10 فروردین 1403
از سال ۱۳۹۱
شب های بهبهان 2

گزارشی از یک همایش + تصاویر // شب های بهبهان ۲ هم خوش درخشید

سری دوم سلسه برنامه های شب های بهبهان این بار در سالن فرهنگسرای بهبهانیان برگزار شد، ولی با رنگ و بویی متفاوت تر، پربارتر و همکاری انجمن اجتماعی فصل مهر. این برنامه زیبا که قسمت اول آن در تاریخ ۱۱ شهریور در سالن ارشاد برگزار شده بود این بار میهمان تالار فرهنگسرای بهبهانیان بود آن هم در سه شنبه شب همین هفته، مصادف با ۲۵ شهریور. برنامه با حضور مدعوین و طیف های مختلف مردمی، با پخش تلاوت قرآن مجید و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. این بار مراسم با همکاری انجمن اجتماعی فصل مهر به مدیریت جناب آقای فرشاد قناطیر روی صحنه رفت و به همین بهانه ایشان در ابتدا ضمن خیر مقدم به همه حضار، به تشریح فعالیت های مختلف انجمن و هدف از تشکیل این انجمن اجتماعی که به گفته ی ایشان یکی از اولین هاست در ایران، پرداختند و ادامه دادند: از مهمترین اهداف ما، پیگیری مطالبات شهروندی _ پرورش ناظر، بازرس و خبرنگار اجتماعی _ ایجاد زمینه های کارورزی و کارآموزی و برگزاری کلاس های آموزشی مختلف می باشد. ایشان دلیل همکاری خود با برنامه شب های بهبهان را شروعی بر ایجاد ارتباط بین گروه های مختلف در بهبهان بیان کرده و تاکید کردند که بهبهانی ها سالهاست از نداشتن روح همکاری جمعی بی بهره اند و انشالله اینگونه حرکت ها آغازی باشد بر رفع این معضل اجتماعی در بهبهان.

مجریان برنامه خانم ها مژده شفیعی و حبیبه آریایی بودند که با اجرای زیبایشان بر کیفیت برنامه افزودند. اولین کسی که روی سن رفت، خانم کج کلاهی به نمایندگی از جناب دکتر شکرخواه مدیریت مجموعه خانه سالمندان آل یاسین بهبهان بود. ایشان در ابتدا ضمن تشکر از برگزاری اینگونه برنامه ها، به تشریح فعالیت های خانه سالمندان آل یاسین پرداخته و افزودند: هم اکنون این مرکز با داشتن ۵۶ سالمند (۴۶ سالمند زن و ۱۰ سالمند مرد) به فعالیت خود ادامه می دهد. ایشان از مردم و مسئولین خواست تا مثل گذشته این مرکز را از ابعاد معنوی و مالی (مهمترین مشکل مطرح شده توسط ایشان از منظر مالی، نداشتن وسیله نقلیه عنوان شد) مورد حمایت قرار دهند. ایشان در پایان از راه اندازی یتیم خانه بهبهان خبر داده و اضافه کردند این یتیم خانه، اولین مرکزی است در بهبهان که بطور مستقیم از بچه های بی سرپرست نگهداری می کند.

دومین فردی که بعنوان مدعو بر روی سن رفت، کسی نبود جز سرکار خانم اعتبار. ایشان از بانوان هنرمند بهبهانی بشمار می رود که توانسته است با شناساندن غذاهای سنتی بهبهان بوسیله برگزاری نمایشگاههای مختلف گام بلندی برای معرفی بهبهان بردارند. در هنگامه صحبت های ایشان، تصاویری از دعوت توریست های مختلف از کشورهای مختلف به بهبهان پخش می شد.  این تصاویر، حاکی از استقبال جالب توجه این عزیزان از غذاهای سنتی بهبهان بود.

سومین فردی که بر جذابیت های برنامه افزود، جناب آقای تدینی بودند. ایشان ، که از اساتید قدیمی بهبهان بشمارمی روند، در زمینه های مختلف تاریخ و مسائل اجتماعی و جامعه شناسی بهبهان فعالیت کرده و مقالات مختلفی را در این زمینه به رشته تحریر در آورده اند. موضوعی که ایشان به آن پرداختند، ریشه یابی نام محلات بهبهان بود که به بررسی محل کاروانسرا و محله گود کلو (منطقه مسجد سلطانمحراب فعلی) پرداختند.

 

استاد تدینی در حال ارائه مقاله ی ریشه یابی نام های محلات بهبهان
استاد تدینی در حال ارائه مقاله ی ریشه یابی نام های محلات بهبهان

مدعو بعدی برنامه، جناب آقای محمد زمانی بودند. ایشان با وجود معلولیت های مختلف، از توانمندهایی مثل آینه کاری، ظریف بری روی چوب و ساخت وسایل مختلف برخوردار است. ایشان که به همراه مادر مهربانشان بر روی سن تشریف آورده بودند (برای کمک به ادای جملات و پاسخ ها، بدلیل ناشنوایی محمد) از روزهای سخت گفتند ولی نشان دادند که با وجود معلولیت می توان پیشرفت کرد. محمد اکنون به فروش دست پخت خودش ( نخود و باقلا) مشغول است. محمد علاوه بر فعالیت های ذکر شده دارای چندین مدرک مختلف از مرکز فنی و حرفه ای بود.

به ترتیب از راست : خانم شفیعی(مجری)-خانم اعتبار-محمد زمانی- مادر محمد- استاد تدینی-خانم آریایی(مجری)-خانم کج کلاهی
به ترتیب از راست : خانم شفیعی(مجری)-خانم اعتبار-محمد زمانی- مادر محمد- استاد تدینی-خانم آریایی(مجری)-خانم کج کلاهی

قسمت بعدی برنامه با معرفی قدیمی ترین عطار بهبهان، جناب آقای عطارزاده ادامه پیدا کرد. که متاسفانه ایشان بدلیل کهولت سن و مشکلات جسمانی نتوانستند در مراسم شرکت کنند.

بخش بعدی برنامه و شاید جذاب ترین قسمت برنامه، حضور دختری ۷ ساله بود که با خواندن شعرهای بهبهانی آن هم با زبان شیرین کودکانه، همه سالن را به وجد آورد. این خردسال کسی نبود جز خانم پریسا دالکی نژاد. این قسمت از برنامه از اهمیت ویژه ای برخوردار بود چون این روزها اکثرکودکان بهبهانی، بسیار از گویش بهبهانی فاصله گرفته اند و این گویش اصیل در شرف نابودی است.

پریسا در حال شعرخوانی به گویش شیرین بهبهانی
پریسا در حال شعرخوانی به گویش شیرین بهبهانی

مهمان بعدی برنامه خانم سمیرا رنجبر بود. ایشان باوجود مشکل بینایی، قهرمان ملی در زمینه شنا محسوب می شود. ایشان از سال ۸۰ در شنا فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون مربی شناست. ایشان علاوه بر این، حدود ۲ سال در زمینه تئاتر، ۴ سال در زمینه مداحی و حدود ۲ ماه است که در تیم گلبال شهرستان به فعالیت مشغول است. این بانوی توانا، در سال ۸۳ در مشهد مقدس قهرمان شنای کشور و همچنین در رشته دومیدانی مقام دوم کشور را از آن خود کرده است. ایشان در پایان از گلایه ها و درددل های خود و دوستانش سخن گفت و تاکید کرد که متاسفانه مسئولین هیچگونه همکاری با معلولین ورزشکار شهرستان نمی کنند و فقط انتظار مدال دارند.

قسمت بعدی برنامه به معرفی بانوی معلول دیگری به نام خانم گله بان که از کارآفرینان بهبهانی بشمار می رود، پرداخته شد. ایشان باوجود داشتن معلولیت از ناحیه پا، توانسته در زمینه های مختلف صنایع دستی، نمایشگاههای مختلفی برگزار کرده و کارآموزان زیادی را آموزش دهد.

در گوشه ای از سالن، تصویری از زنده یاد سیمین بهبهانی به چشم می خورد. مجری برنامه با خواندن شعری از این بزرگ بانوی غزل ایران، همه مدعوین را به یک دقیقه سکوت برای شادی روح ایشان دعوت کرد.

یاد و خاطره مرحوم سیمین بهبهانی گرامی داشته شد.
یاد و خاطره مرحوم سیمین بهبهانی گرامی داشته شد.

بخش بعدی برنامه که توانست جو سالن را کمی تلطیف کند، شعرخوانی استاد عباس سلطانی با تک نوازی سه تار آقای علی دهدشتیان بود. شعر های زیبای استاد با گویش محلی چنان جذاب بود که همه مدعوین را به وجد آورد.

شعرخوانی استاد عباس سلطانی با تک نوازی سه تار آقای علی دهدشتیان
شعرخوانی استاد عباس سلطانی با تک نوازی سه تار آقای علی دهدشتیان

قسمت پایانی برنامه توسط دکتر پاک روان نژاد (روانپزشک) اجرا شد. ایشان به نکته ی جالبی اشاره کرده و به تبیین و بررسی آن پرداخت. دکتر پاک روان نژاد، با اشاره به ویژگی مشترک همه مدعوین توانای برنامه، به اصل “حس خودارزشمندی ” اشاره کرد و به تشریح این موضوع پرداختند. ایشان این حس را یکی از ستون های شخصیتی هر انسان ذکر کرده و ادامه دادند، فرد خودارزشمند بر اساس توانایی خود گام برمی دارد نه براساس جایگاه شغلی و اجتماعی اش. انسان خودارزشمند از توانایی خود برای بهبود جهان پیرامون خود استفاده می کند. ایشان، با جمله معروف ” انسان حیوان ناطقی است” مخالفت کرد و اضافه کردند این جمله، جمله غلطی است زیرا انسان اصلا یک گونه ای مجزاست.

دکتر پاک روان نژاد (روانپزشک)
دکتر پاک روان نژاد (روانپزشک)

در پایان از مهمانان برنامه و همه عزیزانی که در برپایی مراسم تلاش کرده بودند، تقدیر شد.

عکس ها از : جناب آقای حامد مسعود نیا

آلبوم برنامه :

    با سلام
    جناب مهندس سجاد لینک عکسها خرابه متاسفانه عکسها قابل لود و باز شدن نیستند لطفا اصلاح بفرمائید

    ممنون از گزارش خوبتون. عکسای آلبومتون باز نمیشه. لطفاً بررسی بفرمایید

    بی نهایت سپاس سجاد جان.
    فکر کنم که کامل ترین گزارش رو از این رویداد اجتماعی دادید و جای صحبتی برای من باقی نذاشتید و به همین دلیل کمال سپاس رو از شما به جای میارم. امیدوارم روح تعاملی در اجرای ادهاف شهرس و شهروندی گسترش پیدا کنه.

    با سلام : ای کاش میشد این برنامه ها رو در همه جای استان به خصوص اهواز هم اجرا کرد تا بهبهان بیشتر معرفی بشه .

    آقا سجاد عزیز سلام امیدوارم منو شناخته باشی دوست سالهای قدیم و رفیق دایی غلامرضا
    آقا سجاد من بشدت بدنبال دکلمه و کلیپهای آقای عباس سلطانی هستم که متاسفانه چیز زیادی دستگیرم نشده اگه برای شما امکانش هست تو سایتتون بزارید تا من بتونم ازشون استفاده کنم ممنون میشم
    ۰۹۱۲۷۶۱۴۵۰۷این شمارمه اگه بتونی با واتس آپهم بفرستی که دیگه شرمندمون میکنی
    با تشکر فراون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک سال پیش