1 اردیبهشت 1403
از سال ۱۳۹۱
محرم بهبهان

محرم آمد // غمزه ی غم در فرهنگ انسان ساز عاشورا

غمزه ی غنیمتِ غنای غم غوغائی و غرور آمیزِ قتل عظیم العضما سالارِ سر جدا، امیر آزادگان جهان حسین بن علی علیه السلام از این جهت با جمال و جهت نماست که این عزا دعوت به خاموشی و خواب و خواری نمی کند بلکه به خیزش و خروش و خائن و استکبار ستیزی فرا می خواند.عزای امام هدایت نشان ندای نفرتِ نوریان بر نعره های ناریان نفاق یافته و قدرت و مال و مقام زدگان و فرصت طلبان حق کُش است.

عزای پیشوای شهید ، ارائه تابلوای از عشق و علم و عمل ، خون و خاک و خدا ،همت و حمیّت و حرکت و حیاتّ ابد است.

عزای عزیز خدا حسین(ع) سرجدا،فرصت تلخ و تنگ،و تاریک ساختن عرصه بر حرامیان و حمله کنندگانِ به دین و دنیای مردم است.

علی هذا در عزاداری ها با نوحه های حماسی، شور همراه با شعور شعار میشود و عزاداران با ناله و سینه زنی های عاقلانه خواستار ادامه ی حسین بن علی علیه السلام میشوند.و این یعنی زیر پا گذاشتن یزید های خسارت رسان، شمر های بی شرم و حیا، حرمله های حیات ستیز حرام فرمان، ابن سعد های صندلی پرست، شریح قاضی های رشوه خوار، ابن زیاد های زیاده طلب و سنان های رو سیاه و….

در مسیر تنفس در فضای عزای مظلوم عالم زنده ترین صدا و آزاده ترین فریاد و آرام ترین آوا در تمام حالات و حرکات عاشورائیان قابل شنود و برای شعار زندگی زن و مرد،پیرو جوان از طبقات گوناگون و صنوف مختلف و با عنوانین(سیاسی،اقتصادی،قضائی،فرهنگی و اجتماعی و…) بگوش می رسد و تعلیم می شود.

moharram-1

آزاد ترین فریاد بر سر ظالمان و ظلمت زدگان،فاسدان فریبکار،و فرصت پرستان فرو مایه و خائنان و خون ریزان،از مولا سید الشهدا علیه السلام برای همیشه تاریخ اینست اگر دین ندارید و از معاد و قیامت ترس و هراس ندارید فَکُونوا اِحراراً فِی دُنیاکُم…

زنده کننده ترین صدای عاشورائیان صدای نماز و نیایش و دین و دعا بود ، صدای بندگی و عبودیت حق و حق خواهی و قانون و قرآن مداری بود،صدای اشک و عشق برای آزاد سازیِ عرصه بر خوبان و خیر طلبان و خواصِ خیر اندیش در مدار ولایت آل حیدر علیهم السلام بود.

اکنون ای عزاداران عنایت کنید غمزه ی تعزیت امام حسین علیه السلام دست ها را بسوی این دستورات و دلها را به آن درسها می خواند که هر عزاداری در برابر تکالیف اجتماعی_سیاسی _فرهنگی _…پیرامون معضلات و مشکلات عمومی با الهام از شهدای کربلا و امام شهیدان علیه السلام ابراز وجود کند تا برای برطرف کردن موانع پیشرفت و تعالی جامعه و محرومیت زدائی در ابعاد مادی و معنوی، دستی در کار و زبان گویا  و کمکی قابل و قادر تلقی شود.

پس ای برادر فرهنگی،ای دانشجو و استاد،ای دانش آموز و محصل و آموزگار و معلم،و شما اداری ها و صندلی دارها و صاحبان مسند و منصب و ای پزشکان،ای بازاری،کارگر- کشاورز،ای خواهر و برادر مسلمان تا کجا بی تفاوتی و مسئولیت گریز و گرفتار روز مرگی ،گره های کور اجتماعی و خانوادگی و رسم های سوخته و سوزان را که و کجا و کی باید باز و برطرف و راه خوبیها و خیرات را هموار نماید.آیا به عنوان نمونه یکی از معضلات درد آور امروز ما مشکل ازدواج و اشتغال و مسکن نسل جوان نیست؟!!! ای پول داران و پُست داران تا چه وقت پُز پول و پُست داری و در شهر این همه خرابی….

moharram-2

آیا میدانید وقت تنگ است و فرصت غفلت و خاموشی و بی خبر ماندن از خطر ها نیست؟!!مشکلات را جدی بگیرید و شما پدران و مادران با ازدواج آسان به فرزندانتان کمک کنید مَهریه ها و جهازهای کمر شکن تا به حال مانع هیچ طلاق و دعوا و نزاع بین عروس و داماد ها نبوده بفکرِمِهر و محبت افزائی باشید نه بالا بردن تعداد سکّه که البته بیشتر سکته است هان!همه،خطرهای ارزش کُش را جدی بگیرید وگرنه عذاب خدا جدی و جاده جهنم جدا باز و این خطر شوخی و سیاست بازی و مال و مقام اندوزی بردار نیست.

همشهریان گرامی و عزاداران حسین بزرگ (ع)، آنچه در آغاز و میان و پایان این مقال، قال شد، حال قیل و قرار شما گرامیان را می طلبد گرچه آنچه شرط بلاغ بود گفته شد، تو خواه پند گیر خواه ملال. النهایه بدانیم شعارهای عزای امام فداکار و شهید کربلا، گوش و هوش و شعور می طلبد و حرف های حیات آموزش حرکت و همت …

امیدواریم در پناه نظام اسلامی، نور قرآن و عترت پیامبر (ص) روشنای زندگی و همه عمرتان باشد. قبولی عزاداریهای همگان را از درگاه قادر منان خواهانیم.

 

به قلم : حجت السلام والمسلمین شاه عفو

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک سال پیش