاوت دارد.
امکان دارد در روز اول هدفشان خدمت باشد اما بعد که وارد مجلس شدند و صندلی راگرفتند به مشکل بر می خورند و کاری انجام نمی دهند. البته بعضی از این نمایندگان با شناختی که از آنها داشتیم از روز اول هم مشخص بود که رغبتی برای خدمت به مردم ندارند. به همین اندازه باید نمایندگان مختلف دوران این شهر را محکوم بدانیم که شهرستان نفت خیز و دارای موقعیت های گاز و نفت بهبهان یک تشکیلات نفتی مشخصی ندارد بگونه ای که پالایشگاه بیدبلند را به عنوان بهبهان معرفی نمی کنند و به عنوان امیدیه معرفی می کنند، این مورد بسیار رنج آور است و از نظر بنده تمامی نمایندگان و فرمانداران گذشته و مسئولین مربوطه در این زمینه محکوم هستند که چرا دچار روزمرگی بودند و حواسشان به این سرمایه خداداد به مردم مظلوم و محروم نبود که به فکر تاسیس و به وجود آوردن این تشکیلات نفتی باشند. برخی از نمایندگان سیاست زده بودند و به دنبال مقاصد سیاسی خود بودند، این به آن معنی نیست که ۴ کار را هم انجام ندهند. اگر آن چند کار را هم انجام نمیداند چه می شد؟ آن وعده هایی را که دادند محقق نکردند. هر نماینده ای آمد گفت ما ریل راه آهن آوردیم، قطار می آوریم، فرودگاه می سازیم، دفترچه هایی پخش می کنند و از عملکردهایشان می گویند، اینگونه تبلیغات برای افرادی که خارج از بهبهان و حتی در آفریقا هستند خوب است، که فکر کنند همچین کارهایی در بهبهان اتفاق افتاده و بگویند اگر اینگونه هست ما هم برای زندگی به بهبهان برویم، ما از سفره ها و سفرها و نگاه هایمان مشخص است که هنوز در محرومیت و مظلومیت به سر می بریم و آنها هم یقینن در روز مناسبی که در پیشگاه عدل الهی است باید پاسخگو باشند که چگونه با رأی و امید مردم اینگونه برخورد کردند. البته این نمایندگان به کار می آمدند اما بیشتر این به کار آمدن برای اطرافیان خود بود، نماینده ای که به فکر راضی کردن اطرافیان خود است، یقینن به فکر راحتی و پیشرفت مردم و شهر نخواهد بود.
* از دیدگاه شما یک نماینده خوب چه شرایطی را باید داشته باشد؟
از نظر من میتوان بر اساس مبانی اعتقادی و چند ویژگی اینچنینی را برای یک نماینده خوب برشمرد: اخلاص، ایمان و تقوا، فکر می کنم همین چند ویژگی می تواند بقیه معیارها را تحت پوشش قرار دهد. اگر کسی مخلص و مومن و متقی باشد، یقینن به خود اجازه نمی دهد مسئولیتی را بپذیرد که از عهده انجام آن بر نمی آید. اگر کسی مومن و معتقد و متقی باشد ، یقینن کسانی را در اطراف خود جمع نخواهد کرد که بعد از آن برای رسیدن به قدرت بخواهد سهم خواهی های آنها را تأمین کند و پاسخگو باشد. اگر کسی مومن و مخلص و متقی باشد، یقینن دلسوز دین و دنیای مردم است. اگر کسی اهل تقوا و ایمان و باورهای انسانی و اسلامی باشد، یقینن به خود اجازه نمی دهد به کارهای شخصی بپردازد و از کارهای عمومی و عمرانی و مسائلی از این دست غفلت کند. اگر کسی اهل ایمان و تقوا و پارسایی و اخلاص باشد ، یقینن در برابر چند کاری که انجام می دهد اقدام به تبلیغات و تشریفات و مسائلی مانند این نخواهد کرد. اینها مواردی است که برای مردم رنج آور است، ما در قرآن داریم ” أَمَّا بِنِعْمَهِ رَبِّکَ فَحَدِّثْ ” کاری که انجام می دهید، به نعمتی که می رسید، توفیق خدمتی را که پیدا می کنید را به مردم بگویید. کاری که انجام شده را بگویید نه کاری که انجام نشده و فقط در خیالتان گذشته و یا فقط به فکرتان رسیده است را برجسته کنید و بر روی بنر بزنید که بعدها مشخص شود کاری انجام نشده است. اینها مواردی است که مردم را ناامید و سر خورده خواهد کرد. انسانِ با ایمان ومخلص و با تقوی ، هرگز باعث سرخوردگی، افسردگی و نا امیدی مردم نخواهد بود. نباید شعار زده باشد. نباید رفتار، گزینش ها، حذف و انتخابهایش بر اساس سلیقه های خود و اطرافیان و یا جناحی و مقطعی و منفعتی باشد، بلکه تمامی فعالیت های یک نماینده ی مومن و مخلص و متقی، باید بر اساس لیاقت و درایت و تدبیر و عقل قوی و تخصص فرد مورد نظر که بتواند به مردم خدمت کند، باشد. نماینده خوب کسی است که بتواند در نیمه راه و حتی در همان سال اول مخالفان و دشمنان خود را موافق و دوست خود کند، نه اینکه بعد از گذشت یکسال و یا کمتر و بیشتر موافقان و دوستان خود را مخالف و دشمن خود کند. واقعیت و شخصیت نماینده خوب این است. پیش از آنکه بخواهد مراقب خشنودی خود و اطرافیان و افرادی که برای منافع و مقاصد اقتصادی به او رأی داده اند، باشد، باید مراقب خشم و ناراحتی مردم باشد.

* نظر شما در خصوص این همه ریخت و پاش و هزینه های هنگفت تبلیغاتی چیست؟
طبیعی است که این نوعی فرافکنی و نفوذ و زیر پا گذاشتن اخلاق مردم است. تطمیع از نظر شرع و عقل محکوم است. این افراد نمی توانند به نفع مردم وارد صحنه شوند و بمانند. اول از همه باید مشخص شود که این همه پول از کجا آمده است و بعد از آن باید مشخص شود این پول هایی را که اطرافیان برای آنها هزینه می کنند را چگونه می خواهند جبران کنند؟ مردم باید به گوش باشند و از اینگونه اقدامات ابراز تنفر و انزجار کنند.
کسی که بخواهد با قلقلک کردن شکم مردم یا سو استفاده از مظاهراعتقادی مردم به سمت صندلی حرکت کند یقینن حرکات او هجوم به حق و هویت مردم خواهد بود، اگر کسی خود را شایسته همچین مقامی می بیند بهتر است با عملکرد و با حرف های درست و صادقانه خود را به مردم نشان دهد، خدا را شکر مردم هم می توانند صدق و کذب را در اعمال و گفتار افراد تشخیص دهند. علاوه بر اینکه در اصل دل ها در دست خداوند است، امداد و عنایات و اراده الهی حرف اول و آخر را می زند و اگر کسی با صداقت و طهارت ورود کند خدا هم دل ها را به سمت او سوق خواهد داد، ولی خدایی ناکرده اگر بخواهند از مسیر مسائل مادی و با تطمیع یا تزویر اقدام کنند، کارشان کال است و به فرجام فرخنده ای نخواهدکشید.
* پیشنهاد شما به کاندید ها و نماینده آتی بهبهان چیست؟
پیشنهادم به کاندید ها اینست که محال اندیش حرف نزنند، کاری که شدنی نیست و یا در حیطه ی اختیار آنها نیست را نگویند، کارهایی که شائبه حق الناس دارد را انجام ندهند، با وعده هایشان مردم را سرکار نگذارند، رأی مردم را نخرند. کسانی که سیم کارت می دهند و یا به تیم های ورزشی پول می دهند و یا وعده های مادی می دهند یقین بدانند که بعد از مدتی کوتاه خود اینها مخالفشان خواهند بود، وای به حال نماینده ای که از راه خرید رأی مردم به مجلس برود و خوشا به حال کاندیدی که از راه خِرَد، خیر خواهی،خدا باوری، اخلاص و ایمان آراء خود را بدست بیاورد حتی اگر وارد مجلس نشود. بد به حال کاندیدی که با پول و قدرت نمایی اقتصادی خود را به مردم عرضه کند، وای به حال کاندیدی که به جای نشان دادن خدا و ایمان و ارزش های انسانی و اسلامی از خود، مسائل مادی و سیاسی و اقتصادی خود را به مردم نشان دهد.
مهمترین و ابتدایی ترین وظیفه نماینده در خانه ملت قانون سازی است، در واقع تدوین قانون مناسب که قاعده ای باشد برای اجرای دولتمردان. با مردم رو راست باشند، در تصویب لوایح و قوانینی که برای آحاد مردم و برای اقتدار مملکت مؤثر خواهد بود اقدام کنند و در مجلس دچار سیاست زدگی نشوند
در حال حاضر معروف و معمول و رویه ای شده که نماینده ها در عزل و نصب ها هم دخالت می کنند.
* پیشنهاد شما به مردم در زمینه انتخابات چیست؟
پیشنهاد می کنم که با توقعات شخصی نماینده را دچار روزمرگی و غافل از تکالیف اصلی نکنند. تجربه ثابت کرده همچین موضوعی نماینده را در میانه ی راه افسرده و فرسوده خواهد کرد. مناسب اینست که مردم برای رضای خدا، برای حفظ خون شهدا، برای پاسداری از شرف و غیرت و اعتقادات خود فردی را انتخاب کنند که در مجلس عزت، عظمت، علم، دانش، ایمان، گذشته فاخر و فرهیختگی آنها را نمایندگی کند. توصیه می کنم مبادا بر اساس جو زدگی و تحت تأثیر تبلیغات تو خالی یا لجبازی رأی انسان های نخبه، ارزشی و دور اندیش را ضایع و زمین گیر کنند زیرا حتی یک رأی هم در سرنوشت مردم و بلکه مملکت بسیار مؤثر است.
به جوانان بیکار و تحصیل کرده های عزیز می گویم مبادا تحت تأثیر قرار بگیرند که در آینده سرخورده شوند. به کسی رأی دهند که با فکر فراگیر و ایمان به شرافت، غیرت و عظمت مردم در عزل و نصب مدیران لایق و کاردان و تلاشگر جوری عمل کند، که زمینه های مشاغل را به نیروهای بومی اختصاص دهند.
یکی از معضلات بی نهایت مورد اهمیت، ازدواج و اشتغال و مسکن نسل جوان است، و این نقطه ضعفی است که بیشتر کاندیدها بر آن تکیه می کنند. به مردم پیشنهاد می کنم به گونه ای عمل نکنید که نقاط قوت و افتخارات و علم و ایمان شما نادیده و بلکه زیر پا گذاشته شود.
* تعداد قابل توجهی از مردم به دلایل گوناگون تمایلی به شرکت در انتخابات ندارند و می گویند رأی و نظر ما در نتیجه انتخابات تأثیری ندارد، نظر شما در این خصوص چیست؟
مگر می شود تأثیر نداشته باشد؟ یقینن تأثیر دارد، اگر با آن مؤلفه هایی که بزرگان می گویند و با معیارهایی که عقل و دین ما ارائه می کند در گزینش و انتخاب فرد اصلح ورود کنیم چرا تأثیر نداشته باشد؟ طبیعی است که بالاخره شخصی به مجلس می رود، پس چرا با رأی مومنانه ما نسبت به خودمان و نسبت به حال و آینده و حتی نسبت به گذشته خودمان این شخص به جلس نرود؟ چرا اجازه دهیم مرفحین بی درد با ریختن پول در دست افراد ضعیف و عوام، شخصی را به مجلس بفرستند که زیاده خواهی های آنها را تأمین کند؟ چرا با این افکار کمک کنیم و باعث شویم که این افراد باز هم به وام های میلیاردی دست پیدا کنند؟ کسانی که می گویند رأی نمی دهیم برای رضای خدا باید تجدید نظر کنند و تحت تأثیر افراد سودجو و فرصت سوز قرار نگیرند و دلشان برای مردم و شهر بسوزد. همچین افرادی دیگر حق اعتراض به کمبود ها و معضلات و نواقص را نخواهند داشت، نمی توانند مدعی شوند که رأی داده اند و از رأی خود اثری بخواهند.
ما باید سرطان مرگ آور بی خیالی و بی خبری نسبت به خطرها و مسئولیت گریزی و شعار شوم به من چه و به تو چه را ریشه کن کنیم.
* چند سالی است که شاهد حضور افراد غیر بومی ( بومی شهرستان) در بین کاندیدها هستیم، در گذشته تجربه بسیار تلخی را در انتخاب شدن یکی از همین افراد داریم، نظر شما در این خصوص چیست؟
یکی از علل اصلی همچین اقدام نامبارکی، بی توجهی غالب مردم نسبت به حق و حقوق خود می باشد و حسادت نسبت به افرادی که گاهی ترقی پیدا می کنند و نمی توانند ترقی آن شخص را ببینند و به نوعی نیرو کُشی می کنند، ما عامل فرار کردن و در واقع فراری دادن نیرو های خودی هستیم، طبیعی است همچین افرادی دست مردم را خوانده و می گویند بهتر است ما برویم و خود را به مردم نشان دهیم.
از نظر من مجلس شورای اسلامی این دوره باید این قانون را تغییر داده و یا تبصره ای بگذارد و اجازه همچین کاری را به شخصی ندهد. چگونه کسی که حتی نیم ثانیه در جایی زندگی نکرده و بزرگ و کوچک آن شهر را نمی شناسد و گاهی حتی به آنها اعتقادی هم ندارد فقط برای درخواست عده ای محدود بیاید و بخواهد نمایندگی مردم را بر عهده بگیرد و حق افراد شاخص مردم شهرستان را ضایع کند؟ مردم ما باید همانگونه که عرض کردم، دست از بد و همشادی و دست از خودزنی و خودگدازی بردارند و خودی ها را تقویت کنند، از حامیان خود حمایت کنند، حرف حرمت شکن و حقیقت ستیز به من چه و به تو چه را از سبد زندگی خود حذف کنند.
* از دیدگاه شما چرا تاکنون بانوان در بهبهان کاندید و نماینده مجلس نشده اند؟
شاید شرایط را مناسب نمی دانند و یا در خود این توانایی را نمی بینند. البته در یکی از دوره های گذشته یکی از بانوان ثبت نام کردند که آن دوره مواجه بود با یک وضعیت بغرنج و بحرانی و این خانم شجاعانه برای حفظ حق خودی انصراف دادند. همانگونه که استحضار دارید در انتخابات شورا تعدادی از بانوان آمده اند و رأی هم آورده اند. اگر قصد ورود به انتخابات مجلس را دارند باید خود را به مردم اثبات کنند، اثبات کردن در طول یک هفته و دو هفته امکان پذیر نیست، می بایست از همین دوره فعالیت خود را برای دوره آینده ی مجلس آغاز کنند و خود را به مردم نشان دهند که دیگر احتیاجی هم به هزینه های کزایی نداشته باشد.
* نظر شما در خصوص اجماع بین نمایندگان در احزاب مختلف چیست؟
این ها بازی های سیاسی است. بنده اعتقاد دارم چپ و راست در بهبهان آنگونه عمل نکرده اند که به سود مردم باشد. برای رضای خدا کاری کنند که فرد لایق و شایسته ای انتخاب شود، زیرا نماینده ای که با آرای بیشتری به مجلس برود طبیعتن اقتدار و جایگاه جلیل تری دارد.
* پیشنهاد شما به اصحاب رسانه چیست؟
پر قدرت عمل کنند و به مردم آگاهی دهند. اگر روزنامه هستند آن را روزی نامه نکنند، اگر نشریه هستند آن را لشتیه نکنند، اگر سایت هستند صریح و صادقانه حقایق را به مردم منتقل کنند. معیار ها و ملاک هایی را که مقام معظم رهبری و بزرگان ارائه می کنند را برجسته و به نگاه مردم بگذارند و همچنین از خطر خطا و خیال زدگی بر حذر دارند.
* آیا می توانیم این انتظار را داشته باشیم که در دوره های آینده خود شما وارد صحنه شده و برای دفاع از حق مردم کاندید شوید؟
خیر
هر که را بهر کاری ساخته اند، هرگز به فکر و تصمیمم نیامده و نخواهد آمد. انگیزه من از آمدن در این لباس خدمت به ساحت اقدس سیدالشهدا (ع) و ترویج معارف و تعلیمات قرآن مجید و ائمه طاهرین (ع) بوده است. فکر می کنم در همین کسوت با همین سیره مؤثر تر و مفید تر باشم. بنا نیست هر کسی که می خواهد خدمت کند، صندلی رسمی دولتی را به خود اختصاص دهد. راه خدمت باز و برای همه هموار است در موافقت با خوبان و خوبی ها و حمایت از افراد خیر خواه و مخالفت با بد ها و بدی ها و مبارزه با افراد زیاده خواه یکی از بهترین راه ها برای خدمت به مردم و مملکت و حقوق مردم
* آیا می توانیم انتظار داشته باشم شما بصورت صریح از نماینده ای حمایت کنید؟
برخی از کاندیدها درخواست ملاقات و حمایت را داشته اند و تا کنون نپذیرفته ام. با وجود این افرادی که مناسب می باشند را در همین مصاحبه و اطلاعیه ای که به همین مناسبت ( تشویق مردم به حضور در انتخابات) صادر کرده ام تلویحن به مردم معرفی کرده ام اما بنا به ملاحظاتی از حمایت صریح تا به حال معذورم.
* حرف آخر ؟
از مردم می خواهم رأی خود را جدی بگیرند، تأثیر سکوت و انتخاب خود را جدی بگیرند و بدانند هر کدام آثار و آفات خاص خود را دارند. اوضاع وخیم، ناراحت کننده، رنج آور، فرسودگی شهر و روستاها، افسردگی جوانان و سرخوردگی آن ها را جدی بگیرند. وارد صحنه اظهار وجود شوند و اعلام موجودیت کنند. بهبهان را مسئولین مرکز، مهم و مؤثر می دانند، قدر و قیمت علمای بهبهان در قدیم و حتی در گذشته نه چندان دور، نخبگان و فرهیختگان را می شناسند، آوازه شهر ما زبانزد است. به گونه ای عمل نکنیم که این وضع بی روح و بی رمق ادامه پیدا کند که هر کس دستش به دهانش می رسد غزل خداحافظی از این شهر را بخواند و رنج و زجر و زحمتش برای دیگران باشد و ندامت و پشیمانی اش بجا بماند.
با تشکر از وقتی که در اختیار ما گذاشتید.
نگارنده :
* تشکر می کنم از سرکار خانم فرنوش سلطان پور و جناب آقای داریوش خراسانی نژاد که در انجام این مصاحبه ما را یاری نمودند.
* با کسب اجازه از دوستان، به پیشنهاد یکی از اساتید رشته ادبیات به جای علامت تنوین از حرف ” ن ” استفاده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک سال پیش