1 اردیبهشت 1403
از سال ۱۳۹۱
derakht

روی بهبهان زردتر می شود // تیشه فرماندار به ریشه درختان خیابان پیروز !

شنیدن خبرهای ناگوار در بهبهان عادتی چندین و چندساله شده است . روز به روز تعداد این اخبار بیشتر و بیشتر می شوند و ادارات و مسئولین بهبهانی رقابت بسیار نزدیکی جهت کسب مقام اول در خبرسازی و کارشکنی دارند ، تلاش می کنند تا از یکدیگر عقب نمانند و به نحو احسن به رقابت بپردازند : اختلاس در موسسه (…)، سرقت سکه های قدیمی توسط یکی از کارگران سابق  اداره (م ف)، تعداد تصادفات در جاده های غیر استاندارد علی الخصوص جاده تبلیغاتی سیمان، تخریب آثار باستانی (حفاری های غیر قانونی در منطقه تاریخی ارگان بدون اطلاع اداره مربوطه)، استخدام نیروهای آموزشی غیر متخصص در اداره (آ و پ) و اعتراض مردم، کشف زباله های عفونی در سطح شهر ، انصراف تیم هندبال بهبهان از لیگ برتر به دلیل مشکلات مالی (تیمی که عده ای از آقایان ، همچون قضیه ی جاده سیمان ، در خصوص آن تبلیغات فراوانی انجام دادند و تمام سطح شهر پر شده بود از بنرهای تقدیر و تشکر، اما در حال حاضر همانگونه که پیش بینی و به مسئولین مربوطه هم گوشزد کرده بودیم این تیم به دلیل مشکلات مالی قادر به ادامه مسابقات خود در لیگ نیست و می خواهد از این مسابقات انصراف بدهد)؛ جداسازی تعدادی روستا از بهبهان هم خبری است جدید که امیدواریم با مخالفت و پیگیری های بیش از پیش مسئولین مربوطه ، این انتقال لغو شود.

و اما شاهکار جدید عزیزان تصویب قطع حدود ۲۰۰ اصله درخت در حد فاصل میدان پرستار(بیمارستان) تا سه راهی سیمان ، با توجیه افزایش ” ایمنی تردد عابرین و راکبین” است . جریان از این قرار است که طی جلسه شورای هماهنگی ترافیک شهرستان در ۲۴ آبان ماه ، مصوباتی تصویب می شود که از جمله ی آنها همین قطع درختان مذکور است . توجیه مسئولان ، از جمله آقای فرماندار و رئیس راهنمایی و رانندگی این است که تعدد درختان بلوار ها و پرشاخ و برگ بودن آنها مانع دید کافی “راکبین” است و این می تواند ، موقع عبور عابرین ، باعث تصادف شود ! پس بیایید درختان این مسیر را یک در میان قطع کنیم !!! با این راه حل و به همین سادگی قرار است بخشی از مشکلات ترافیکی و مساله ی تصادفات کم شود.

همچنین ، قرار است در فواصل مشخص و یا نقاط حساس معبرهایی احداث شود تا عبور و مرور شهروندان راحت تر شده و ترافیک در این مسیرها روان تر گردد . البته برای جبران مافات ، در همان مصوبه قید شده که به جای درختان قطع شده درخت های دیگری کاشته شود .

این تصمیم از بسیاری جهات قابل انتقاد است. نخست اینکه اگر انبوه درختان و پرشاخ برگی شان مانع دید است ، چرا باید قطع شوند و دوباره درختانی به جای آنها کاشته شود ؟ جواب مسئولان این است که قرار است درختچه کاشته شود . اما با در نظر گرفتن ارتفاع بلوار و ارتفاع رشد درختچه ها ، باز رانندگان دید کافی به آن طرف خیابان و عابرینی که قصد عبور از بلوار را داشته باشند ، ندارند . از این گذشته ، طبق قانون و منطقاً ، عابران باید از  خط عابر پیاده و معبرها عبور کنند ، نه از وسط بلوار که خطر بروز تصادف را بیشتر می کند .

آیا با هرس کردن پایین درختان مثلا تا ارتفاع حدود ۱ و نیم متر ، نمی توان دید کافی مورد نظر را ایجاد کرد ؟ قابل ذکر است که همین پیشنهاد ساده و عملی از طرف برخی منتقدین این مصوبه و حتی بعضی از مشاورین فرماندار به ایشان داده شده ، اما گویا گوش شنوایی وجود ندارد و نظر قاطع مسئولان بر قطع درختان است .

به علاوه ، اگر قرار بر ایجاد معبر باشد ، دیگر چرا باید این همه درخت نابود شوند ؟ حداکثر شاید بتوان مثلا یکی دو درختی که در محل ایجاد هر معبر وجود دارد ، قطع کرد ؛ اما گویا درختان بی چاره مزاحمت های بسیاری برای مسئولین ایجاد می کنند و باید به هر ترتیب از بین بروند .

آیا با این منطق نمی توان به سراغ دیگر بلوارها و درختان رفت و با تبر به جانشان افتاد ؟!! آیا با همین توجیه نبود که درختان و نخل های زینتی خیابان عدالت را بریدند و به جای آنها تابلوهای تبلیغاتی شهرداری را کاشتند ؟! آیا این همه هزینه ای که تا کنون برای این درختان شده ، کاری عبث و از ابتدا اشتباه بوده است ؟

قطعا کاهش ترافیک و خطر احتمال تصادف امری است نیکو و مورد تایید ، اما نه به قیمت نابودی این همه درخت . همه می دانیم که در بهبهان با کمبود فضای سبز مواجه ایم . درختان این مسیر علاوه بر تولید اکسیژن و کاهش آلودگی ایجاد شده توسط وسایل نقلیه ، به سرسبزی و زیبایی مبلمان شهری و نیز  ایجاد تعادل گرمایی کمک شایانی می کنند ، و همچنین گرد و غبار را کاهش می دهند .

با وجود عدم موافقت اداره ی محیط زیست با این مصوبه و نامه نگاری در این خصوص ، این انتقاد بر این ارگان وارد است که چرا مخالفت صریح و محکمی در جلسه ی شورای ترافیک از طرف آنها صورت نگرفته است ؛ طبق شنیده ها نماینده ی این اداره تا پایان جلسه حضور نداشته و به دلیلی نامعلوم آنجا را ترک کرده است ، در صورتی که شاید با حضور و مخالفت مستدل و قاطع خود می توانست مانع از تصویب چنین مصوبه ای شود .

امیدواریم بر خلاف رویه ی تصمیمات و عملکرد اکثر مسئولین تا کنون ، از این پس شاهد این باشیم که هر مسئول قبل از تصمیم گیری و اجرای هر طرح و برنامه ای ، با صاحب نظران و کارشناسان مجرب مشورت نماید ، تا خانه ای را که با صرف هزینه های بسیار بنا می کند ، مسئول بعدی از بنیان ویران نکند .

    خدمت رسانه محبوب، مردمی و دلسوز بهبهان سلام میکنم که خودشان را آماج حملات مسئولین کرده اند ولی از حق مردم و نشر حقایق کوتاه نیامده اند که بسی جای سپاس و تشکر فراوان را دارد.
    در خصوص مطلب فوق به استحضار می رسانم متاسفانه در شهر ما همیشه ادعا میکنیم تصمیمات ما بهترین تصمیم است و اگر اشتباه هم باشد مسئولین محترم بر آن تصمیم اشتباه بیشتر اصرار و پافشاری می کنند. حتی از شهرهای دیگر هم الگو برداری نمیکنیم و بر روی تصمیماتمان یک روز و حتی یک ساعت فکر نمیکنیم و در آن واحد تصمیم گیری میکنیم (قابل توجه جناب فرماندار غیر بومی و غیر دلسوز که تصمیمات بی درنگ قابل تامل و قابل پیگیری فراوانی می گیرند) بدون هیچ تحقیقی و مشورتی فورا تصمیم نادرست میگیریم.
    حال پیشنهاد بنده راجع به مطلب فوق گذری در خیابان زند شیراز است. در این خیابان علاوه بر استاندارد بودن بولوار و استاندارد بودن پایه های چراغ و روشنایی (لوکس) سطح خیابان، نرده هایی را در بولوار قرار داده اند تا عابرین از روی چمن ها عبور نکنند و فقط در محل هایی که برای گذر عابر تعبیه شده است ، عابر می تواند عبور نماید.
    و ضمنا در این محلها روشنایی چراغ بیشتر است جهت دید بهتر رانندگان و حفظ امنیت جانی بهتر عابرین پیاده.
    اما متاسفانه در بهبهان دقیقا بر عکس است و محل عبور عابر یا محلهای پر تردد کم نور تر و بی نظم تر می باشد (مانند روبروی مجتمع پزشکی مرکزی خیابان پیروز)
    لطفا راجع به روشنایی معابر، تقاطع ها، چهار راه ها و خیابانهای بهبهان هم گزارشی تهیه نمایید.
    سرافراز باشید.

    بنظر بنده تمام این تصمیمات لحظه ای همه متوجه نماینده محترم است.خدا را شاهد میگیرم تمامی مسئولین حق هیچ کاری را ندارند تا زمانیکه نماینده دستورش را بدهد.تمامی مدیران بله قربان گو هستند.بخدا قسم رییس دانشگاه اگر بخواهد دو واحد به کسی بدهد باید با دفتر نماینده تماس بگیرد.خودم شاهد بودم.وقتی مدیریت علمی حکمفرما نباشد میشود عملکردی مثل آقای شریعتی.امیدوارم مردم بهبهان ۷ اسفند آینده خود را با انتخاب فردی لایق بهتر رقم بزنند.انشالله

    یه خیابون صاف و قشنگ با درختاش تو شهرمون هست میخواین خرابش کنین
    نمیذاریم
    اگه این بشه مردم دیگه ساکت نمیشینن
    خو آخه قطع درخت مگه راهشه
    مثلا تحصیلات عالیه دارین و بهش مینازین
    چوپون تو بیابون از شماها بهتر فکر میکنه
    واقعا که
    با تشکر از ارگانیان

    واقعا جای تاسف داره برا همچین تفکری.هر چند از یه فرماندار غیر بومی و غیر دلسوز نباید انتظاری بیشتر از این داشت.همه ما مسئولیم.باید به اداره محیط زیست و عملکرد ضعیفش اعتراض کرد ، که چرا در مقابل اظهارات و دستورات غیر فنی و غیر دقیق فرماندار سکوت کرده.تو شهر های دیگه درختا رو شناسنامه دار کردن.اما تو شهر ما به راحتی

    درخت قطع میکنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک سال پیش