28 فروردین 1403
از سال ۱۳۹۱
نقاط دیدنی بهبهان

نگاهی به جاذبه های گردشگری بهبهان // منطقه روشمهر(روشن مهر)

سفر به دامان طبیعت همیشه موجب انبساط خاطر انسان ها بوده و برای آنها آرامش جسم و روح را به همراه داشته  و به همین دلیل انسان ها درصددند که از زیباییهای طبیعت و مواهب طبیعی و خدادادی بیشترین بهره را ببرند.استان خوزستان و شهرستان بهبهان از این نظر جایگاه ممتازی در کشور دارند.

شهرستان بهبهان با وسعتی معادل ۳۱۹۵ کیلومتر مربع، در جنوب شرقی استان خوزستان و در ۲۰۵ کیلومتری اهواز ودر نزدیکی شهر تاریخی ارجان واقع شده است.

ویژگیهای اقلیمی بهبهان:

شهرستان بهبهان با وسعتی معادل ۳۱۹۵ کیلومتر مربع، در جنوب شرقی استان خوزستان قرار دارد. بهبهان آب و هوای نیمه بیابانی یا کوهپایه ای دارد.متوسط بارندگی ۳۰ ساله شهر بهبهان ۳۴۵ میلیمتر است.حداکثر مطلق دمای بهبهان بیش از ۵۰ درجه سانتی گراد در تیر و  مرداد و حداقل آن تا صفر درجه، در آذر و دی می رسد.

جذابیت های گردشگری بهبهان:

از نظر جذابیت های گردشگری ایران در میان ۱۵ کشور برتر جهان قرار دارد.در سال ۲۰۱۳ حدود ۶۵۰۰ میلیارد دلار از محل گردشگری درآمد حاصل شد  اما سهم ایران در این میان فقط ۶ میلیون دلار  بوده است.در زیر به اختصار به برخی از ویژگی های شهرستان بهبهان در این رابطه پرداخته می شود:

  • همجواری با رشته کوه زاگرس از یک طرف و نزدیکی به خلیج فارس از طرف دیگر،به گونه ای که می توان طلوع آفتاب را در حاشیه زاگرس به تماشا نشست و غروب را در سواحل نیلگون خلیج همیشه فارس.
  • وجود دو رودخانه پر آب و دائمی –مارون و خیرآباد- و چندین رودخانه فصلی ودریاچه های مناسب برای قایق سواری،شنا، ماهیگیری و…
  • آثار تاریخی و باارزشی مانند قلعه گل و گلاب ،قلعه مدرسه،باقیمانده های ارجان(ارگان)،کلگه زار ،روشمهر(روشن مهر)و…که در اطراف بهبهان هستند و بناها و ساختمانها و بازارهای قدیمی در مرکز شهرستان.
  • وجود کوهها و تنگه های مختلف برای کوهنوردی،صخره نوردی ، کوهپیمایی و…هم برای افراد مبتدی و هم برای افراد حرفه ای.
  • وجود نرگسزار و باغات و مراتع و…
  • تنوع زیستی غنی و وجود گونه های ارزشمند گیاهی و جانوری که بسیاری از آن ها در فهرست گونه های در خطر قرار دارند و مورد حمایت هستند.
لوله کشی آب تنگ نیده در کنار نهر قدیمی
لوله کشی آب تنگ نیده در کنار نهر قدیمی

به عبارت دیگر در تمام نواحی بهبهان و در تمام فصول سال برای گردشگری جذابیهای بیشماری وجود دارد ،اما این نکته را باید در نظر بگیریم که ورود ما به طبیعت باعث آسیب و خسارت به آن نشود وحیات سایر موجودات زنده را به خطر نیندازد.

در زیر یکی از این مناطق  با تفصیل و ذکر جزئیات بیشتری معرفی می گردند:

منطقه روشمهر (روشن مهر):

این منطقه با جذابیت های تاریخی و گردشگری در ۱۴ کیلومتری شمال بهبهان واقع شده است و در مسیرتنگ تکاب و سد مارون  و بالاتر از کارخانه سیمان  قرار دارد.علاوه بر جاذبه های تاریخی( آثار  چند هزار ساله تاریخی) ،یکی از مناطق بکر  و با قابلیت های گردشگری بالایی است . این منطقه با راهی خاکی  واز سمت شرق به  منطقه خائیز منتهی می شود که برای پیاده روی با خانواده و یا دوچرخه سواری مناسب است و همچنین می توان با موتورسیکلت از این مسیر زیبا و دیدنی عبور کرد.

در حاشیه این جاده از یک طرف تپه ماهورهای سرسبز(بخصوص در ماههای منتهی به فصل بهار ) دیده می شود که بوسیله گیاهان علفی و بوته ها پوشیده شده است و درختان کنار و ربنیک و… هم بصورت پراکنده دیده می شوند. همچنین چشمه ها و روان آبهای سطحی مناظری جذاب و دیدنی و خاص ایجاد کرده و از طرف دیگر تنگه ها و رشته کوههای زیبایی وجود دارد که کوهنوردان و علاقمندان به کوهپیمایی در روزهای تعطیل از آن استفاده می نمایند .

خفاش دم موشی در غار نیده
خفاش دم موشی در غار نیده

مهمترین این تنگه ها عبارتند از:تنگ نیده-تنگ بیستم-تنگ اولگنی . یکی از این  تنگه ها “تنگ نیده” است  که در مسیر دسترسی به آن غاری طبیعی وجود دارد که گفته می شود کسی تاکنون نتوانسته است به اعماق آن دست پیدا کند و تلاش غارنوردان هم  منتج به نتیجه نشده است(تا عمق ۶۰۰ متری غار را برخی از غار نوردان رفته اند).در مسیر تنگ نیده پوشش انبوهی از “نی” وجود دارد  وبه نظر می رسد اسم این تنگه بی ارتباط با پوشش گیاهی آن نباشد .

این پوشش انبوه مکانی مناسب برای جوجه آوری و تولیدمثل پرندگان و حیات وحش بشمار می آیند.در بالای تنگه درختان بلوط ، بَن ، انجیر کوهی و درختچه های بادام کوهی و انواع گوَن  در کِنار درختان انار و نخلی که به وسیله باغدارن و در گذشته کاشته شده اند حکایت از وضعیت اکولوژیکی خاص و ممتاز آن میکند،چرا که درختان نواحی سردسیری در کنار درختان نواحی گرمسیری و در فاصله چند متری رشد کرده اند.

پرندگانی مانند کبک و تیهو و کمرکولی  و چکچک و…از فراوانی نسبتاً خوبی برخوردارند . بعضاً کل و بزهایی که در منطقه حفاظتی زیست می کنند و از امنیت نسبی برخوردارند، از آنجا عبور می نمایند،بطور طبیعی روباه ،شغال،تشی و …هم در این نواحی یافت می شوند.در صورت بالا رفتن از کوههای اطراف تنگه به منطقه وسیعی با چشم انداز دریاچه سد مارون می رسیم و…

تیهو
تیهو

به طور خلاصه این منطقه زیبا و تاریخی با قابلیت های زیادی که دارد، می تواند در موارد زیر حائز اهمیت باشد و گردشگران زیادی را از نقاط مخلف ایران و استان به سمت خود بکشاند:

۱-توریستم و گردشگری تاریخی برای بررسی آثار بر جای مانده و با قدمت چندین هزارساله

۲-توریسم فرهنگی(توریسم عشایر،توریسم روستایی و…)

۳-اکو توریسم

۴-عکاسی منظره

۵-عکاسی حیات وحش

۶-پرنده نگری و دیدن پستانداران و خزندگان

۷-دوچرخه سواری

۸-پیاده روی

۹-کوهنوردی و صخره نوردی

۱۰-تحقیق در مورد گیاهان دارویی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک سال پیش