4 اردیبهشت 1403
از سال ۱۳۹۱
معرفه حاجی زاده سرپرست ارشاد بهبهان

مقاله ای قابل تامل // به بهانه مراسم معارفه حاجی زاده، سرپرست جدید اداره ارشاد بهبهان

در واپسین روزهای آبان ماه جلسه تکریم، تجلیل و معارفه سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بهبهان، جناب آقای علی حاجی زاده با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، جناب آقای قنواتی و جمعی از هنرمندان و مدیران شهرستان در تالار آفاق برگزار شد.

پس از ایراد سخنان آقای قنواتی و برگزاری آئین معارفه، تنی چند از هنرمندان پیشکسوت و نامی شهرمان از جمله آقایان دقایقی، بشیری، تجلی و موسوی به بیان دغدغه ها و نقطه نظرات خویش پرداختند، که جناب مدیرکل نیز در مقام پاسخ برآمدند. در پاسخ به دغذغه ها و خواسته ها و انتظارات که بیشتر حول محور مشکلات مالی، کمبود امکانات و عدم حمایت شایسته از هنرمندان و آثار هنری می چرخید، اشارات ظریفی از سوی جناب قنواتی بیشتر جلب توجه نمود.

حاجی زاده، سرپرست جدید اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی بهبهان
حاجی زاده، سرپرست جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهبهان

 

ایشان به بیان این نکته پرداختند که چرا دست اندرکاران اداره فرهنگ و ارشاد و انجمن های هنری بهبهان از پتانسیل هنرمندان سرشناس و برجسته کشوری خود برای پیشبرد اهداف و برنامه های فرهنگی شهرستان استفاده نمی کنند و مدام عاجزانه چشم به دست مدیران بالادستی دارند، تا بجای بهره بردن از جیره ای که از پی خواهش ها و تمناها می آید خود از ظرفیت بالای هنرمندان برجسته بومی خویش بهره ها ببرند که در قیاس با سهمیه جیره ای در نظر گرفته شده به مراتب پربارتر و گرانبهاتر است.

جناب مدیرکل در راستای صحت ادعاهایشان، مرحوم دکتر عبدالمجید حسینی راد هنرمند نامی شهرمان را مثال آوردند و معتقد بودند که اگر در زمان حیات مرحوم حسینی راد از سوی اداره ارشاد دعوتی از ایشان به عمل می آمد و علاوه بر بهره جستن از نظرات مشورتی مرحوم حسینی راد جهت اعتلای برنامه های فرهنگی شهرستان، تجلیل و تکریمی از ایشان صورت می پذیرفت، با استفاده از مناصبی که ایشان داشتند و ارتباطاتی که با دست اندرکاران عرصه فرهنگی و هنری کشور داشتند می توانستند امتیازات ویژه و قابل توجهی را برای عرصه فرهنگی بهبهان به ارمغان آورند.

 

مرحوم دکتر حسینی راد، هنرمند و استاد دانشگاه تهران
مرحوم دکتر حسینی راد، هنرمند و استاد دانشگاه تهران

در تائید منزلت هنری دکتر حسینی راد ذکر دو نکته کافی بنظر می رسد :

اول اینکه آیدین آغداشلو نقاش سرشناس و بین المللی کشورمان برای درگذشت این استاد دانشگاه و دانش آموخته دانشگاه رن فرانسه گفته است :

عبدالمجید حسینی راد بدون هیچ تعصب بازدارنده ای، در عین حالیکه به باورداشت های همیشگی و دینی و انقلابی خود پایبند ماند، از جهان پویای معاصر نیز روی برنگرداند. از شنیدن خبر درگذشت هنرمند نازنینی مانند حسینی راد بسیار پریشان شدم. همیشه او را بسیار دوست داشتم و مورد احترام من بود و شکر خدا که تفاوت های کم و بیشی که میان ما بود حائلی برای دوستی و احترام پدید نیاورد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، جناب آقای قنواتی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، جناب آقای قنواتی

 

و اما نکته دوم برمی گردد به پیگیری هایی که آقای مرادخانی معاونت هنری وزارت فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهت باشکوه برگزار شدن مراسم تشییع و تدفین پیکر ایشان داشتند، فردی که آوازه ی کشوری دارد اما در شهر خود چندان شناخته شده نیست.

از این دست افراد در بهبهان کم نیستند و هنوز هم وجود دارند اما چرا از آنها غفلت می شود و نزد همشهریانمان قرب و قیمتی ندارند و شوربختانه تر اینکه چرا آنها رغبت و تمایلی برای فعالیت های فرهنگی در شهرستان از خودشان نمی دهند، پرسشی است که کمتر پاسخ درخوری به خود دیده است.

پاسخ به نظر روشن است. گل کردن حسادت ها و عدم تحمل دیدن موفقیت ها و بهروزی های همشهریانمان. بیماری مسری ای که دامن بسیاری از همشهریان ما از قدیم تا به حال را گرفته است و کهنه دردی است که نسل به نسل و اپیدمی وار، از سوی پیشینیان به آیندگان به ودیعه گذاشته می شود.

و دردناک تر اینکه هنرمند همشهری ما که باید تبلوری از مهربانی پراکنی و بزرگ منشی باشد، تحمل دیدن موفقیت ها و درخشیدن همشهری اش را نداشته باشد و گاهی چنان طاقتش از کف برود که دست به تخریب او هم بزند.

محمد ابراهیم گله دار زاده، دبیر انجمن نمایش ایران است، اما شان و جایگاهی در بین متولیان فرهنگی شهرمان ندارد. پیمان شریعتی، نصراله رادش و مسعود سخایی بازیگران مطرح شهرمان مورد تکریم و تفقد اصحاب هنر و فرهنگ واقع نمی شوند.

حضور مدیرکل اداره ارشاد استان و جمعی از مسئولین شهرستان در این مراسم
حضور مدیرکل اداره ارشاد استان و جمعی از مسئولین شهرستان در این مراسم

آیا جوان اول این روزهای عرصه موسیقی شهرمان جناب امیرحسین سید، با کسب دو عنوان اول جشنواره موسیقی استان خوزستان و اجرای زنده در رادیو فرهنگ (رسانه ملی) شایستگی قدر دیدن از سوی نخبگان و اهالی فرهنگ را نداشت؟

این نوع حسادت ورزی که قدمتی دیرین دارد پاشنه آشیل شهر ماست که منحصر به یک عده، حرفه و یا قشر خاص نیست. متاسقانه ضرب المثلهای رایجی چون مرغ همسایه غاز است و دیگی که برای ما نمی جوشد …، روزگار مدیدی است که به طرزی آزاردهنده بخشی از قالب شخصیتی مردم بهبهان ماست.

اهالی معظم فرهنگ، چشم و چراغ جامعه اند و آیین چراغ روشنایی بخشیدن است. شایسته این است که اصحاب فرهنگ و هنر، خود پیشگام شکستن تابوی بداخلاقی های رایج در شهرمان باشند والا تا ثریا این دیوار کج باقی خواهد ماند.

 

 

عکس ها از : سعید اسدی- محمود ممتازان

    یعنی آقا وحید مهاجرانی،گل مینویسی شما…مخصوصاً اینجایی که به اصل مشکل مردم شهر ما اشاره کردی:
    ” پاسخ به نظر روشن است. گل کردن حسادت ها و عدم تحمل دیدن موفقیت ها و بهروزی های همشهریانمان. بیماری مسری ای که دامن بسیاری از همشهریان ما از قدیم تا به حال را گرفته است و کهنه دردی است که نسل به نسل و اپیدمی وار، از سوی پیشینیان به آیندگان به ودیعه گذاشته می شود.”

    با سلام . در این زمینه قبلاً ما پیشنهاد دادیم که تشکلی با همکاری فرمانداری در زمان هایی که این دوستان معمولاً در بهبهان حضور دارند مانند دهه محرم و عید نوروز همایشی جهت ارتباط بهتر با این افراد برگزار گردد. اما بعد از برگزاری چند جلسه پراکنده این حرکت تداوم نداشت . به این صورت نباشد که این دوستان احساس نمایند هر موقع مشکلی ایجاد شده و یا کاری به بن بست خورده همشهریان آنها به سراغشان می آیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک سال پیش