10 فروردین 1403
از سال ۱۳۹۱
یادداشت شریعتی نماینده بهبهان در روزنامه شرق

یادداشت نماینده بهبهان در روزنامه شرق // برجام نقطه عطف تاریخ دیپلماسی ایران

محمدباقرشریعتی نماینده بهبهان و آغاجاری؛ در روزنامه شرق طی یادداشتی یک بار دیگر بر اهمیت تصویب برجام تاکید کرد و نوشت :

بشراز دیرباز برای رسیدن به اهداف فردی یا جمعی از ابزارهایی استفاده می کرده که این ابزارها به تدریج دستخوش تغییراتی شده است. در جوامع بدوی، کاربرد”زور” در حل اختلافات و منازعات میان انسان ها بیشترین سهم را داشته اماهر چه انسان پیشرفته‎ ترو مترقی تر شده از سهم ” زور ” کاسته و بر “گفتگو” افزوده است.

در سال‎های پس از دفاع مقدس با وجود فشارهای همه جانبه‎ی سیاسی و اقتصادی که از سوی قدرت‎های غربی وارد می شد، رویکرد دولت جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر عقلانیت و پرهیز از تنش بود.

این روند در دولت دکتر روحانی به شکل متفاوت تری دنبال شد و تیم وزارت خارجه و دکتر ظریف، با هوشمندی و تدبیر به حل مسائل باقیمانده از گذشته پرداختند که به نوعی یک نقطه عطف به شمار می رود.

این در حالی است که دولت های منطقه و قدرت های جهانی آشکارا برای ناکام گذاشتن تلاش های کارگزاران سیاست خارجی ما سعی می کردند و رژیم اسرائیل و لابی‎های وابسته به آن درغرب، همه‎ی نفوذ وامکانات خود را برای عقیم گذاشتن مذاکرات هزینه کردند. دومین رژیمی که با همراه کردن برخی دول عربی، کمپین بزرگی علیه منافع جمهوری اسلامی در بحث هسته ای به راه انداخت ، دولت آل صعود بود.

دولت ریاض با صرف هزینه های هنگفت به مخالفت صریح با روند مذاکرات پرداخت. در همین حال خبرهایی پیرامون همکاری‎های دیپلماتیک عربستان واسرائیل منتشر شد که به‎طور مشخص« اخلال در روند مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و گروه ۵+۱» یکی از محورهای اصلی این همکاری ها بود. مع‎الوصف توانستیم مذاکرات را تا حصول نتیجه مطلوب پیش ببریم و بیشترین امتیاز را از طرف مقابل بگیریم.

یکی از مهمترین رموز پیروزی ما در مذاکرات پیچیده هسته ای وتسلط بر شانتاژها و فشارها، «وحدت و یکپارچگی» بود که با مدیریت عالی مقام معظم رهبری، همه سطوح حاکمیت را شامل می شد.

حقیقت این است که مسیر دشوار و پر مخاطره‎ای که از بزرگراه دیپلماسی تا میدان «برجام» طی شد؛ متضمن حقوق شهروندانی است که ” صلح ” ، “آرامش ” و ” رفاه “را همراه با عزت ملی از دولتمردان خود مطالبه می کنند.

باید در نظر داشت برجام در دو بعد خارجی و داخلی حائز اهمیت فراوان است. لغو تحریم ها و فشارهای غیر قانونی که بر کشور ما و اقتصاد ملی سنگینی می کرد کمک بزرگی به مجموعه ساختار سیاسی، اقتصادی واجتماعی کشورخواهد بود و فرآیند توسعه و پیشرفت برای دستیابی به اهداف عالیه نظام را تسریع خواهد کرد.

در کنار تاثیرات مثبت داخلی، دستگاه دیپلماسی ما توانست با تسلط بر تحرکات گسترده رقبا که زیرنفوذ لابی های صهیونیستی، سرسختانه به جو سازی و تبلیغات علیه برنامه صلح آمیزهسته ای ما می پرداخت، چهره‎ای مثبت، خردگرا و مقتدر از ایران را به جهانیان نشان دهد.

یادداشت شریعتی نماینده بهبهان در روزنامه شرق

امروز می توان گفت دنیای “پسا برجام ” با دنیای “پیشا برجام” تفاوت های آشکاری دارد که عمدتا برای تامین منافع ملت شریف ایران بوده و تاکیدی است براینکه نه تنها درحوادث منطقه‎ای بلکه درمنازعات بین المللی، ایران قادر است نقش تعیین کننده و اساسی بازی کند. بدیهی است که یکی از مهمترین دلایل مخالفت‎های همه جانبه بین المللی با مذاکرات هسته ای، هراس از توفیق کشور ما در این مذاکرات و پررنگ‎تر شدن نقش و حضور توام با حقانیت ما بوده است. دعوت ازایران برای حضور دراجلاس بین المللی حل بحران سوریه در همین راستا قابل تحلیل است.

اکنون در شرایط پیچیده ای که بر خاورمیانه حاکم است و حضور داعش در منطقه و اهداف توسعه طلبانه خطرناکی که این گروه دنبال می کند؛ همچنین نگرانی های ناشی از تجزیه و چند پاره شدن برخی کشورهای منطقه، لازم است کشور ما با دیپلماسی فعال منطقه ای، ابتکار عمل را در دست گیرد.

در شرایط کنونی حاکم بر روابط بین المللی بی تردید «دیپلماسی» است که میزان اهمیت، قدرت و نفوذ یک کشور را نشان می دهد. بنابراین جمهوری اسلامی ایران به‎عنوان بزرگترین قدرت منطقه می بایست ضمن حفظ دستاوردهای دیپلماتیک ارزشمندی نظیر «برجام» برای بسط و گسترش حضور و نفوذ خود از همه ظرفیت های موجود نهایت استفاده را به‎عمل آورد.

روزنامه شرق/شماره ۲۴۵۲ –  پنج شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک سال پیش