31 فروردین 1403
از سال ۱۳۹۱
c

واکنش ها به قطع درختان خیابان عدالت ادامه دارد // سه برادر پارک ملی بهبهان !

سلام همشهری؛ این دو سه روزی که ازقطع نخل های بادبزنی خیابون شهیدعدالت میگذره، متوجه شدم که بهبهان چقدرطرفدارمحیط زیست داره! پست روی پست، کامنت روی کامنت،عکس روی عکس ولایک روی لایک؛ توی فیس بوک، واتس اپ که نوشته و گذاشته میشه! خیلی خوشحالم از این موضوع وقتی می بینم این همه دلسوز مجازی داریم! قصد داشتم روی این موج سوار نشم و چیزی ننویسم، می دونید چرا؟ چون وقتی توی طرح بازسازی پارک ملی مرکز شهر، واسه سه درخت کنار نمایندگی ایران خودرو علیرغم سایر دوستانشون ( درختان قطع شده همون پارک)  اتفاق بدی رخ نداد، از مسئولین شهر بخاطر انجام وظیفه شون یک تشکر خشک وخالی نکردم.

یا وقتی می بینم همسایه ام درخت توی پیادرو رو قطع می کنه، گازوئیل میرزه پاش، یا توی پارک ساحلی خارستون مردم به درختی که داره بهشون سایه میده، رحم نمی کنند، شاخه اش رو می شکونند یا به کلی قطع اش می کنند، ساکت می شینم؛ یا هنوز زغال واسه کباب کردن مرغ و جیگر پنجشنبه و جمعه شب می خرم یا از زغالی که واسه قلیون چاق کردن، تعریف می کنم، پس انصاف نبود که بیام اینجا شروع به انتقاد از زمین و زمان کنم!

سه درختی که هنوز زنده هستند / کنار پارک ملی
سه درختی که هنوز زنده هستند / کنار پارک ملی و ایران خودرو

بگذریم … خداروشکرتعداد مدافعان محیط زیست روز به روز داره زیاد میشه. گروه می سازیم توی فیسبوک، نمایشگاه عکس حیاط وحش و محیط زیست بهبهان راه میندازیم، گروه های کوهنوردی و طبیعت گردی راه میندازیم، NGO ثبت می کنیم؛ ولی علیرغم این همه تلاش، بازم می بینم که تیم محیط زیست مون از طرف همونایی که انتظار حمایت ازشون داریم، دقیقه نود یک گل به خودی میخوره که کمر کل تیم و هواداراش رو میشکونه! مشکل چیه؟!

به نظر من اگر می خواهید این وضعیت تغییر کنه باید سیستم دفاعی رو ول کنید، و دست به یک حمله سازمان یافته بزنیم، در واقع همه باهم بشیم مهاجمان محیط زیست بهبهان! بریم پیش فرماندار و تا بودجه شناسنامه دار کردن تمام درختای بهبهان رو تصویب نکنه، تا مصوبه عدم قطع درختان بهبهان رو توسط تمام ادارات و نهادهای دولتی مکتوب نکنه، تا به شهرداری دستور کاشت تنها درختان بومی منطقه رو نده، رهاش نکنیم.

درخت قطع شده در پارک ملی برای احداث طرح جدید پارک 5 بهمن 92
درخت قطع شده در پارک ملی برای احداث طرح جدید پارک ملی در تاریخ ۵ بهمن ۹۲

تا یادم نرفته باید بگم که، مردم عزیزی که میرید خارستون واسه تفریح عصر پنجشنبه و جمعه ؛ درختای اونجا چیزی از درختای خیابون شهید عدالت کم نداره! اینجا رو مسئولان بد سلیقه، کم اطلاع و در کل بی سلیقه و ناآگاه شهرمون خراب می کنند، اونجا رو چی؟! اونجا رو که خودتون دارید با شکستن شاخه ها و درختاش، ریختن زباله توی گوشه گوشه اش و رودخونه خراب می کنید!

در آخر از تمامی دوستان هوادار محیط زیستیم، اگر ناخواسته و یا از سر ناآگاهی بهشون جسارتی کردم عذر می خوام!

 

بزرگی سراسر به گفتار نیست                               دو صد گفته چون نیم کردار نیست

 

فعال سابق محیط زیست

داریوش خراسانی نژاد

    ﻭﻇﻴﻔﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﻌﻨﻮاﻥ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻧﻖ ﺯﺩﻥ ﻧﻴﺴﺖ. ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺮﻳﺪ ﺑﺎ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﻗﻂﻊ ﺩﺭﺧﺘﺎﻥ ﺭﻭ ﺩاﺩﻥ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﻛﻨﻴﺪ و ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﺑﮕﻴﺪ ﻣﺴﻴﻮﻝ اﻳﻦ ﻗﻂﻊ ﺩﺭﺧﺘﺎ ﻓﻼﻥ اﺭﮔﺎﻥ و ﻓﻼﻥ ﺷﺨﺼﻬﺎ ﻫﺴﺘﻦ ﺗﺎ ﻗﺒﺎﺣﺖ ﻛﺎﺭﺷﻮﻥ ﺭﻭ ﺑﺒﻴﻨﻦ و ﻫﻤﻴﻨﻂﻮﺭ اﺯﺷﻮﻥ ﺑﺨﻮاﻳﺪ اﮔﻪ ﻣﻴﺨﻮاﻥ ﻣﺮﻛﺰ ﺷﻬﺮ و ﺧﻴﺎﺑﻮﻧﻬﺎ ﻳﻜﺪﺳﺖ ﺑﻨﻆﺮ ﺑﻴﺎﻥ ﻳﺎ ﻃﻮﺭﻱ اﻳﻦ ﻛﺎﺭﻭ ﻛﻨﻦ ﻛﻪ ﺩﺭﺧﺘﺎ ﻗﻂﻊ ﻧﺸﻦ ﻳﺎ اﻳﻨﻜﻪ ﺩﺭﺧﺘﻬﺎ ﺭﻭ ﺑﺠﺎﻱ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻛﺮﺩﻥ اﻧﺘﻘﺎﻝ ﺑﺪﻥ ﺑﻪ ﺟﺎﻫﺎﻱ ﺩﻳﮕﻪ و اﻭﻧﺠﺎ ﺑﻜﺎﺭﻧﺸﻮﻥ. ngo ﻫﺎﻱ ﺑﻬﺒﻬﺎﻥ ﺑﻬﻴﭽﻮﺟﻪ ﻓﻌﺎﻝ ﻧﻴﺴﺘﻦ. ﺣﺪاﻗﻞ ﺑﺨﺶ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ و ﺧﺒﺮﺭﺳﺎﻧﻴﺸﻮﻥ ﻏﻴﺮﻓﻌﺎﻝ ﻫﺴﺖ

    این قسمتش بسیار عالی بود ، سپاس بیکران

    اینجا رو مسئولان بد سلیقه، کم اطلاع و در کل بی سلیقه و ناآگاه شهرمون خراب می کنند، اونجا رو چی؟! اونجا رو که خودتون دارید با شکستن شاخه ها و درختاش، ریختن زباله توی گوشه گوشه اش و رودخونه خراب می کنید!

    جالبه اول منم به فکر این بودم که چرا درختا وسط خیابون رو قطع کردن و این حرفا اما بعد تونستم خودمو قانع کنم که بابا کجای کاری فکر کردی سطح فکر اینا اینقدر بالاست که فکر درختا باشن؟ به هر حال من فکر میکنم باید یه گروهی پیگیر این قضیه باشن و با پست نوشتن و لایک زدن و کامنت نوشتن مشکلی حل نمیشه!!!

    شناسنامه خیابان عدالت این نخلها هستند یا نام شهدایی که بر سر این خیابان و میدان های آن نهاده شده و گویا جز نامشان هم قرار نیست چیزی از آنها باقی باشد که در طول خیابان عدالت هیچ نمادی از این شهدایی که خون خود را در این خیابان نثار انقلاب کردند تا ما امروز دلمان را نه برای آنها که برای درختان نخل زینتی ای که بومی بهبهان که هیچ بومی ایران هم نیستند بسوزانیم و نخلها را شناسنامه خیابان عدالت کنیم !! و قطع درختان را به باد انتقاد بگیریم و چشم خود را بر سر کاشت درختان جدید ببندیم و اتفاقات بس ناگواری که در اطرافمان می گذرد چون آلودگی آبهای زیر زمینی توسط حفاریهای غیر اصولی و هلوکاست قطع ۲۰۰۰درخت در مسیر لاسبید توسط کارخانه سنگ شکن را نه که نبینیم ؛ ببینیم و سعی در ادامه همین روند داشته باشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک سال پیش