5 اردیبهشت 1403
از سال ۱۳۹۱
بازی پیشکسوتان بهبهان

حواشی بازی پیشکسوتان بهبهان و تیم ملی // خیری که ممکن بود به شر تبدیل شود!

از مدت ها قبل افراد و ارگان های زیادی تمام تلاش خود را برای برگزاری دیداری گذاشته بودند که هم رنگ و بوی خیریه داشت و هم از جذابیت های خاص خود برخوردار بود. دیداری که در نگاه سوم می توانست روح فوتبال را دوباره در کالبد بی جان ورزش بهبهان بدمد. اما …

لیست اسامی بازیکنان دعوت شده نشان می داد همه چیز برای برگزاری یک بازی تاریخی برای شهرستان بهبهان مهیاست. چمن قدیمی و زیبای استادیوم ۲۲ بهمن بهبهان هم که دغدغه ی اصلی ملی پوشان سابق ایران بود، روز خوبی را سپری می کرد. حقا و انصافا نمی توان از تلاش های بی وقفه شهردار مهربان منصوریه جناب آقای مهندس محسنی و برادران حق جو که غیرتمندانه سعی در برگزاری باشکوه این بازی داشتند، گذشت.

افراد زیادی تلاش کردند و از جان مایه گذاشتند. قبل از بازی همه در تکاپو بودند تا این بازی به بهترین نحو ممکن برگزار شود. انگار در بهبهان نبودی! همه به طرز باور نکردی همدل شده بودند و اختلافات را کنار گذاشته بودند و تلاش داشتند برای بهبهان آبروداری کنند. ورزشی ها همه یکدل شده بودند و با وجود دلخوری های کوچک پیش آمده که بخش زیادی از آن طبیعی بود، برای بهتر برگزار شدن این بازی تلاش می کردند. اما ماجرا پایان آنچنان خوشایندی نداشت. چرا که نقش اصلی را کسی بازی می کرد که ظاهرا کار را خیلی جدی نگرفته بود. نیروی محترم انتظامی؛ ارگانی که وظیفه تامین امنیت استادیوم را بر عهده داشت، حتی نتوانست جان بازیکنان ملی را تامین کند چه برسد به تماشاگران!

بازی پیشکسوتان بهبهان
حضور افراد متفرقه در کنار زمین که در شروع بازی اخلال ایجاد کرد.

دور تا دور زمین چمن آنچنان از افراد غیره پر شده بود که بازیکنان سابق تیم ملی وحشت کرده بودند. آقای حمید درخشان می گفت: جان سالم از اینجا به در می بریم؟! همین جمله کافی بود تا از ذهنیت سایر بازیکنان درباره آنچه در کنار زمین می دیدند با خبر شویم.

شواهد امر نشان از پایان تلخ و حادثه ساز این بازی می داد، پایانی که بعد از سوت داور آغاز می شد. انگار همه برگزار کنندگان دوست نداشتند داور سوت پایان بازی را به صدا در آورد!

و اما سوت پایان …

هجوم تماشاگران به سمت بازیکنان و احتمال بروز حادثه ای ناگوار. شاید کسی در آن شلوغی، چاقویی …

بازیکنان پیشکسوت تیم ملی که سنی هم از آنها گذشته بود چنان با سرعت  سعی داشتند خود را به رختکن برسانند که دل هر هواداری را به درد می آورد. تیم رسانه ای صدا و سیمای مرکز خوزستان که قرار بود این بازی را بصورت زنده از شبکه استانی پخش کند به دلیل وجود اینگونه مسائل و تاخیر ۲۰ دقیقه ای در آغاز بازی از پخش زنده بازی خودداری کرد. که جای بسی خوشحالی داشت، چرا که اگر پخش میشد افسوسمان صدچندان میشد.

بازی پیشکسوتان بهبهان
حضور تعداد زیادی از تماشاگران در کنار زمین چمن

و اینها قطعنا برای نام بهبهان بخصوص ورزش آن تبعاتی دارد که در آینده نمود پیدا خواهد کرد. و ای کاش نیروهای محترم انتظامی کمی کار را جدی تر می گرفتند. این جمله یک تماشاگر از پشت فنس هنوز در خاطرم مانده که خطاب به چند مامور نیروی انتظامی گفت : “فقط می توانید موتور توقیف کنید! ” جمله ی ساده ای که بسیار جای تامل داشت؛ چرا که آزمون اصلی برای نیروهای محترم انتظامی بهبهان، چنین روزی بود و گرنه کارهای ساده تر را همه می توانند انجام دهند. شاید مسئولان انتظامی اذعان کنند که نیرو کم داشتند که به گواهی همه برگزارکنندگان، تعداد این مامورین در کنار زمین کم نبود ولی جای تعجب داشت که چرا به مسائل دور زمین بی تفاوت بودند و گاها بازی را تماشا می کردند و مواظب فرزندان خود بودند که وارد زمین چمن نشوند!

بازی پیشکسوتان بهبهان
حضور تعداد زیادی از تماشگران درون زمین

متاسفانه نیروی محترم انتظامی از این آزمون سربلند نشد. آزمونی که شاید جدی ترین محک آنها بود. یقینا آنها بسیار انسانهای خوش شانسی بودند چون اگر کوچکترین اتفاقی برای ستاره های قدیمی فوتبال ایران می افتاد باید منتظر پخش اولین برنامه نود می بودند تا ببینند که چگونه نام شهرشان بر سر زبان میلیون ها ایرانی می افتاد و حتی شاید بازتاب آن جهانی میشد و تا سالها نام بهبهان با آن اتفاقات تلخی که با خوش شانسی تمام نیفتاد، گره میخورد. کاش لحظه ای این مسئله را تصور کنید تا به عمق ماجرا پی ببرید.

بازی پیشکسوتان بهبهان
حمید درخشان، بازیکن سابق تیم ملی

بازی با نتیجه مساوی ۲-۲ به پایان رسید اما بازی اصلی را خیلی ها باختند. در اینجا باید از تماشاگرانی که با صبر و حوصله روی سکوها نشستند و این صحنه ها را دیدند، عذرخواهی شود. و ای کاش همه مردم شریف بهبهان بدانند عزیزانی بودند که هفته ها برای برگزاری باشکوه این بازی خیریه تلاش کردند ولی نمود ظاهری بازی، چیزی دیگری را رقم زد. به نوبه خود از برگزارکنندگان واقعی و گمنام این بازی، تماشاگران فهیم و همشهریانی که برای کمک به کودکان سرطانی بلیط بازی را خریدند و تشریف نیاوردند، کمال تشکر و قدردانی می کنم. شاید روزی دوباره شاهد اینگونه بازی ها باشیم ولی آن روز ظاهرا نزدیک نیست …

 

گوشه هایی از تصاویر بازی و حواشی آن :

 

عکاسان : خانم مهرناز روزی طلب، آقایان محمود ممتازان، محمد شباهنگ و پیمان شباهنگ

    یعنی بازی به این مهمی فقط ۲۰ عکس داشت ؟!

    سلام ، نفس کار بسیار بسیار قشنگ بود ، حاشیه ها را لطفا خیلی برجسته نکنید که با اینکارتون شیرینی کار بسیار قشنگ را از بین می برید ، ضعف نیروی انتظامی بجای خود ولی فرهنگ ضعیف تماشاگران برای شهر سرشار از تمدن بهبهان بسیار بد بود ، یک لحظه دویدن و با بازیکن ملی دست دادن و سلفی گرفتن بد نیست و اشتیاق را نشان میدهد ولی قبل از بازی بایستی شهرداری سعی در ارتقا فرهنگ می کرد ، البته خیلی تلاش کرد و اخبار خوبی هم رسید ولی همیشه چند نفر هستن که شیرینی را به کام همه تلخ کنند ،از طرفی بسیاری از پرسنل خدوم نیروی انتظامی سعی در ارتقا فرهنگ همکارانشان میکنند ولی متاسفانه بازخورد همچنان بد است و سلیقه ای ، شاید خیلی از ما برخورد خارج از ادب نیروی انتظامی را در سطح شهر در کوچکترین مسایل دیده ایم که انشالله با همت عزیزان بهتر خواهد شد

    متاسفانه تمام نهاد هاد های دولتی در اارعه خدمات به همشهریان ضعیف عمل کردن مخصوصا نیروی انتظامی ، اما انتقاد کاری رو پیش نمیبره خواهش من از مسعولین اینه که ریشه های فرهنگ رو در شهرستان تقویت کنن و بجای اجرای مراسمات پر دخل و خرج و بی خودی مراسماتی با مبحث فرهنگی و ترویج فرهنگ ایرانی رو در بهبهان در برنامه کاری خود داشته باشن ،این حق ما نیست که شهری با فرهنگ بیگانه داشته باشیم هر جامعه نیاز مند یک فرهنگ پایه و اساسیه که کانون جامعه هم خوانواده هاست پس از خوانواده های محترم هم تقاضای احیای فرهنگ اصیل ایرانی رو دارم
    زنده یاد محمد جعفر بهبهانیان هدفش از ساخت بسیاری از مراکز تفریحی و ورزشی تنها گسترش محدوده شهری نبود بل گسترش فرهنگ ما بود متاسفانه یکی از اصلی ترین عوامل مخرب فرهنگ ما جوانان کجرو و ناهنجار شهر هستند که نه با زور نیروی انتظامی درست میشن نه با زندگی دراجتماع بلکه تنها خانواده ها که کانون جامعه هستند میتونن این نابهنجاری رو درمان کنن
    در باره بازی دیروز هم مردم فیور بشدت فرهنگ مارو تخریب کردند متاسفانه، شهر خوب شهروند خوب میخواد،
    از تمامی مسعولینی که برای ویشرفت بهبهان تلاش می کنند کمال تشکر رو دارم اما کمی هم به پیشرفت فرهنگی بپردازید

    کاملا در عکسها مشخصه که بهبهانیا روی سکو بودن و کیا دورو بر زمین !!!

    تا وقتی که اینچنین تفکراتی در بین ما هست و اختلافات قومی ، نه پیشرفتی میکنیم و نه تغییری ، حالا هرچقدر میخوایم دم از تاریخ و فرهنگ و اینا بزنیم…

    نمیشه واسه یه بازی فرهنگ یک شهر رو تغییر داد . این کار بر عهده خود مردم شهره که فرهنگ صحیح در مورد هر چیزی رو یاد بگیرن و ( استفاده) کنن . اما شورای تامین شهرستان که باید و حتما از فرهنگ شهر باخبره ، نباید اجازه میداد دور زمین شلوغ بشه . درب ضلع شمالی و ورودی به زمین چمن کاملآ باز بود . چرا ؟ پرسنل انتظامی که واسه پایین آوردن مردم از بالای سقف جایگاه رفتن همونجا وایسادن به تماشای بازی . چرا ؟ در گفتگو با یکی از درجه داران انتظامی که سرگرد بود ، گفت اینا که دور زمینن همشون کارت دارن . برای توجیح عملکرد دروغ چرا ؟ امیدوارم ، امیدوارم ، امیدوارم روزی برسه که مردم شهرم به درجه ای از فرهنگ برسن که نیرویی واسه برقرای نظم نیاز نباشه .

    سلام به همشهریهای عزیز
    من از اول بازی رو سکو بودم ، تنها ضعف برگزاری نیروی انتظامی بود که برای دیدن بازی امده بودند نه کنترول حاشیه ها و در ضمن کدوم سازمان به این همه نفر ایدی کارت داده بود ، والا هر کی رو میدیدی یه برگه رو سینش بود و تو پیست برا خودش می چرخید .

    آقا مردم فرهنگ برگذاری مراسم اینچنینی رو ندارن . واقعا که بابا عابرومون رفت بخدا

    نیروی انتظامی رو که نگو اصلن معلوم نیست تا کی می خوان خواب باشن .
    خدا بداد شهرمون برسه با این نیرو

    تحلیل خیلی خوبی بود ، ضعف شدید نیروی انتظامی و مسئولین شهری کاملا مشهود بود از عهده امنیت یک بازی بر نیومدند خیلی از از افراد در کنار زمین از نور چشمی های مسئولین شهری بودند این کار علت اصلی بود که بعدا عده ای هم ترغیب شدند بیان کنار زمین ، قابل مقایسه نیست به لحاظ ابعاد یک مراسم ولی به عنوانی نمونه اگر یادتون باشه بهار سال ۹۰ مراسم عظیم ستاره صبح به مدت ۳۰ شب در بهبهان برگزار شد و هر شب چندین هزار از این مراسم دیدن کردن که خدا رو شکر مشکل خاصی رخ نداد امنیت اون مراسم به عهده سپاه و بسیج بود ، نیروی انتظامی وقتی میدوسنت نمیتونه امنیت بازی رو تامین کنه نهایتا میتوسنت از اهواز کمک بخواد ، ولی این نکته رو هم در نظر بگیرید در استادیوم بسیاری از افرادی که در کنار زمین اومدند بهبهانی نبودند. تماشاگران فهیم اکثرا بر روی سکو بودند.

    نظر حمید درخشان در مورد سفر به بهبهان :
    حمید درخشان سرمربی سابق پرسپولیس پس از بازی خیرخوانه تیم پیشکسوتان در شهر بهبهان، در گفت و گو با روزنامه خبرورزشی :
    قبل از هر چیز از سفر به بهبهان برایمان بگویید.
    آن چیزی که به شدت من و دوستانم را تحت تأثیر قرار داد، شور و شوق مردم خونگرم شهرستان بهبهان بود. برای یک بازی دوستانه آن هم بین پیشکسوتان حدود ۶ یا ۷ هزار تماشاگر به استادیوم ۲۲ بهمن بهبهان آمدند و با لطف و محبت خود همه ما را تحت تأثیر قرار دادند.
    شنیدیم مردم بهبهان از هر فرصتی برای گرفتن عکس یادگاری با شما، مجید جلالی، محمد پنجعلی، فرشاد پیوس، پرویز مظلومی، هادی طباطبایی و… استفاده می‌کردند.
    برای خودمان هم ناباورانه بود. همگی به یاد دوران جوانی و زمان بازی افتادیم. عجیب بود که مردم بهبهان این همه فوتبالی هستند. در هتل محل اقامت، استادیوم، رستوران و… شرمنده‌مان کردند. از یک نوجوان ۱۴ ساله بگیرید تا پیرمرد ۶۰ ساله واقعاً محبت داشتند و هرگز مهمان‌نوازی بهبهانی‌ها را فراموش نمی‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک سال پیش