5 اردیبهشت 1403
از سال ۱۳۹۱
پالایشگاه بیدبلند 2 بهبهان

سرمایه های خاک خورده // لزوم فعال شدن دوباره پالایشگاه بیدبلند۲ بهبهان

در دنیای امروز توسعه زیر ساخت های عمرانی یکی از مهمترین مولفه های توسعه یافتگی در هر کشوری محسوب می شود .چرا که اصولا بخشهای عمرانی بستری اولیه برای شکل گیری پیشرفت در بخشهای دیگر هستند.اما توسعه عمرانی ارتباطی مستقیم با چگونگی تخصیص و مدیریت بودجه به این بخش دارد .در سالهای اخیر بسیاری از طرحهای عمرانی کشور به دلیل اختصاص نیافتن اعتبارات لازم در رکودی چند ساله مانده اند یا روند تکمیل آنها در بازه زمانی طولانی رخ داده است.

ازسوی دیگر با توجه به رشد جمعیت کشور ونیاز روز افزون به توسعه زیر بناها و زیر ساختها نوع عملکرد فعلی پاسخگوی نیاز جامعه نیست.وجود مکانیزم های جدید برای تامین بودجه عمرانی با توجه به کاهش قیمت نفت در سالهای اخیر و نقش این مسًله بسیار ضروری است. چون دولتها با فروش بشکه های نفت بر تامین بودجه کشور پرداخته اند وکاهش قیمت جهانی نفت شوک عظیمی را وارد کرده است.اقتصاد وابسته به نفت همواره با مشکلاتی از این دست مواجه هستند.به هر حال تازمانی که اقتصاد کشور به درآمدهای حاصل از نفت وابسته باشد این مشکلات وجود دارد.

چند روزی بیشتر از ۲۹ اسفند نگذشته است، روزی سرنوشت ساز در تاریخ پهناور ایران که از مهمترین وقایع تاریخ معاصر ایران است.وجود شخصیت های موثری همچون دکتر مصدق و ایت ا.. کاشانی در ملی شدن نفت بر کسی پوشیده نیست.مصدق دردها را شناخت وهدف را خوب نشانه رفته بود .غولی که سالها کامیابی وسعادت ملت را بلعیده بود اژدهای دو سر استعمار و استبداد بود.

مصدق جسورانه راه خود را در پیش گرفت و همزمان با چندین وچند جبهه مقابله میکرد.دشمنی و کینه عمیق انگلیسی ها که انواع دسیسه را بر سر راهش گستردند.توطئه ها و لجاجت دربار که خود را تحقیر شده و محدود می یافت مقابله و رویارویی حزب توده که اربابان خارجی اش دل خوشی از این پیرمرد لجوج و یک دنده نداشتند .و رنجشها وناهمراهی های بسیاری ازدوستان سابق با این همه شرکت نفت کذایی خلع ید شدوکارکنان انگلیسی ان که حاضر به ادامه همکاری نمی شدند اخراج شدند و هیات مدیره منصوب دکتر مصدق عهده دار صنعت نفت شد.

در کنار ان تلاشها آیت ا…کاشانی با حزب جامعه مسلمانان مجاهد در کنار روحانیت و معتمدین بازار و گروه های چون فدائیان اسلام بخش مذهبی حرکت ملی شدن صنعت نفت را تشکیل می دادند.ایت ا…کاشانی در مقطعی اصلی ترین حامی مذهبی مبارزه با استعمار بود.و در بسیاری از سخنرانیها و خطبه ها شعار “ نفت ایران برای ایرانی ” رامطرح میکرد.

عدم توافق نیروهای ملی مذهبی برای تکمیل پروژه ملی شدن صنعت نفت و تجربه تلخ کودتا برای نیروهای مذهبی کافی بود تا به نیروهای ملی گرا با بد بینی نظر کنند و از آن به بعد به طور مستقل هدایت تحولات را به دست گیرند .نیروهای ملی هم مدعی بودند نوعی خود رایی وعدم توجه به روح کار جمعی و تضارب آرا در جریانات و گروههای مذهبی وجود داشته و آنها را به تندروی متهم میکردند.با این حال مذهبیون ملی وملییون مذهبی و روشنفکران عرفی و ….عناوینی هستند که میتوان حول محور آزادی و قانون گرایی آنها را با همه تضاد و اختلاف نظرها اجزای یک پیکر واحد دانست.تا صنعت نفت ایران را ملی کردند.

۲۹ اسفند بهانه ای بود برای پرداختن به یکی از پروژهای عظیم کشوری که در شهرستان بهبهان واقع شده / پالایشگاه گاز بید بلند۲

پروژه عظیمی که خبر احداث آن شور و اشتیاق فراوانی بین اهالی شهر و جوانان جویای کار و تحصیل کرده ایجاد کرد ولی افسوس که این پروژه آن گونه که باید و شاید به سرانجام نرسید.پروژه ای که قرار بود خوراک گازی برخی مجتمع های پتروشیمی همچون پتروشیمی دهدشت و پتروشیمی گچساران را تامین کند.هیچ پیشرفتی در۵سال اخیر نداشته و حتی از واحدهای دریافت کننده هم این پیشرفت کمتر بوده است.میزان پیشرفت آن در ۴ سال اخیر کمتر از ۵ درصد بوده است.

این در حالی است که مجتمع پتروشیمی گچساران و دهدشت تقریبا پیشرفتهای خوبی داشته اند .اما نکته ی مهم این است که در صورتی که پالایشگاه بید بلند ۲ در موقع مقرر به بهره برداری نرسد عملا راه اندازی واحدهای پتروشیمی دهدشت وگچساران کاربردی نخواهد داشت. علیرغم ضرورت احداث هر چه سریعتر پروژه بید بلند ۲ و با پیگیرهای نماینده محترم شهرستان بهبهان و جلسات موثری که با نمایندگان وزیر نفت و مسئولین مربوطه انجام شد ۸۰ درصد سهام شرکت انرژی سپهر زیر مجموعه بانک صادرات به علت مشکلات پیش آمده و عدم توانایی در ادامه پروژه به شرکت هلدینگ خلیج فارس واگذار شد که هنوز در حال انجام مقدمات امور است.

در صورتی که تاکنون هم به اندازه کافی تاخیر و وقفه در چند سال اخیر وجود داشته و در حال حاضر هیچ اقدام عملیاتی برای خارج کردن پروژه از حال سکون دیده نمیشود.

به گفته مدیر عامل شرکت هلدینگ خلیج فارس که مدت زمان ۳ ساله ای را برای اتمام پروژه مطرح کرده اما بعید به نظر میرسد در موعد مقرر به نتیجه برسد.امید است که باتوجه به به اقدامات نیک صورت گرفته توسط مسئولین ونماینده محترم شهرستان تصمیمات جدی و عملیاتی برای تسریع بخشیدن به تکمیل پروزه صورت بگیرد که علاوه بر ایجاد شغل برای ۶ هزار نفر نیروی کار و رونق اقتصادی در منطقه بهبهان و آغاجاری و تامین خوراک پتروشیمی های ۵ گانه استان های هم جوار و فروش روزانه ۵۷ میلیون متر مکعب گاز تولید یک میلیون و پانصد هزار تن گاز مایع و ۴۰۰ هزار تن مایعات گازی را داشته باشد.

با توجه به اهمیت این پروژه در اقتصاد شهرستان بهبهان ورویکرد تاریخی وزارت نفت در بهبهان زدایی از منابع نفتی لزوم توجه بیشتر مسئولین و مردم بهبهان بر حقوق خود از تاسیس این پالایشگاه در بهبهان احساس میشود.همچنین با توجه به اهمیت صنایع پایین دستی هم چون واحدهای پتروشیمی و کارخانجات وابسته شهرستان بهبهان از موقعیت مناسبی برای تبدیل شدن به قطب صنعتی در این زمینه برخوردار است که همت بلند همه مسئولین امر را طلب میکند.تا اندک امیدی که در چشمان مردم بهبهان و جوانان آن هست با شروع دوباره عملیات راه اندازی پالایشگاه بدرخشد و امیدوار شوند.

 

به قلم : احسان محسنی

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

یک سال پیش