10 فروردین 1403
از سال ۱۳۹۱
شب های بهبهان

گزارشی از یک همایش // شب های بهبهان ، هنوز هم ستاره دارد !

گاهی برخی از حرکت ها می توانند سرآغاز برکات زیادی برای یک شخص یا یک مجموعه و حتی یک شهر شوند. برنامه شب های بهبهان که چندی است توسط جوانان دلسوز بهبهانی با هدف آشنایی و زنده نگه داشتن تاریخ و فرهنگ بهبهان عزیز تدارک دیده شده به شرطی که اولا تداوم داشته باشد و ثانیا از مسیر اصلی اش خارج نشود، از این دست حرکت هاست. حرکتی که بهبهان سالهاست به آن نیاز دارد. چراکه که آنقدر وضعیت مبلمان شهری و شهرداری بهبهان وخیم است که مردم دیگر حوصله ی هیچ چیز را ندارند و این مسائل به زندگی شخصی بهبهانی ها هم وارد شده و هر جا که نامی از بهبهان می شنوند به یاد پروژه ناکام فاضلاب می افتند، یاد وضعیت اسف بار آسفالت می افتند که شاید از ابتدایی ترین حقوق هر شهروند باشد. در این آشفته بازار شاید برگزاری همایش های متنوع بتواند مصیبت های این فجایع را اندکی بکاهد و لبخند خشکیده بر لبان مردم این دیار را احیا کرده و ساعاتی هر چند کوتاه مشکلات شهر را فراموش کنند.

سلسه برنامه های شب های بهبهان که اولین اجرای آن در روز سه شنبه ( 11 شهریور) در تالار ارشاد بهبهان برگزار شد، شاهد حضور چشمگیر همشهریان بهبهانی و اساتید مختلف و مسئولین شهری بود. این برنامه با تلاوت قرآن کریم و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. در ابتدا مجری برنامه، سرکار خانم حبیبه آریایی به همه حضار خیرمقدم گفته و اولین سخنران برنامه را  با خواندن بیوگرافی و فعالیت های ایشان در زمینه تاریخ بهبهان، معرفی کرد. ایشان کسی نبود جز، استاد دولتی مختاران که به حق و به جرات می توان ایشان را پدر تاریخ و جامعه شناسی بهبهان نامید.

استاد دولتی مختاران
استاد دولتی مختاران

استاد مختاران در شروع سخنانش درباره ارتباط بین تاریخ و جامعه شناسی و رابطه عمیق این دو با هم سخن گفتند و اضافه کردند که تاریخ بهبهان را می توان به دو دوره باستان و دوران اسلامی تقسیم کرد. ایشان خاطرنشان کردند که مطالعات در زمینه بهبهان در گذشته بیشتر از روی نقل قول ها و سفرنامه ها بوده که در سالهای اخیر به همت دوستان توانستیم با دعوت از اساتید تاریخ وگروه های مختلف کاوشگری، سرآغازی نو برای تاریخ بهبهان رقم بزنیم. ایشان از تمامی عزیزانی که برای اعتلای تاریخ بهبهان تلاش کرده و می کنند تقدیر کرده و همچنین از آقای مجتبی گنجی که سهم بسزایی در این راه داشتند، یادکردند.

قسمت بعدی برنامه با دعوت از سرکار خانم فرخنده نشاتی ادامه یافت. ایشان که در زمینه ادبیات بهبهان، بخصوص در جمع آوری ضرب المثل های بهبهانی نقش پر رنگی داشته اند با تبریک دهه کرامت، به تبیین ادبیات غنی بهبهانی پرداختند و اضافه کردند که ادبیات این منطقه آنقدر پرمغز است که بعضا تلفظ صحیح واژگان بکار برده شده از تلفظ همان واژگان در فارسی میانه و پهلوی صحیح تر است.

سرکار خانم فرخند نشاتی
سرکار خانم فرخنده نشاتی

ایشان رسالت ضرب المثل ها را پیام رسانی و انتقال تجربیات عنوان کردند و در پایان سخنان خود به ریشه ی داستانی یکی از ضرب المثل های بهبهانی پرداخته که برای حضار جالب و شنیدنی بود. آخرین نکته ای که ایشان بیان کردند، ذکر این مطلب بود که : آرزو دارم جوانان بهبهانی این راه را که بنده و همکارانم آغاز کرده ایم را ادامه داده تا این زبان و فرهنگ از بین نرود.

مهمان بعدی برنامه، جناب آقای دکتر پاک روان نژاد (تخصص: روانپزشک) بود. ایشان که اصالتا بهبهانی نیست به بررسی تفکر مردم بهبهان پرداختند. ایشان تفکر بهبهانی را نسبت به سایر شهرهای ایران، یک نوع تفکر خاص ارزیابی کرده و افزودند: بخاطر وجود عنصر آگاهی، یک بهبهانی فردی دیرباور و پرسشگر است.

دکتر پاک روان نژاد
دکتر پاک روان نژاد

تفکر بهبهانی می گوید، شخص گوینده مهم نیست، کلام گفته شده مهم است. ایشان در ادامه افزودند، بهبهانی ها هیچ موقع جواب مناسبی در خصوص تغییر آگاهی خود نیافته اند به همین خاطر نیز شهری سیاست زده تلقی می شوند.

بخش بعدی برنامه که توانست جو سالن را کمی تلطیف کند، شعرخوانی استاد عباس سلطانی با تک نوازی سه تار آقای علی دهدشتیان بود. شعر های زیبای استاد با گویش محلی چنان جذاب بود که همه مدعوین را به وجد آورد.

استاد عباس سلطانی و جناب آقای علی
استاد عباس سلطانی و جناب آقای علی دهدشتیان

قسمت بعدی برنامه توسط آقای عطاالله طاهرزاده اجرا شد که به بررسی جذابیت های طبیعی و حیا وحش بهبهان پرداختند. ایشان در اسلایدهایی که برای حاضرین در سالن به نمایش درآمد، به گونه های مختلف جانوری موجود در منطقه و معرفی اجمالی آنها پرداختند. تعداد این گونه های جانوری آنقدر زیاد بود که هر بیننده ای را به تعجب وا می داشت که واقعا این همه تنوع جانوری در منطقه بهبهان وجود دارد ؟!

جناب آقای عطاالله طاهرزاده
جناب آقای عطاالله طاهرزاده

در پایان، مراسم قرعه کشی برای اهدای جوایز برای حاضرین در سالن برگزار شد. لازم به ذکر است که در این مراسم جمعی از مسئولین شهرستان (نماینده محترم شهرستان جناب آقای شریعتی، ریاست محترم شورای شهرستان جناب آقای مودت، جناب آقای سینا عضو محترم شورای شهر و جناب آقای خلیلی ریاست محترم اداره بهزیستی شهرستان) نیز حضور داشتند.

این برنامه در حالی پایان یافت که امید ها را برای برگزاری همایش هایی از این دست در بهبهان زنده کرد. باشد که شاهد سرزندگی و شور و نشاط مردم فهیم و رنج دیده این خطه تاریخی از ایران عزیزمان باشیم.

مدیر برنامه : جناب آقای هدایت الله درخشنده

عکس ها از : جناب آقای حامد مسعودنیا

 

آلبوم برنامه :

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک سال پیش