6 اردیبهشت 1403
از سال ۱۳۹۱
روز جهانی تئاتر در بهبهان

شبِ خوب تئاتر بهبهان در روز جهانی تئا‌تر!

مراسم بزرگداشت روز جهانی تئا‌تر در بهبهان با ااجرای نقالی و نمایشنامه‌خوانی، قرائت پیام روز جهانی تئا‌تر، شعر خوانی، اجرای موسیقی و تجلیل از پیشکسوتان تئا‌تر بهبهان برگزار شد.

مراسم بزرگداشت روز جهانی تئا‌تر در بهبهان به همت آموزشگاه هنرهای نمایشی چهارسو برگزار شد. این مراسم علاوه بر اجرای نقالی و نمایشنامه خوانی و قرائت پیام روز جهانی تئا‌تر، شعر خوانی و اجرای موسیقی هم داشت و در همین فضا بود که از پیشکسوتان تئا‌تر بهبهان هم تجلیل به‌ عمل آمد.

این مراسم با قرائت بیانیه روز جهانی تئا‌تر توسط اورانوس شرافت از بازیگران تئا‌تر بهبهان آغاز شد. سپس مجری مراسم از مرتضی موفق، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئا‌تر بهبهان برای اجرای نقالی دعوت به‌عمل آورد که با استقبال و تشویق بسیار حضار مواجه شد.

بخش بعدی مراسم، اجرای موسیقی پاپ توسط عبدالله تجلی آهنگساز تئا‌تر و خواننده نام آشنای بهبهانی با اجرای دو قطعه موسیقی محلی بود که شور و شعف خاصی به این مراسم داد.

تجلیل از چهار پیشکسوت تئا‌تر بهبهان مهم‌ترین بخش این مراسم با شکوه بود که اشک شوق را از چشمان آن‌ها جاری کرد.

روز جهانی تئاتر در بهبهان
تجلیل از پیشکسوتان عرصه تئاتر بهبهان

فرزاد صدری از کارگردانان سابق تئا‌تر بهبهان که اجرای این بخش از مراسم را عهده دار بود، هنگامی که از کریم کریم‌پور، نمایشنامه نویس و کارگردان پیشکسوت تئا‌تر بهبهان خواست برای دریافت لوح تقدیرش به صحنه بیاید، در سخنانی گفت: “در سال‌هایی که موشک و بمب جنگ تحمیلی، چراغ خانه‌ها و برخی از دستگاه‌های اداری را خاموش نگه داشته بود، کریم‌پور با روشن نگه داشتن چراغ صحنه تئا‌تر، تلاش بسیاری برای زنده نگه داشتن این هنر در بهبهان صورت داد و می‌توان گفت سال‌های عمر این هنرمند نقاشی و تئا‌تر و شعر و قصه سال‌های پر باری بوده و مدعای زحمات او هم علاوه بر پویایی هنر نمایش بهبهان، تربیت بازیگر خوبی چون نصرالله رادش است که کار خود را با بازی در نمایش ” لبیک یا ثارالله ”  کریم‌پور آغاز کرد و بعد‌ها با بازی در نمایش‌های “نیم روز خونین” و “دل‌های منتظر” با کارگردانی کریم‌پور، خود را به عنوان بازیگری قابل در تلویزیون معرفی کرد.”

در این مراسم همچنین از محمدعلی افروشه که از سال ۵۸ با بازی در نمایش ” گراز‌ها ” به نویسندگی و کارگردانی کریم کریم‌پور کار تئا‌تر خود را آغاز کرده است، تقدیر شد.

افروشه هم‌بازی نصراله رادش در کارهای کریم‌پور بود که پس از حضور در جبهه‌های جنگ به اسارت دشمن درآمد. افروشه اما پس از آزادی، کار تئا‌تر را در بهبهان از سر گرفت و هنوز به عنوان بازیگر در این عرصه فعالیت دارد. او تجربه کارگردانی یک تئا‌تر سنتی آیینی را نیز در کارنامه خود دارد.

روز جهانی تئاتر در بهبهان
تجلیل از پیشکسوتان عرصه تئاتر بهبهان

ایوب غلامی که سال‌ها در گود زورخانه به عنوان مرشد حضور داشته است، دیگر پیشکسوت تئا‌تر بهبهان بود که مورد تجلیل قرار گرفت. ایوب غلامی نیز که سابقه بازی و کارگردانی در تئاترهای بهبهان را دارد، پس از حضور در جبهه‌های جنگ با قطع یک پای خود به عنوان جانباز جنگ تحمیلی شناخته شد و پس از آن با ورود به عرصه نمایش و بازی و کارگردانی، مدت‌ها ریاست انجمن نمایش بهبهان را بر عهده گرفت.

او با تشکیل گروه هنری رهسپار، دانش آموزان زیادی را برای تئا‌تر تربیت کرد که بسیاری از آن‌ها همچنان به کار تئا‌تر مشغولند و برخی از آن‌ها نیز تحصیلات عالیه این رشته هنری را دارند.

ایوب غلامی که با ویلچر در مراسم بزرگداشتش حضور پیدا کرده بود، مدت هاست در بستر بیماری است و فرزاد صدری از حضار خواست که برای سلامتی او دعا کنند.

روز جهانی تئاتر در بهبهان
تجلیل از پیشکسوتان عرصه تئاتر بهبهان

از هوشنگ ناظر‌شاهی، اولین رئیس انجمن نمایش بهبهان و پیشکسوت تئا‌تر این شهر نیز تجلیل به‌عمل آمد که متاسفانه او نتوانست خود را از اهواز به این مراسم در بهبهان برساند.

بخش بعدی مراسم روز جهانی تئا‌تر، نمایشنامه‌خوانی بخش‌هایی از ” ترانه ممنوع ” به نویسندگی اسداله اسدی و نقش‌خوانی هنرمندان تئاتر بهبهان اورانوس شرافت و مژگان سلطان مرادی بود که با استقبال خوب هنرمندان و حضار در مراسم روبرو شد.

theater-behbahan-02
نمایشنامه‌خوانی بخش‌هایی از «ترانه ممنوع»

 

سپس علی حاجی‌زاده، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهبهان، که مهمان این مراسم در آموزشگاه بازیگری چهارسو بود، در سخنانی از ساسان شکوریان، مدیر این آموزشگاه، برای برگزاری خوب این برنامه تشکر کرد و گفت: «به نظرم با ابتکار آموزشگاه بازیگری چهارسو، شب خوبی برای هنرمندان تئا‌تر بهبهان در روز جهانی تئا‌تر رقم خورد و نشان داد که بچه‌های تئا‌تر نه تنها در صحنه بلکه خارج از صحنه نیز زیبا‌ترین لحظات هنری و انسانی را خلق می‌کنند و شاید بچه‌های تئا‌تر بهبهان اولین کسانی بودند که با اجرای خوب روز جهانی تئا‌تر توانستند شعار سال هم زبانی و همدلی مورد نظر رهبر معظم انقلاب را عینیت ببخشند، چرا که آن‌ها به عنوان نماینده ملت در پاسداشت از مفاخر هنری این مرزو بوم به خوبی همراه و هم زبان دولت شدند آن هم در فضایی که صمیمیت و همدلی نکته بارز آن بود.»

در ادامه، حاجی‌زاده با ارائه گزارشی از عملکرد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهبهان در سال ۹۳ عنوان کرد: “در سالی که گذشت، هفت نمایش در بهبهان روی صحنه رفت که خوشبختانه اغلب این نمایش‌ها با استقبال بسیار خوب مردم مواجه شدند و برخی از نمایش‌ها در شب بیست و پنجم اجرای خود همچنان تماشاگر پشت در بسته داشتند. این نشان می‌دهد برای استقبال از نمایش در بهبهان فرهنگ سازی خوبی صورت گرفته که نوید بخش است.”

روز جهانی تئاتر در بهبهان
هنرمندان عرصه تئاتر بهبهان

حاجی‌زاده توان بچه‌های تئا‌تر بهبهان را بیش از اجرای هفت نمایش در سال دانست و گفت: “کمبود اعتبارات و نیز سالن نمایش باعث می‌شود که از همه توان اهالی تئا‌تر بهبهان به‌خوبی استفاده نشود، اما اجرای هفت تئا‌تر بدون دریافت یک ریال بودجه فرهنگی از دولت کار بسیار شاقی بود که اداره فرهنگ و ارشاد بهبهان در سال گذشته انجام داد و امیدوارم که استقبال خوب مردم از نمایش‌های اجرا شده پیام فرهنگی خوبی برای سایر دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی در بهبهان باشد که به حمایت از تئا‌تر بپردازند.”

در ادامه این مراسم، حجت الله تجلی، نویسنده و کارگردان پیشکسوت تئا‌تر بهبهان نیز با تجلیل از ساسان شکوریان، مدیر آموزشگاه بازیگری چهارسو گفت: “در سال‌هایی که هفتم فروردین روز جهانی تئا‌تر، را کم‌تر کسی در ایران جشن می‌گرفت، از سال‌های دور، ساسان شکوریان با دعوت از اهالی تئا‌تر بهبهان و دانش آموختگان این هنر از سایر شهرهای کشور و به خصوص تهران، این روز را در منزل خود پاس می‌داشت و بچه‌های تئا‌تر بهبهان در این روز ضمن بررسی آخرین نظریات روز تئا‌تر، دیدگاهای خود را راجع به چگونگی پیشرفت تئا‌تر در بهبهان بیان می‌کردند.”

بخش بعدی مراسم، اجرای تصنیف‌های تئا‌تر بهبهان در ادوار گذشته توسط عنایت‌اله خادم‌بشیری بازیگر، آهنگساز و کار‌شناس تئا‌تر و سعید محمودیان آهنگساز و نوازنده تئا‌تر این شهر با خوانندگی تعدادی از کارگردانان تئا‌تر بهبهان از جمله حجت‌اله تجلی، مهرداد آراسته و اسماعیل سخایی بود که خاطره نمایش‌های زیادی را در دل هنرمندان تئا‌تر این شهر زنده کرد.

همچنین دعوت از برخی چهره‌های تئا‌تر این شهر که از بهبهان کوچ کرده‌اند و نیز شعرخوانی فرامرز سه‌دهی، شاعر نام آشنای این شهر و اعطای هدایا به اهالی تئا‌تر بهبهان از دیگر برنامه‌های جنبی مراسم بزرگداشت روز جهانی تئا‌تر در بهبهان بود.

روز جهانی تئاتر در بهبهان
هنرمندان عرصه تئاتر بهبهان

آموزشگاه هنرهای نمایشی چهارسو به عنوان اولین و تنها آموزشگاه هنرهای نمایشی در بهبهان، حدود هشت ماه است که کار خود را در زمینه پرورش استعداد‌ها و هنرمندان در زمینه تئا‌تر آغاز کرده است. این آموزشگاه دارای کارگاه بدن و بیان، کارگاه کودک و کارگاه نمایش با ظرفیت ۵۰ مخاطب است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک سال پیش