4 اردیبهشت 1403
از سال ۱۳۹۱
حسین کاظمی بهبهان

حواشی پرونده حسین کاظمی // اخلاق را هم باختیم !؟

هوالقاضی

حدود ۱۰ روز است که بهبهان آبستن حوادث مختلفی است که نقل همه محافل شده است. حسین کاظمی می شود تکه کلام خیلی از مردم. درباره جزئیات پرونده حرفی ندارم چراکه قضاوت در جایی دیگر صورت خواهد گرفت اما روی سخنم با عده ای است که به راحتی آبرو می برند، با عده ای است که به راحتی به خود اجازه می دهند تصاویر خانوادگی حسین کاظمی را در سطح گسترده منتشر کنند، با عده ای است که به راحتی اسم هر فردی را در لیست سیاه آقای کاظمی قرار می دهند.

مردم شریف و فهیم بهبهان نیک می دانند که در سالهای گذشته اتفاقات زیادی در همین بهبهان افتاده که تا ماهها نقل محافل بوده ولی دیری نمی پایید که از یادها رفته است. این پرونده نیز دیر یا زود از خاطره ی مردم می رود ولی چیزی که باعث سرخوردگی عده ای می شود، شرمساری آنها در پیشگاه خداوند و اگر خدا را نیز قبول ندارند در برابر وجدان خویش می باشد.

کاری که شایعه پراکنان انجام دادند کمتر از جرم کسانی نیست که درگیر پرونده هستند حتی به نظر بنده زیان کننده اصلی آنانند که اولا این شایعات را ساخته و ثانیا آنانی اند که به این شایعات دامن زده اند چرا که حداقل افراد درگیر پرونده می توانستند سود مالی (هرچند از راه نادرست) کسب کنند ولی شایعه پراکنان چه سودی می برند!؟ مگر اینکه در بسیاری موارد با هر عزیزی که تسویه حساب شخصی داشته اند، حساب صاف کنند؟!!

شرم بر همه کسانی که دامن زدند و به راحتی آبرو بردند. آبروی افراد سرشناس و متشخصی که بعضا از افراد خوش نامی نیز بوده و هستند. بگذاریم اگر فردی هم خطایی کرده، مراجع قضایی به کار آنها رسیدگی کند و در نهایت در پیشگاه خداوند محاکمه شوند. چرا ما مردمی که ادعای تمدن و فرهنگ و تشرع می کنیم، گاها عامل ترویج بسیاری از شایعات می شویم !؟

همین انتشار گسترده ی بسیاری از اسامی نادرست، که برای ما مثل آب خوردن بوده، در دل خانواده های خوش نامی، چه بلواها که ایجاد نکرده است.

بیاییم در مورد نام ها و انتشار شایعات، اقدامی جدی کنیم، چراکه نفع آن را کسانی می برند که با خیلی ها خصومت داشته و نام های محترمی را منتشر کرده اند. بدانیم که عامل بسیاری از مشکلات امروز، خود ما هستیم.

و شاید :

روزی نام ما به ناحق در یکی از این لیست ها قرار گیرد.

 

علاوه بر ابعاد غیراخلاقی مسئله، برخی از عزیزانی که نام آنها به ناحق منتشر شده است، موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری جدی کرده اند. که توجه شما را به مباحث شرعی و قانونی آن جلب می کنم :
۱- قال الامام علی – علیه السلام – : لا قحَهَ کَالبُهتِ.

غرر الحکم، ح ۴۴۳۸

امام علی – علیه السلام – فرمود: هیچ بی شرمی و وقاحتی چون بهتان زدن نیست.

۲- قال الامام الصادق – علیه السلام – : مَن اِتَّهَمَ أخَاهُ فی دِینِهِ فَلا حُرمَهَ بَینَهُمَا.

الکافی، ج ۲، ص ۳۶۱

امام صادق – علیه السلام – فرمود: هر کس به برادر دینی خود تهمت زند حرمتی میان آن دو به جا نمی‏ماند.

بررسی بعد قانونی پخش کننده شایعات

فرای از مباحث اخلاقی که مطرح شد بر اساس قانون مجازات اسلامی حاکم در محاکم کیفری دادگستری و مستند به مواد ۶۹۷ قانون مذکور و ۷۴۵(۱۸) قانون جرائم رایانه ای کسی که علیه دیگری توهین یا افترایی ویا نشر اکاذیبی منتشر سازد که توانایی اثبات آن را نداشته باشد مجرم بوده و برابر قانون مجازات خواهد شد. بحث اینجاست اگر کسی مجرم باشد مسلماً قانون از وی انتقام خواهد گرفت . اینکه قاضی کار خود باشیم کار درستی نیست.

مردم شریف بهبهان و خصوصا کسانی که قربانی این قضیه هستند ، این اطمینان به شما داد می شود که عدالت به صورت طبیعی هم می تواند برقرار شود . اگر کسانی که آقای حسین کاظمی را مجرم می دانند به جای این عکس العمل ها به قانون پناه می بردند قطعاً پرونده جور بهتری پیش رفته و چه بسا افراد به حقوق حقه خود هم برسند. اما حیف که خیلی چیزها در ما نهادینه نشده.

سایت ارگانیان بر این است که از تضییع هرگونه حقی به روش مقتضی جلوگیری شود . نه از مجرمی حمایت شود و نه بی گناهی مجرم قلمداد گردد .   

لازم به ذکر است با توجه به لیستی اسامی که اخیراً در برنامه اجتماعی واتس آپ منتشر شد ، دو نفر از همشهریان با دفتر سایت تماس حاصل نموده و تقاضای صدور تکذیبیه در خصوص موارد مطروحه را نمودند .

یک نفر از پزشکان معروف شهرستان که فعلا صلاح دیدند نامی از ایشان برده نشود و دیگری آقای سرهنگ محمد طلا مظلومی (فرمانده سابق سپاه پاسداران بهبهان) که ایشان شکوایه خود را علیه آقای(( آ . ع )) با وکالت آقایان آخوندی و حق جو ،( کپی شکوایه در دفتر سایت موجود است ) تسلیم دادسرای عمومی و انقلاب بهبهان نموده است . بدون تردید اگر مشتکی عنه (( آ . ع )) نتواند ادعای خود را اثبات کند مجازات وی برابر قانون می تواند از ۹۱ روز تا دو سال حبس یا جزای نقدی از ۵۰۰۰۰۰۰ ریال تا ۴۰۰۰۰۰۰۰ ریال یا هر دو مجازات باشد .

همچنین طلبکاران محترم اگر واقعاً خود را ذیحق می دانند به مراجع قضایی پناه برده و مطالبه حق کنند . همه وکلای بهبهان به با سوادی و کار بلدی شهرت دارند و کسی را بر دیگری رجحان مشهودی نیست بلکه آن کیفیت عمل و مستندات است که ذهن قضات شریف دادگستری را برای صدور رأی نهایی رهنمون می شود .

این اطمینان داده می شود که وکلای محترم پرونده این قول را داده اند که هرگونه اطلاعاتی که به نفع مردم بوده و قابلیت انتشار داشته باشد(نگارنده: اصولاً مذاکرات طرفین و سوالات بازپرسین و دادیاران محترم دادسرا در مرحله تحقیقات مقدماتی پرونده محرمانه است و امکان نشر آن نیست چراکه امکان تضرر طرفین بسیار می شود. نظر به اینکه یکی از اصول سه گانه تحقیقات مقدماتی محرمانه بودن آن است و ایضاً ماده ۷۳ قانون آیین دادرسی کیفری که محرمانه بودن تحقیقات را بیان کرده لذا منتشر نشدن تمام اطلاعات منطقی است. پس باید به وکلا حق داد که همه چیز را رسانه ای نکنند. ) را در اختیار این سایت قرار دهند تا چراغ عدالت روشن تر بسوزد .

به امید فردایی امن و آرام

 

پی نوشت : نگارنده بخش مسائل حقوقی این مقاله جناب آقای سید سجاد رافع می باشند.

    شما اگر طبییید اول خودتونو مداوا کنید شمایی که اینقدر روی اسم افراد حساسید چرا چند مدت پیش براحتی اسامی افراد رو در دانشگاه خاتم الانبیا به راحتی منتشر کردید ؟؟؟ گناه اونا این بود که تو شهری غیر از شهر خودشون سر کارند؟؟آیا الان که بسیاری از همشهریان ما در منطقه ماهشهر مشغول به کارند باید اسمشون توسط سایتای ماهشهر پخش وبشه و رسوا بشن -سعی کنید قبل از هرگونه مطلب نوشتن انصاف و رعایت کنید درنظر داشته باشید خدا ناظر ماست واقعا خنده دار بود شمایی که خودتون بانی پخش اسامی تو شهر ماهستید الان به پخش اسامی ایراد گرفتید -واقعا خنده دار بود

    جناب حسین این دو موضوع با هم قاطی نکن…. آبرو کسی با انتشار اسامی نرفت در دانشگاه… بلکه کسی که این عزیزان انتخاب کرده مقصره…. اونم به خاطر اینکه ما باید اول دلسوز همشهریهای خودمون باشیم….. همیشه سعی کن یه پله بالاتر به موضوعات نگاه کنی…. خیلی وقتها توی عزل و نصبها مافوق مقصره…. مثل یه تیم فوتبال که مربی باید مسئولیت باخت رو بپذیره

    زیربنایی‌ترین پایه و مبنای اخلاق عملی، این حدیث معروف است؛ “آنچه را که برای خود می‌پسندی برای دیگران هم بپسند و آنچه را که برای خود نمی‌پسندی برای دیگران هم نپسند.”کافیه یک لحظه خودمون رو بزرایم جای آقای کاظمی آیا راضی هستیم کسی چنین کاری رو با خودمون کنه؟؟؟!!!
    آبروی مومنی را لکه دار کردن در نزد خدای ستار العیوب جایز نیست.
    پناه ببریم بخدا خودومان را شریک گناه نسازیم……

    با تشکر از نگارنده و کامنتهای دوستان. واقعا نمیدونم اونایی که این حرفها رو مینویسن و توی واتساپ انتشار میدن چقدر بی خدا و البته بیکارن؟ بیکارتر و بی خداتر کسانی هستن که این پیامها رو در گروهها و جاهای دیگه مجددا پخش میکنن. این افرادی که در بالا نام برده شدن و افراد دیگه همگی از همشهریان و چه بسا از دوستان ما هستند. اصلا فرض کنیم این افراد به حسین کاظمی پول داده باشند. واقعا به من و شما و سایر افراد دیگه چه ربطی داره؟ یکی از دلایلش قطعا” حسادت شدید و تنگ نظری بیش از اندازه ی ما مردم بهبهان نسبت به همدیگه و البته ضعف ایمانمونه. چرا که اگر به فرمایش نگارنده خدا رو حاضر و ناظر بر اعمالمون ببینیم اینکار رو نمیکنیم. واقعا کار از فرهنگ و فرهنگ سازی و پند و اندرز گذشته. متاسفانه خود مردم بیشتر به این مسایل دامن میزنند.

    بیش از این مردم دنیا دلشان درد نداشت.
    هیچ کس غصه ان را که چه میکرد نداشت
    چشمه صادقی از عمق زمین می جوشید
    خودمانیم زمین این همه نامرد نداشت

    دوست عزیزی که در مورد اسامی کارکنان دانشگاه خاتم الانبیا پیام داده بود عرض کنم که انتشار اون اسامی تهمت و افترا نبود بلکه انتشار حقیقت بود
    در ضمن مگه بهبهان کم استعداد داره که کارمندان همش از شهرای دیگه ان

    در جواب باید مثال معروف :
    تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزا.
    افراد دانشگاه و اسامی نزول خور ها باید انتشار پیدا کنه .
    تا مردم بشناسند این افراد رو …همنطور که همه مایلند اختلاس گران ایران رو بشناسند.
    باید همه بدانند و اگاه باشند . تا دیگر کسی جرات پیدا نکند دست به همچین کاری بزند. پنهان کردن اسم افراد باعث میشه که خیلهای دیگه که اگاهای ندارن متوجه بشن و بدونن چه عاقبتی در انتظارشونه….

    آقا محسن عزیز آبروی کسانی که شاغل دانشگاه بودن نرفت؟؟؟؟؟!!!!!!
    محسن جان اگر مافوق مقصر بوده چرا اسامی استخدام شدگان پخش شد؟؟؟!!!
    بهتره آدم انصافو در نظر بگیره
    من نمیگم پخش اسامی کسایی که پول دادان به آقای کاظمی کار خوبیه بشدت هم مخالفم ولی کسایی که قبلش اسامی شاغلان دانشگاه شهرو پخش میکنند دیگه نباید به پخش شدن اسامی مال باختگان اینقدر شدید واکنش نشون بدن یا اگر حالا فهمیدن پخش اسامی افراد کار اشتباهیه بیان عذر خواهی کنن و بگن ما هم اشتباه کردیم-

    چرا آبروی بچه های دانشگاه بره؟؟؟؟ من نمیفهمم… اینا پارتی داشتن اومدن سرکار… مثل خیلیها… گناهی مرتکب نشدن…. کسی که اینارو انتخاب کرده اون باید معرفی و باز خواست بشه… اتفاقا انتشار این اسامی مدرک خوبیه… دیگه کارطرف با مدرک خوبی مشخصه…دقت میکنی چی میگم؟یعنی همه صحبت من با این آقای مافوق هست!!! اصلا کاری به پرونده کاظمی ندارم!!!

    آقای فرجیان حالا ژست اخلاقی کرفتی زمانی که کلاس هاتو توی دانشگاه خاتم تعطیل کردن و اسامی افرادی رو منتشر کردی آیا اخلاقیات را در نظر گرفتی!!!
    بقول معروف همیشه اول یه سوزن به خودت بزن یه جوال دوز به مردم

    آقای مبارکی انتشار اسامی کسایی که پول دادن هم تهمت نبود-من خودم از چند موردش اطلاع دقیق دارم و خیلی از اسامی دیگه هم اصلا توی این لیست نبود-یه بهانه دیگه ای بگیرید که تو کت آدم بره

    والا اینجور که شما گفتین باید تندیسی،مدالی چیزی به آقای کاظمی بدن تا از دل ایشون در بیاد.قبول دارم که جو بهبهان واسه مسایل این‌چنینی به شدت سطحی نگرانه‌س،اما سجاد عزیز با یه مقاله تحلیلی موشکافانه می شد زوایای مخفی رو آشکار کرد.صرف مخالفت با دید عامه نمیشه نقد روشنفکرانه یا به زعم شما اخلاق مدار منتشر کرد.

    دوستان گرامی و همشهریان محترم ، مخاطبین محترم سایت ارگانیان با درود به شما و تشکر ویژه برای ابراز نظرات گرانتان که می دانم دغدغه ای جز شهر ندارید و چیزی که نقطه ی مشترک ماست تعالی بهبهان است و همه بر این اصل صحه می گذاریم . در خصوص عرایض بنده و دوست عزیزم آقای فرجیان پور نگارنده مطلب فوق ذکر دو نکته لازم می آمد که به خود اجازه دادم بیان کنم:
    ۱- اول اینکه انتشار اسامی کسانی که در دانشگاه خاتم استخدام شده بودند نه نسبت دادن جرمی بود و نه توهین به هیچ یک از این افراد بلکه گوشزدی بود به مسئولینی که برای استخدام جوانان شهر بر اساس مصوبه شورای شهرستان ملزم بودند از نیروی بومی استفاده کنند . من نوعی شهروند بهبهانی به هیچ وجه از این حق خود کوتاه نخواهم آمد کما اینکه هیچیک از شما نیز نباید کوتاه بیاید . این شهر مال شماست و پتانسیل های آن شما هستید . بحث دانشگاه خاتم نیست در اداره کار هم همین اتفاق افتاد که با پیگیری نماینده شهرستان تا حدودی پا پس کشیدند . در دانشکده علوم پزشکی هم چنین اتفاقی افتاد اما به دلایلی فقط دانشگاه خاتم مطرح شد و سایت ارگانیان پاسخ این دلسوزی را دید!!!! . هیچیک از کسانی که می گویند سایت ارگانیان یا نویسندگانش اسامی خاتم را منتشر کرده اند دلیلی ندارند که مدعی خود را ثابت کنند ولی باید تأسف خورد که ما می خواهیم حق جوانان این شهر ضایع نشود ولی خیلی ها نمی خواهند.
    ۲- قانون گریزی در بهبهان را باید در سطح شهر جست (همانجا که وسایل نقلیه به راحتی خلاف جهت حرکت می کنند )، در واتس آپ که سهل است . واتس آپ همان غیبت مجازی است که مدرن شده . فرق اسامی منتشر شده در واتس آپ در خصوص آقای کاظمی با اسامی منتشر شده در خصوص خاتم کاملا فرق می کند ( با توجه به اینکه منتشر کننده هیچکدام معلوم نیست ) چراکه در خصوص پرونده کاظمی به افراد بسیاری نسبت جرم داده شده بود و از قضا چند نفری هم پیگیری کردند اما در خاتم هیچ نسبت جرمی نبود بلکه تلنگری بود برای شایسته گزینی . پس خلط مبحث جایز نیست . بسیار ناجوانمردانه است اگر فکر شود سایت ارگانیان از مجرمین حمایت می کند ، قبلا عرض کرده بودم که طرح همه زوایای پرونده ایراد حقوقی و قضایی دارد و مرحله به مرحله شهروندان عزیز و دلسوز را در جریان قرار خواهیم داد البته به شرط تجویز مراجع قضایی . همه در برابر قانون محترمند . اینکه آن دوست عزیز اشاره کرده بسیاری از اسامی منتشر شده صحت داشته ، بر فرضی هم کا واقعاً راست باشد آیا از کیفیت و نوع معامله آنها خبر داریم؟ ایا می دانیم مقصود دو طرف چه بوده ؟ آیا می دانیم سخن ما چه ابرو ها از خانواده ها می برد ؟ هر شخصی برای عمل خود دفاعی دارد . همه که پول سودی نداده اند ، بعضی ها عقد مشارکت بسته اند ، بعضی ها ماشین و زمین معامله کرده اند . همین دیروز شهروندی با من تماس گرفت و گفت من صد میلیون تومان دادم که ماشین برایم بیاورد و این هم قراردادم است اول قراردادمشارکت بسته بودم بعد قرارداد را به هم زدیم و قرار شد با همان پول برایم ماشین خریداری کند ( یعنی عملا و واقعا هیچ گونه قصد مجرمانه ای در این معامله از بابت ربوی بودن نبوده است ) این همه قضاوت نکنیم که کار ما نیست .
    فقط این را مطمئنم مجرم مجازات خواهد شد اما قاضی من و شما نیستیم.

    آقای رافع اولا ما نگفتیم پخش اسامی افراد دانشگاه نسبت دادن جرمیه کما اینکه پخش اسامی کسایی که به آقای کاظمی پول دادن هم کاملا اشتباه و غیر اخلاقی بود مخصوصا پرانتزی که نوشتن نزول خواران اما بحث بنده اینجاست که کلا پخش اسامی افراد کار بسیار غیر اخلاقییه من خیلی از مسایل رو مطرح نکردم ولی میتونم با مدرک ثابت کنم بچهای سایت شما اسامی کارکنان دانشگاه رو مطرح کردند-آقای رافع آیا شما اگر در شهری غیر از بهبهان استخدام بشید و نام و نام خانوادگی مدرک محل تولد و نام پدرتون توسط جوانان بیکار اون شهر پخش بشه شما اینو میپسندید؟؟؟من تعجب میکنم ااز شما و بعضی دوستان که میگن پخش اسامی افراد شاغل دانشگاه برای این بوده که مسولین بالاتر وتصمیم گیرنده هشیار بشن .عزیزان اگر مسولی که این افراد رو استخدام کرده مقصر بوده چرا اسم اونو منتشر نکردن؟؟چرا اینقدر مصرید که پخش اسامی کارمندان کار بدی نبوده؟؟شما اگر واقعا توفکر جوانان شهرید برید اسم مافوقو منتشر کنید-اعالام کنید تا مردم شهر بدونن خاین کیه-طرف تو دانشگاه سر کار بوده مقاله ای نوشته بر ضد یکی از مسولین اون مسول واکنش نشون داده و واحد های درسی رو از نویسنده گرفته بلافاصله اسامی شاغلان غیر بومی پخش میشه -باچند واسطه و رو انداختن مسئله ختم میشه و واحد های تدریس برمیگرده حالا سوال من اینجاست آیا نویسنده مقاله اگر حرف حق زده چرا با جریمه ای که شده میاد اسامی کسای دیگه ای رو منتشر میکنه؟؟؟من میخوام بگم شخصی به مسائل نگاه نکنیم -با توجه به منفعت خودمون حرف نزنیم-حرف حق رو بگیم -اینجا احادیث امام علی نوشته شده بهتره این حدیثو نویسنده قبل از مقاله عملی میکرد که امام علی فرمود حق رو بگو هرچند بر علیه تو باشد-من الله توفیق

    دوست بزرگوار و عزیز جناب اقای حسین با درود به شما .

    ۱- اول خدمت شما عرض کنم پخش لیست کامل اسامی حدود ۶ ماه قبل از جریان آقای فرجیان پور در چندین جا منتشر شده بود و در واتس آپ نیز حدود یک هفته بعد از خبر منع حضور ایشان در دانشگاه منتشر شد (که می توانست بلافاصله منتشر شود) و حذف واحدهای ایشان جریان مفصلی داره که به خیلی از افراد مسئول مربوط میشه و مجال بحث نیست ( البته ایشان در حال حاضر با دریافت نصف واحدهای درسی شون و از تاریخ ۱۰ اسفند یعنی بعد گذشت تقریبا ۱ ماه از شروع ترم جدید به دانشگاه خاتم برگشتند) حال آنکه آقای فرجیان پور قرار است اسناد و شواهد کامل خود ( مبنی بر جریان حذف واحدهای خود در دانشگاه خاتم النبیا(ص) ) را در جلسه پرسش و پاسخ مردمی با نماینده بطور مفصل خدمت مردم تشریح کنند، بنابراین تا آن موقع ایشان در مجامع عمومی (بطور خصوصی برای هر عزیزی که آماده شنیدن و دیدن اسناد باشد توضیح خواهند داد) سکوت خواهند کرد. بنده شما رو به این جلسه نیز دعوت می نمایم.

    ۲- ای کاش شما که مدعی اشراف کامل بر موضوع هستید لاقل با نام و نام خانوادگی صحیح خود کامنت می گذاشتید. و همانطور که در کامنت های خود بر این موضوع صحه می گذاشتید که هر فردی می تواند پشت یک نام ناقص و بدون هویت (مثل حسین که البته شاید اسم کوچک شما باشد) قایم شده و جولان دهد و سخنرانی کرده و از اخلاق و اخلاقیات بنویسد و دیگران را متهم کند در حالیکه خودش بطور ناشناس بر منبر نشسته است!!!!! که فکر می کنم کار شما نیز در حد موارد مطرح شده، مطرود است. به نظر نمی آید جسارت شما کم باشد . من از شما تقاضا می کنم نام شریفتون رو بفرمایید تا کلام شما منظری دیگر پیدا کند تا اینکه بتوانیم قضایی بحث کنیم.

    ۳- و نکته آخر اگر من با بی عدالتی و بدون آزمون و با اعمال رابطه حق یک نخبه رو در یک جایی از این کشور تضییع کنم و هیچ ارگانی نباشد که صدای حق ضایع شدگان رو به مسئولینشون برسونه ، حق می دادم که افراد اخیر به زبان مردم که همان رسانه ها ست پناه ببرند . بعضی از دوستان باید جواب این سوال رو بدهند که جاده سیمان چه ربطی به دانشگاه خاتم داره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    نظر شما بسیار برای ما محترم است و مسلما این همفکری و همپوشانی فکری می تواند به شهر کمک کند . این می تواند فصل الختامی برای این بحث باشد . ضمن اینکه تا الان هم قوانین سایت تا حدودی با این بحث ها نقض هم شده. با احترام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک سال پیش