1 اردیبهشت 1403
از سال ۱۳۹۱
جاذبه های گردشگری بهبهان

ویژه ایام نوروز // جاذبه های فرهنگی،طبیعی و گردشگری شهرستان بهبهان / قسمت اول

سفر به دامان طبیعت و بازدید از آثار و ابنیه تاریخی همیشه موجب انبساط خاطر انسان ها بوده و برای آنها آرامش جسم و روح را به همراه داشته  و به همین دلیل انسان ها درصددند که از زیبایی­های طبیعت و مواهب طبیعی، خدادادی و میراث ارزشمند تاریخی بیشترین بهره را ببرند. هم اکنون بسیاری از کشورها جهان، گردشگری را بهترین راه برای اعتلای فرهنگ، ایجاد تفاهم بین المللی و دست یابی به درآمدهای سرشار اقتصادی می دانند و به همین علت، مورد توجه خاص کشورها قرار گرفته است.

بنابراین ضرورت توجه به صنعت گردشگری در برنامه های توسعه باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، چرا که توسعه گردشگری علاوه بر هدایت هر چه بیشتر مناطق به سوی تعادل و توازن، می تواند در توسعه پایدار منطقه نقش موثری ایفا نماید. استان خوزستان و شهرستان بهبهان از این نظر جایگاه ممتازی در کشور دارند که می­بایست به شیوه­های مختلف جذابیت­های آن­را به دیگران معرفی کرد.یکی از این راهها اطلاع رسانی و آگاهی بخشی  به مردم است و شخصاً با این نیت اقدام به تهیه این مطالب در جهت معرفی اجمالی شهرستان بهبهان کرده­ام.

ویژگیهای اقلیمی بهبهان:

شهرستان بهبهان با وسعتی معادل ۳۱۹۵ کیلومتر مربع، در جنوب شرقی استان خوزستان(جنوب غرب ایران) و در ۲۰۰کیلومتری اهواز ودر نزدیکی شهر تاریخی ارجان(ارگان) واقع شده است. این شهر از دیرباز مرکزیت منطقه ارجان (ارگان) و کهگیلویه را بر عهده داشته‌است.  بهبهان باصحراهای حاصلخیز و تپه ماهورها و ارتفاعات بلندو کوتاه و بخش های کوهستانی و جلگه ای و همچنین وجود دو رودخانه دائمی مارون و خیرآباد در شرق و غرب خود، از طبیعت زیبا و میراث فرهنگی غنی برخوردار است.

موقعیت جغرافیایی بهبهان
موقعیت جغرافیایی بهبهان

بهبهان آب و هوای نیمه بیابانی یا کوهپایه ای دارد. حداکثر مطلق دمای بهبهان بیش از ۵۰ در تیر و  مرداد و حداقل آن تا صفر درجه، در آذر و دی می رسد.

متوسط دمای سالانۀ ۲۴درجه است  که این متوسط، در تابستان به ۳۳ و در زمستان به ۱۴ بالغ می گردد. متوسط ساعت آفتابی ۲۴۴ ساعت در ماه، که حداکثر آن در تیر و حداقل در دیماه است.

متوسط بارندگی ۳۰ ساله شهر بهبهان ۳۴۵ میلیمتر است. حداکثر بارندگی در سالهای پر باران به بیش از ۶۰۰ میلیمتر و حداقل تا کمتر از ۹۰ میلیمتر رسیده است. بارندگیهای بهبهان، معمولاً در ماههای آذر تا پایان اسفند است. باد غالب بهبهان، شمال غربی است که در زمستان، سوز و سرما به همراه دارد و در تابستان، موجب پایین آمدن دمای هوا می شود.

صنایع دستی بهبهان

بهبهان از قدیم دارای صنایع‎دستی متنوعی بوده مهمترین آنها عبارت بودند از مسگری، ورشوسازی، ساخت قلیان، ظروف سفالی، عبابافی، نمدمالی، لحاف‌دوزی، تولید کلاه نمدی، گیوه و …متاسفانه هم اکنون بسیاری از این صنایع جایگاهی در فعالیت­های اقتصادی این شهر ندارند و در حال حاضر فقط معدودی به­صورت نیمه جان!باقی‌مانده است.

جذابیت های گردشگری شهرستان بهبهان:

از نظر جذابیت های گردشگری ایران در میان ۱۵ کشور برتر جهان قرار دارد.در سال ۲۰۱۳ حدود ۶۵۰۰ میلیارد دلار از محل گردشگری درآمد حاصل شد  اما متاسفانه سهم ایران در این میان کمتر از ۱/۰ درصد(یک دهم درصد)  بوده است.در صورت کار اصولی، علمی و معرفی صحیح نقاط مستعد ،در کنار توسعه زیرساخت­ها می توان جایگاه شایسته­ای برای کشور عزیزمان ایجاد کنیم.

در زیر به اختصار به برخی از ویژگی های شهرستان بهبهان در این رابطه پرداخته می شود:

  1. همجواری با رشته کوه زاگرس از یک طرف و نزدیکی به خلیج فارس از طرف دیگر،به گونه ای که می توان طلوع آفتاب را در حاشیه زاگرس به تماشا نشست و غروب را در سواحل نیلگون خلیج همیشه فارس.
  2. وجود دو رودخانه پر آب و دائمی –مارون و خیرآباد- و چندین رودخانه فصلی و دریاچه هایی مانند دریاچه سد مارون، سد شهدا،چاه ماری،او گلوم،گله خر و…با چشم­اندازهای بسیار زیباکه برای قایق سواری، شنا، ماهیگیری،پرنده­نگری و…در تمام فصول سال مناسب هستند.
  3. آثار تاریخی و باارزشی مانند قلعه گل و گلاب ،قلعه مدرسه،پل و حمام بکان ، باقیمانده های ارجان(ارگان)،کلگه زار ،روشمهر(روشن مهر)و…که در اطراف بهبهان هستند و بناها، ساختمانها و بازارهای قدیمی در مرکز شهرستان.

 

حمام بکان در بهبهان
حمام بکان
  1. روستاهای دارای آثار تاریخی و گردشگری در شهرستان بهبهان به فراوانی یافت می شوند.مانند:روستاهای پشکر، دودانگه،تنگ تکاب،کلگه­زار،خاییز و…

 

روستای زیبای پشکر بهبهان
روستای زیبای پشکر

 

روشمهر (روشن مهر) بهبهان
روشمهر (روشن مهر)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک سال پیش