5 اردیبهشت 1403
از سال ۱۳۹۱
کاووش در منطقه ارگان

سایه هایی از نیاکان // گزارشی از کاوش باستان شناسان در منطقه  ارگان + تصاویر

از کارخانه سیمان گذشتیم و وارد منطقه مورد نظر شدیم. ارگان، یکی از استان های بزرگ ایران باستان. احساس غرور می کردم. اینجا جایی بود که نیاکان ما تمدن خلق کرده بودند و حالا تیمی از برجسته ترین باستان شناسان کشور به سرپرستی دکتر مقدم (استاد دانشگاه و باستان شناس برجسته کشور) آمده بودند تا این تمدن کهن را از دل خاک ارگان بیرون بکشند.

انگار داشتم خواب می دیدم، راستش تاکنون کاوش و تفحص تاریخی را در فیلم های مستند تاریخی به نظاره می نشستم ولی اکنون سرزمین و تمدن من مورد کاوش قرار می گرفت. سکوی نفتی که در منطقه ارگان در کمال خونسردی و فرصت کافی و به دور از چشمان خواب آلود ریاست اداره میراث فرهنگی وقت، احداث شده بود باز هم نشانی از بی کفایتی بسیاری از مسئولان شهرم را فریاد می زد چون به گفته دکتر مقدم این سکو در قلب منطقه ارگان احداث شده و بسیاری از خاک با ارزش آن که می توانست مورد اکتشاف تاریخی قرار بگیرد جابجا شده بود.

کاوش در منطقه ارگان
قسمت های خاک برداری شده توسط شرکت نفت

پای صحبت های دکتر مقدم که نشستیم، ثانیه به ثانیه احساس غرور می کردم. اینجا ارگان؛ سایه هایی از نیاکان من. تیم او داشت در عمق دو متری زمین کاوش می کرد. به خانه ای رسیده بودند با ۸ هزار سال قدمت! تنور خانه خودنمایی می کرد. نمونه برداری های زیادی برای فرستادن به آزمایشگاه برداشته شده بود. نکات جالب توجه تاریخی از جمله استفاده از ایزوگام ( ترکیب الیاف گیاهی با قیر ) در آن زمان، تمدن ارگان را به اثبات می رساند.

کاوش در منطقه ارگان
نمونه ای از ایزوگام در ارگان قدیم

در تیم کاوش دکتر مقدم، جوانانی علاقمند از جمله دانشجویان مقاطع مختلف( دکترا، کارشناسی ارشد و کارشناسی) رشته باستان شناسی حضور داشتند که با ظرافت خاص و حوصله بالا تیشه بر دل خاک می زدند تا اسرار ارگان را هویدا کنند.

کاوش در منطقه ارگان
تیم باستان شناسی دکتر مقدم

به گفته دکتر مقدم، منطقه بهبهان یک کلاس درس بزرگ باستان شناسی است که هر گوشه ای از آن تمدنی کهن نهفته است. ایشان ابراز امیداواری کردند که در ادامه و با حمایت مستمر مسئولین بهبهان، شاهد حضور تیم های مختلف باستان شناسی در بهبهان باشیم تا این میراث ماندگار بیش از این خاک نخورد.

در ادامه توجه شما را به تصاویر بیشتر از کاوش در منطقه ارگان جلب می نمایم :

کاوش در منطقه ارگان
نمونه برداری از خاک برای فرستادن به آزمایشگاه
کاوش در منطقه ارگان
تنوری با ۸ هزار سال قدمت
کاوش در منطقه ارگان
کاوش در قلب ارگان

    باسلام
    بسیار سپاسگزارم از گزارش غرورانگیزتان .
    امیدوارم در آینده بیشتر از این گزارشات در سایت شما دیده شود .
    باتشکر

    با سلام وخسته نباشید خدمت همکاران عرصه خبر مطلبی که می خوام عرض کنم اینه که مردمانی که در این جا زندگی می کرده اند از نژادعیلامی بوده اند که پس از حادثه ارجان به دو قسمت تبدیل می شند عده ای به محل کنونی میاند و ساختمانهایی با خشت وگل می سازند و بدیل استحکام ان نسبت به سیاه چادرهای عشایر به انها بهبهان می گویند و عده دیگری به ان طرف کوه می روند ودر پشت کوه محلی که دارای درختان گیل (کنکلک خودمون)ساکن می شندو انجا به همین نام معروف میشه کوه گیل که بعدها می شه کهگیلویه شاید بتوان با اینگونه واکاوی ها اختلافات بی پایه واساس اینها را کاهش دادو……و به توسعه دست یافت به امید ان روز

    سلام خدمت شما… میترسم تا حالا دکتر مقدم فهمیده باشه شهر بهبهان دیگه تبدیل به ده کوره شده!!! و مرده!!!! ایشون الان هتلی ساکنن؟ تیمشون کجا ساکن هستن؟؟؟؟ یه جای آبرومند برای این عزیزان نداریم…. شبا کجا میخوابن؟ غذاشون چیه؟ کاشکی بهترین پذیرایی بشن

    کسانی که اهمیت اکتشافات تاریخی در ارگان را درک کرده و از دکتر مقدم دعوت کرده اند… حتما به فکر پذیرایی در خوری از ایشان نیز بوده اند …

    بسیار تصویر نوستالژیک و دل انگیزیست
    دستمریزاد میگم به تمام دست اندرکاران
    سپاس از مهندس فرجیان پور بابت اطلاع رسانی
    باعث غرور و شعف هستش
    آباد باد بهبهان
    پاینده ایران

    سلام از اعتصاب کارگاران شهرداری بهبهان که قشر ضعیف و زحمت کش جامعه هستند گزارش بنویسید. این‌که نشد سایت!! چقد تجلیل از شهردار. بسه بابا. بیدار شین. پولا شهردار کجا هزینه میشه که حقوق نمیدن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک سال پیش