4 اردیبهشت 1403
از سال ۱۳۹۱
احسان غلامپور، دبیر انجمن صنفی آموزشگاههای آزاد بهبهان

گزارش یک جلسه // بغض ” آموزشگاه های آزاد” بهبهان شکست!

روز گذشته نشستی در فرمانداری بهبهان برگزار شد که شاید با سایر جلسات این اداره کمی متفاوت بود. اینبار فرماندار بهبهان میزبان مسئولین اداره محترم فنی و حرفه ای و مدیران آموزشگاههای آزاد بود. آموزشگاههایی که با تکیه بر هنر و هزینه های شخصی خود سالهاست پای در عرصه ی سخت و طاقت فرسای آموزش گذاشته اند و همچنان با عشق و علاقه پای تعهد خود ایستاده اند اما نارسایی های پیش آمده در این سالها کمی دلشان را به درد آورده بود. رشد بدون مجوز برخی آموزشگاهها، عدم همکاری برخی نهادها برای آموزش پرسنل خود از طریق آموزشگاههای آزاد و عدم وجود توانایی در برخورد با متخلفین این حوزه از جمله درددل های این مدیران با فرماندار بهبهان بود.

در ابتدا سعید عدالت، سرپرست محترم اداره فنی و حرفه ای بهبهان، شرح مختصری از وظایف آموزشگاههای آزاد و همچنین آمار مختصری از تعداد آموزشگاههای فعال و تعطیل شده بهبهان ارائه داد و در ادامه احسان غلامپور، رئیس انجمن صنفی آموزشگاههای آزاد بهبهان، مشکلات عمده این صنف را خدمت فرماندار محترم قرائت کرده و به سوالات ایشان پاسخ داد.

احسان غلامپور، رئیس انجمن صنفی آموزشگاههای آزاد بهبهان
احسان غلامپور، رئیس انجمن صنفی آموزشگاههای آزاد بهبهان

ملک خدایی، فرماندار بهبهان ضمن تقدیر از این قشر فهیم و فرهیخته ، از  اهمیت وجود این آموزشگاهها سخن گفت و به ایشان قول داد، مشکلات آنها را بصورت جدی پیگیری کرده تا انشالله از این طریق دوباره شاهد رونق بازار کارآفرینی و کارآموزی در بهبهان باشیم.

در ادامه متن ارائه شده توسط مدیران آموزشگاههای آزاد خدمت فرماندار محترم و همچنین مصوبات این جلسه آورده شده است :

طرح های مرتبط با رفع تنگناها و فعال سازی آموزشگاههای آزاد فنی و حرفه ای شهرستان بهبهان

۱-در ماده ۲۱ از قانون پنج ساله پنجم،ماده ۱۵۱ قانون پنج ساله چهارم،ماده ۱۴۶ قانون پنج ساله سوم و همچنین تبصره ۸۴ قانون برنامه اول و دوم توسعه، سازمان فنی و حرفه ای کشور به عنوان متولی آموزشهای مهارتی در کشور شناخته میشود.لذا در راستای خدمات رسانی بیشتر به اقشار مختلف جامعه و اشتغال زایی بخشی از این آموزش ها  توسط این سازمان به آموزشگاههای آزاد سپرده میشود،در شرایطی که موسسین محترم آموزشگاههای آزاد بعنوان سرمایه گذاری مبالغی را صرف تامین شرایط و ضوابط تاسیس آموزشگاهها اعم از اخذ تاییدیه از اداره اماکن جهت مکان و پرسنل ،اجاره یا خرید مکان مستقل صرفا جهت فضای  آموزشی ،داشتن زیر بنای کافی ،نداشتن تداخل حتی دردرب  ورودیه آموزشگاه با هیچ مکان صنفی یا مسکونی دیگری،استفاده از مربی هم جنس جهت آموزش کارآموزان،اخذ مجوز  مینمایند.

بزرگترین معضل پیش روی آموزشگاههای آزاد دخل و تصرف ادارات نهادها و ارگانهای مختلف  مانند اداره آموزش و پرورش،سازمان هلال احمر،بسیج و غیره در امر آموزش، مراکز آموزشی غیرمجاز و آموزش در مغازه ها و منازل سطح شهر بدون هیچگونه نظارت  میباشد.

لذا با توجه به موارد ذکر شده آیا صحیح است که اداره آموزش و پرورش شهرستان که جز یکی از نهادهای مرتبط با مرکز فنی حرفه ای میباشد اقدام به اعطا مجوز به آموزشکده هایی مانند انشان و کانون شاهد نمایند؟که این خود ضربه ای جبران ناپذیر به پیکره آموزشگاههای آزاد سطح شهرستان وارد مینماید.

آیا صحیح است که سازمان هلال احمر بعنوان یک نهاد رسمی که موضوع آموزش آن باید آموزش مقابله با بحران و بلایای طبیعی ،کمک های اولیه و تربیت امدادگر  باشد،اقدام  به آموزش رشته هایی مانند کامپیوتر و خیاطی بدون تهیه امکانات کارگاهی و با هزینه های کم نمایید؟

آیا صحیح است که در شهرستان شهید پرور بهبهان که همیشه حضور و تاثیر اداره اماکن جهت نظارت بر شرعیات و عرف جامعه پر رنگ حس شده،در هر کوی و برزن شاهد نصب تابلو یا پارچه اعلان روی سر در مغازه ها یا منازل  مبنی بر ارائه آموزش در رشته های مختلف باشیم؟که خود باعث ایجاد خطر برای امنیت اخلاقی شهرستان میباشد.

در شرایط بد اقتصادی حاکم بر آموزشگاهها مطلع شدیم برخی آموزشگاهها نامه مربوط به پرداخت عوارض شهرداری دریافت نموده اند.

نشست مدیران آموزشگاههای آزاد بهبهان با فرماندار محترم
نشست مدیران آموزشگاههای آزاد بهبهان با فرماندار محترم

لذا بعنوان نهاد ذیربط جهت حل مشکلات ذکر شده فوق راهکارهایی را پیشنهاد مینمائیم:

۱۱جهت تثبیت جایگاه آموزشگاههای آزاد فنی و حرفه ای در آموزشهای مهارتی و حذف موازی کاری دیگر ارگانها و بخشهای غیرمجاز با توجه به بند ۱۶ از سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر حذف اقدامات دستگاههای موازی اعم از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره آموزش و پرورش سازمان هلال احمر بسیج و…

درصورت صلاحدید آن مقام محترم و باتوجه به موارد ذکر شده استدعا دارم طی نامه ای خطاب به کلیه ادارات نهادها و ارگانهای ذیرربط سازمان فنی حرفه ای و آموزشگاههای تابع آن سازمان بعنوان تنها متولی آموزش در سطح شهرستان معرفی گردند. کما اینکه در سایر شهرستان ها مانند ماهشهر این اقدام از سوی فرماندار محترم شهرستان انجام گرفته است

۲-۱تعیین کمیته ای متشکل از نماینده فرماندارونماینده اداره ماکن و نماینده  انجمن صنفی آموزشگاههای آزاد جهت پیگیری موضوع آموزش غیر مجاز و تعطیلی مکانهای آموزشی غیر مجاز

۳-۱تایید متن اطلاعیه پیوست  صادره از روابط عمومی اداره کل فنی حرفه ای مبنی بر عدم استفاده از خدمات در اماکن آموزشی غیر مجاز با توجه به خلاف قانون بودن و ایجاد مفسده

۴-۱تخصیص تخفیف استفاده از وسایل اطلاع رسانی عمومی مانند بیلبوردهای سطح شهر جهت اطلاع رسانی غیر قانونی بودن آموزش غیرمجاز و بدون مجوز

۵-۱در خصوص اخذ عوارض تابلو از آموزشگاهها به اطلاع میرسانم باتوجه به اینکه تابلوهای موجود بر سردر آموزشگاهها صرفا جنبه اطلاع رسانی داشته تقاضای بخشش عوارض شهرداری را داریم.

۲- با توجه به مشکلات و مسائل مطروحه در بند قبلی نامه، که کم شدن استقبال کارآموزی از آموزشهای ارائه شده  یا همان معضل صندلی خالی در آموزشگاههای  آزاد ذیربط را به همراه داشته و موجب عدم سوددهی و یا در مواردی ضرردهی آموزشگاهها شده  و این امر منجر به  تعطیلی برخی آموزشگاههای آزاد  قوی سطح شهرستان در رشته هایی مانند برق و آرایش و پیرایش شده  ودر شرف تعطیل بودن سایر آموزشگاهها،تصمیم به یک شیفت شدن فعالیتها ی آموزشی از طرف برخی آموزشگاههای پرسابقه سطح شهرستان را در پی دارد.از آن مقام محترم تقاضای اعطا تسهیلات با درصد کم جهت  کمک به تامین هزینه های آموزشگاهی را داریم.

 

۳- در راستای بالا بردن سطح کیفی خدمات ارائه شده در واحدهای صنفی طی توافقی ارائه گواهینامه پایان دوره مهارت صادره از سازمان فنی حرفه ای در رشته مربوط جز مدارک لازم برای اخذ جواز کسب  از وزارت صنعت معدن تجارت یا اتاق اصناف عنوان شود.

 

در پایان از سعه صدر شما در گوش سپردن به مسائل و مشکلات آموزشگاههای آزاد بعنوان بخشی از قشر فرهنگی آموزشی کشور کمال تشکر و قدردانی را داریم. امید است با عنایت حضرت عالی راهکارهای پیشنهادی موجود هرچه سریعتر کارشناسی و در صورت امکان اجرایی شده تا قدم مثبتی در راستای تقویت روحیه مدیران محترم آموزشگاههای آزاد شهرستان در راستای انجام هرچه بهتر رسالت آموزشی ایشان باشد لذا هیت مدیره این انجمن از هرگونه همکاری جهت تسریع  و هرچه سریعتر اجرایی شدن موارد فوق فروگذار نخواهد کرد.

 

مصوبات جلسه :

 

  • تعطیلی آموزشگاههای آزاد غیرمجاز
  • ارسال نامه به پالایشگاه بید بلند، کارخانه سیمان و … با این مضمون که طبق بخشنامه استاندار محترم، آن نهاد حق ندارد جهت آموزش پرسنل خود از مربی مدعو از خارج شهرستان اقدام نماید و موظف به همکاری با آموزشگاههای آزاد بهبهان است.
  • تشکیل کمیته مشترک برای بررسی تخلفات و مشکلات آموزشگاههای آزاد که متشکل از فرمانداری، فنی و حرفه ای، اداره اماکن و انجمن آموزشگاههای آزاد
  • اداره صنعت و معدن موظف شد تا ارائه پروانه کسب به متقاضیان را منوط به اخذ مدرک فنی و حرفه ای کند.
  • کلیه ادارات موظفند آموزش های خود را از طریق فنی و حرفه ای و آموزشگاههای آزاد پیگیری نمایند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک سال پیش