31 فروردین 1403
از سال ۱۳۹۱
انتخابات در بهبهان

دوئل بزرگ بر سر کرسی بهارستان // تحلیلی بر انتخابات ۷ اسفند در بهبهان

انتخابات ۷ اسفند در بهبهان شاید یکی از تاریخی ترین انتخابات های ادوار مختلف بهبهان لقب بگیرد. انتخاباتی که فراز و نشیب های فراوانی داشت و می توان از منظرهای مختلف آنرا بررسی و واکاوی کرد. از تعدد و گوناگونی نامزدها گرفته تا نتیجه جالب انتخابات!

در این مجال مختصرا به گوشه هایی از شگفتی ها و درس های انتخابات ۷ اسفند در بهبهان می پردازیم. اولین بخش و شاید مهمترین قسمت انتخابات بهبهان تعدد بیش از حد نامزدهای ثبت نامی در انتخابات بود. گمانه زنی های مختلف در خصوص تایید یا رد صلاحیت عزیزان حاضر در عرصه انتخابات مطرح بود ولی کمتر کسی فکر می کرد همه کاندیداهای طیف اصلاح طلب در همان دور اول از گردونه بازی خارج شوند.

اوضاع اما در طیف مقابل خوب به نظر می رسید. هر ۹ نفر در مرحله اول شانس زیادی را برای خود قائل بودند. عزت الله اشتری لرکی شاید از همه مسرورتر بود چراکه یکه و تنها در میان ۹ نفر برچسب اصلاح طلبی بر کارنامه اش می چسبید اما اوضاع آنچنان هم بر وفق مراد ایشان پیش نرفت و مراد از راه رسید. دکتر مراد راهداری پس از بررسی دوباره صلاحیت ها به میدان رقابت برگشته بود و انتظار داشت که قاطبه اصلاح طلبان طبق وعده های پیشین از وی حمایت کنند که چنین هم شد و طی جلسات متعدد در بهبهان یک اجماع تقریبا حداکثری بر روی ایشان شکل گرفت اما کام ایشان نیز مدت زیادی شیرین نماند چراکه این بار شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان استان قرعه را به نام محمودرضا ضرغامی رقم زد، نامزدی که بارها و بارها خود را کاندیدای مستقل معرفی کرده بود! اما فاکتور مهم رای آوری ضرغامی، استان را مجاب کرده بود که علیرغم همه شائبه های اصلاح طلبی ایشان، رای نهایی خود را به او بدهد.

شکاف در اردوگاه اصلاح طلبان آغاز شد. بسیاری از اصلاح طلبان بهبهان به رای استان تمکین نکردند و در مقابل رای استان ایستادند و استدالاشان هم این بود اولا ضرغامی اصلاح طلب نیست و ثانیا اینکه می توان برای گزینه اصلاح طلب موجود یعنی دکتر راهداری هم موج رای ایجاد کرد اما استان این ریسک را نمی پذیرفت و بر روی گزینه خود تا لحظه آخر ایستاد. واکاوی این کشمکش بین اصلاح طلبان استان و شهرستان نکات ریز و درشتی دارد که خود موضوع یک مقاله جداگانه ای است، از این رهگذر همین بس که این شکاف، تبعات زیادی را برای چپ نشینان بهبهان ایجاد کرد.

وضعیت اما در اردوگاه اصولگرایان هم چنگی به دل نمی زد، سالاری و میری شاید مطرح ترین چهره در این جناح بودند که هیچ کدامشان سودای کناره گیری نداشتند. فضا هر چه به روز انتخابات نزدیک میشد جالب تر به نظر می رسید، عده ای با واقعیت های بیشتری روبرو می شدند و سعی در طرح برنامه اجماع در طیف همفکران خود داشتند و عده ای دیگر توهم رای آوری بالای خود را در سر می پروراندند. شاید لقب غمگین ترین نامزد این دوره از انتخابات بهبهان را می توان به محمدباقر شریعتی نماینده کنونی بهبهان داد، کسی که خود را بیش از پیش تنها می دید. نکته ای که در آخرین سخنرانی انتخاباتی اش نیز بارها و بارها از سوی وی مطرح شد. شریعتی با تمام ضعف هایش، نقاط مثبتی هم داشت که نتوانست آنرا برای مردم شهرش تبیین کند و این موضوع هم یکی از ضعف های عمده او به شمار می رفت. شریعتی در طول این چهار سال نتواست به اوضاع دفتر خود در شهرستان سروسامان دهد و یک مدیر توانمد برای دفترش برگزیند به همین خاطر هم تلاش هایش در بهارستان نمودی برای مردم شهرش نداشت. شریعتی حتی بارها پیشنهاد ائتلاف در اردوگاه اصلاح طلبان را نیز مطرح کرد ولی چندان بدان پایبند نبود و  از سوی دیگر تلاش هایی هم کرد تا شاید آب رفته را به جوی برگرداند که از آن جمله می توان به قرار گرفتن در لیست علی مطهری اشاره کرد که این مهم هم آنچنان توفیقی برای شریعتی به همراه نداشت. کسی دیگر حاضر نبود پای حرف های شریعتی بنشیند به همین دلیل شاید او با دعوت از آزاده نامداری مجری نام آشنای صدا و سیما، توانست مخاطبان زیادی جذب کرده و درد دل هایش را برای مردم شهرش بیان کند اما دیگر دیر شده بود و مردم بهبهان تصمیم شان را برای برکناری شریعتی گرفته بودند. شریعتی را می توان ناکام ترین نامزد این دوره از انتخابات مجلس نامید چراکه قرار گرفتن در جایگاه هشتم، آن هم برای نماینده کنونی یک شهر اتفاقی کم نظیر و قابل تامل است.

سایر نامزدها هم در این انتخابات به طرق مختلف سعی در جذب آرا داشتند. نکته جالب توجه این انتخابات حضور نامزدهای مختلف از استان همجوار در حوزه بهبهان بود. سرشناس ترین آنها دکتر علی مژدهی بود. مژدهی که در دهدشت در ادوار گذشته نتواسته بود آقای بزرگواری را شکست دهد این بار می خواست شانس خود را در بهبهان امتحان کند. حضور مژدهی در بهبهان با واکنش هایی هم همراه بود اما وی با استناد به قانون از حضور خود در حوزه بهبهان دفاع می کرد و عنوان می کرد همه جای ایران سرای من است.

روز انتخابات فرا رسید. صبح روز جمعه ۷ اسفند ۱۳۹۴ مردم بهبهان شاهد اتفاقات جالبی در شهر بودند. حضور چشمگیر خودروهای مختلف با پلاک شهرهای همجوار خودنمایی می کرد. بهبهانی ها شاید خود را برای این صحنه ها آماده کرده بودند اما آنچه در واقعیت می دیدند فراتر از حد تصورشان بود. ولوله ای در شهر افتاد. هر کس به طریقی می خواست مردم بهبهان را پای صندوق های رای بکشاند. شایعه خرید و فروش رای هم از گوشه و کنار به گوش می رسید. انتخابات اما آرام و پرشور پیش می رفت. حوزه های مختلف مملو از حضور مردم بود. پیش بینی از نتیجه انتخابات سخت به نظر می رسید. دلهره به اوج خود رسیده بود. ساعت رای گیری رو به پایان بود و درب حوزه ها کم کم بسته می شد. شمارش آرا آغاز شد و حساسیت به اوج خود رسید. نتایج شمارش آرا اما نکته ی عجیبی داشت، ظهور یک پدیده به نام حبیب الله کشت زر. کسی شاید تصورش را هم نمی کرد که کشت زر بتواند در این معادلات جایی داشته باشد. اما موضوع جدی به نظر می رسید. در ساعاتی از شمارش آرا، کشت زر حتی در جایگاه نخست نیز تکیه زد. کشت زر، ضرغامی، سالاری و مژدهی فاصله خود را با دیگر رقبا بیشتر و بیشتر می کردند. کم کم به صبح روز ۸ اسفند نزدیک می شدیم. ضرغامی تقریبا جایگاه اول خود را تثبیت کرده بود اما بعید به نظر می رسید بتواند حدنصاب ۲۵ درصد آرا را کسب کند، با این اوصاف انتخابات بهبهان قطعا به دور دوم می کشید. رقابت اما برای رسیدن به جایگاه دوم بسیار تنگاتنگ پیش می رفت. مژدهی یارای مقابله با کشت زر و سالاری را نداشت و در همان جایگاه چهارم جا خوش کرده بود. سالاری و کشت  زر شانه به شانه هم پیش می رفتند که در نهایت حبیب الله کشت زر با اختلاف ناچیز تقریبا ۳۰۰ رای قافیه را از سالاری ربود. کشت زر شاید فکرش را هم نمی کرد که روزی از شهرداری زیدون به چند قدمی نمایندگی بهبهان برسد و در این مسیر همین مردم زیدون با رای بالای خود به کشت زر،  او را در این موقعیت استثنایی قرار دادند. در آن سوی میدان مرد پرتلاشی به نام سالاری قرار داشت که علیرغم تلاش های فراوان در این دوره و دوره قبل، نتوانست به مطلوب خود برسد ولی او در این رهگذر قافیه اخلاق را نباخته است و این موضوع شاهکار سالاری است که قابل تحسین و تمجید است.

انتخابات بهبهان همچنان ادامه دارد و تکلیف نهایی آن در ابتدای سال آینده مشخص می شود بنابراین باید به انتظار نشست و دید که مردم بهبهان ردای وکلاتشان را این بار بر قامت کدام نامزد می اندازند، محمودرضا ضرغامی یا حبیب الله کشت زر؟

    قصه غم انگیزی است در حراج و تاراج شخصیت های شهرمان و ما خندان و شاداب از خانه نشینی و ورشکستگی دوستان. خدایا تو افکار و اندیشه هایمان را اراسته بگردان امین یا رب العالمین

    اقای سجاد فرجیان پور سلام!
    شما با چه حقی به مهندس کشت زر توهین میکنید؟؟؟؟؟
    شما حق این کار را ندارید
    شما باید بی طرف باشید
    ایشان مردی دلسوز هستند.شما که به اینترنت دسترسی دارید
    امید وارم هستم که بهبهانی باشید!
    پس به عکس های قبل و بعد سردشت را نگاه کنید
    مهندس کشت زر زیدون را اباد کردند
    ایشان با دلسوزی تمامی این کار هارا انجام دادند
    ایشان میتوانند به راحتی از شما بابت این مطلب شکایت کنند
    پس حواستان باشد چه چیزی را درسایت خود میگذارید…
    واقعا خجالت دارد
    مردم بهبهان به هوش باشید !
    ماکسی را میخواهیم درد بیکاری جوانهایمان را علاج کنند
    برای شهرمان امکانات فراهم کنند
    برای شهرمان بودجه بیاورد
    حواستان باشد چه کسی را انتخاب میکنید…
    خواهشا فردی دلسوز باشد…

    یاعلی

    در مجموع اونایی که میگن کشت زر تونست زیدون رو آباد کنه خودشون بر این موضوع اضعان دارن که ایشون میتونه شهردار موفقی باشه اما برای نمایندگی فاکتورهای دیگری هم باید داشته باشد از جمله تیم فکری قوی، دیدگاه قوی سیاسی و …. که بنده نمی دونم ایشون تواناییشون در چه حده پس بهتره که طرفداران ایشون بیشتر برای ایشون تبلیغ کنن …
    در مورد جناب ضرغامی هم بنده چند کلیپ از ایشون دیدم که متاسفانه به نظر می رسید که پیام ویدئویی خودشون رو هم داشتن از رو و به سختی میخوندن به همن خاطر نمیدونم ایشون واقعا پتانسیل نماینده شدن رو دارن یا نه و فقط به خاطر عضویت در تشکیلات اصلاحات رای آوردن ؟
    از مردم بهبهان خواهشمندم با دید باز بین این دو عزیز یکی را انتخاب کنند

    کشت زر اگه آش دهن سوزی بود از سردشت بیرونش نمیکردن

    اقا سعید!
    […] رو به دلیل اینکه میخواستند پول غیر مجاز وارد سردشت کنند بیرون کردند . حتی به دلیل بیرون کردن مهندس کشت زر مردم سردشت به پا خواستند و بر در شورای سردشت قفل زدند.فیلم آن هم هست

    هر دو کاندیدا افراد بسیار محترمی هستن و به شخصه با شناختی که از هر دو دارم احترام بسیار زیادی برایشان قائلم!
    از آنجایی که ما بهبهانی آباد میخواهیم و با توجه به ثابقه مدیریتی و اجرایی جناب کشتزر، رای ما مهندس کشتزر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک سال پیش