1 اردیبهشت 1403
از سال ۱۳۹۱
حجاج بهبهان

قابل توجه حجاج بهبهانی // حج، به نرخ ارز مرجع بهشتی؟!

اینک حرکت عاشقان و مشتاقان ندای حق آغاز شد.مشتاقانی که برای برتن کردن جامه ای از جنس معرفت و پاکی و آغازی بر پایان روزمرگی دنیایی و حیات مادی بار دیگر بار سفر خواهند بست که به یمن همین سفر،طنین(( لبیک الهم لبیک))از فرسنگ ها آن سوی تر بر گوش خواهد رسید، که امواج نورانیش قلب های تاریک بشریت را دوباره روشنی خواهد بخشید.اما نقطه ابهام از نگاه نگارنده بر این است که چگونه زائران چشم بر واقعیت ها و تنگناهای جامعه و اطراف خود می بندند.آیا براستی نمی دانند همسایه خود،یا صله ارحام و چه بسا فردی غریبه در منجلاب فقر و در دریایی از مشکلات دست وپا میزند؟! و او با پرواز ایران ایر به مقصد عربستان در آسمان، پروازی دیگر را تجربه میکند.

فارغ از اینکه انسانی برای حفظ شرافت و آبروی خود و فرزندانش هنوز با کوله باری از مشکلات در دریایی از فقر خود را شناور نگاه میدارد. براستی نمی بینند ناله های یتیمان و آه دل مادران و پدرانی که روزگار، رمق و توان کار را از آنان زدوده است. که آنان مانده اند و این بازار داغ بی عدالتی که دیگر نه حرفشان ونه اعتبارشان خریداری منصف ندارد.

براستی نمی بینند چه زندانی هایی که برای پرداخت چند میلیون تومان هنوز دستشان به آسمان بلند است! که بتوانند بار دیگر طفل چند ساله خود را در آغوش بگیرند.براستی…

حج امروز برای کشور عربستان به صنعتی پردرآمد مبدل شده است که به همین دلیل این کشور را به عنوان سردمدار صنعت توریسم مذهبی در دنیا قلمداد میکنند. طبق پیش بینی ها و آمار در سال جاری یک میلیون و ۹۸۰ هزار زایر به شهر مقدس مکه سفر خواهند کرد و از این تعداد یک میلیون و ۳۸۰ هزار تن یا ۷۰ درصد آنان از خارج این کشور خواهند بود.

در مجموع به نظر میرسد حدود ۲۰ میلیارد دلار در حج تمتع امسال عربستان در این حوزه کسب درآمد خواهد کرد.این هزینه‌ها شامل مسکن، مواد غذایی و آشامیدنی، خرید سوغاتی و مخارج برقراری ارتباط تلفنی است.

ای کاش همتی می شد، که به جای اینکه به صنعت پادشاهان عربستان کمک کنیم ،فرهنگ انفاق را در این دیار بومی می کردیم و مهربانی و معرفت را در این سرزمین نهادینه میکردیم،تا در پرتو آن بتوان یتیم ، درمانده و یا دختر جوانی که تهیه جهیزیه اش برایش کابوسی شده است را تامین میکردیم، که بتواند ازدواج را به عنوان یک فرصت تلقی کند،نه به عنوان یک تهدید برای اعتبار و عزتش!!!

روی سخنم با شماست حاجی شهرما؟!

مکه ی تو خانه همجوار شماست که امشبم مثل هر شب با حسرت سر بر بالین میگذارند،آری چند متر آن طرف تر نه چندین هزار کیلومتر آن سوی تر؟!آری مکه تو در کنار تو،و کعبه ی تو همان درمانده ای است که چندمتری بیش با شما فاصله ندارد،آری غار حراء تو همان خانه ی مخروبه ی یتیمان شهر ماست؟!آری پاسخ(( لبیک الهم لبیک))تو دعای خیر مادر یتیمان شهر ماست؟!

حجاج بهبهان
هزینه ولیمه حجاج می تواند دردهای دردمندان بسیاری را دوا کند.

اگر در این بازار پرتلاطم به دنبال ارزی، ارزان با نرخ مرجع میگردی بیهوده میگردی،ولی ارزی را برایت سراغ دارم از جنس ثواب،ارزی به نرخ امروز و ارزشی به نرخ آخرت؟!ارزی به نرخ مرجع بهشتی،ارزی که در آنجا بس خریداری گران دارد.ارزی که در آنجا در تمام شعبات معنویش قابل وصول خواهد بود،آری ارزی از جنس آخرت…..

حاجی شهرما،ارز مرجع تو،خنده ی دوباره ی آن کودک بیمار است،نه درهم عربستان؟!ارز مرجع تو، اشک شوق آن مادر یتیمان است که شبی فرزندانش سیر خوابیدند.

حاجی شهر ما به زیارت مرقد مطهر پیامبر مهر دوستی میروی،چه بسا سخنانش را از همین حالا به باد فراموشی سپردی،مگر نشنیده ای((به من ایمان نیاورده است آن که شب را با شکم سیر بخوابد و همسایهاش گرسنه باشد)).

هرچند حج فریضه ای واجب و مقدسی است و توفیق رهسپاری به این سفر افتخاریست بزرگ و در صورتی که بر شخص واجب شود از عدم انجام آن گریزی نخواهد داشت،اما به زائران گرامی عاجزانه پیشنهاد می دهیم :

هزینه شام و یا پذیرایی بعد سفر حج را به دست نیازمندان برسانند. که در سایه ی این کار خیر بتوانیم سنت حسنه ای را نهادینه کنیم.

باشد که انشاالله زائران نیکوکار توشه ای پربار برای آخرت خود از پرتو این عمل خیر فراهم آورند.نگارنده از کلیه ی فعالان و انجمن های اجتماعی شهر بهبهان تقاضا دارد با یک حرک تیمی وزین قبل از بازگشت زائران بزرگوار با رصد کردن وضعیت مالی زائر محترم و رایزنی با خانواده های محترم این عزیزان از هزینه های پذیرایی برای وعده شام جلوگیری کرده و هزینه ی موردنظر را در اختیار خانواده های مستضعف برای هزینه ی جهزیه و درمان و یا آموزش قرار دهند.

از مدیریت و مجموعه وب سایت ارگانیان تقاضای عاجل میشود جهت نشر و فعالیت این نیت حسنه مانند همیشه با ایجاد موج های اجتماعی این سنت نیکو را برای اولین بار در ایران در دارالمومنین بهبهان پایه گذاری کند.باشد که انشاالله لبخند یتیمان دیارمان روشنی و فانوسی نیکو برای تاریکی های فردایمان باشد.

ای قوم به حج رفته کجایید کجایید

معشوق همین جاست بیایید بیایید

معشوق تو همسایه و دیوار به دیو

ار در بادیه سرگشته شما در چه هوایید

ده بار از آن راه بدان خانه برفتید یک بار از این خانه بر این بام برآیید

آن خانه لطیفست نشان‌هاش بگفتید

از خواجه آن خانه نشانی بنمایید.

 

    سال ۵۵ مقاله ای شبیه مطلب فوق را که برگرفته شده بود از یکی ازکتاب های زنده یاد دکتر علی شریعتی را تهیه و در کلاس ارائه دادم که مورد تایید اکثر دانشجویان قرار گرفت . دستت درد نکند یاد جوانیم را زنده کردید.ولی کو گوش شنوا . کو مسلمان واقعی ………….

    آره واقعا رفتن و پول خرج کردن برای پر کردن جیب سعودی ها چه صوابی می تونه داشته باشه ولی از نگارنده می پرسم که شما هم که من یتیم کوچه بغلیتونو فراموش کردین و چسبیدین به برنامه شبهای بهبهان . یعنی نمی شد به جای این خرجها یه کمی هم به من نوعی می رسیدید . این به اون در ولی من یتیم همچنان بی کسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک سال پیش